kleppen stellen B20A
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"C. Vos" schreef:
Het geluid kan prachtig en mooi zijn, maar te strak gestelde kleppen kunnen op den duur verbranden, zeker als je op gas rijdt. Een B20 heeft een klepspeling van uitlaat 55 en inlaat 50 jij stelt ze onder de 40 lijkt mij te krap.
Beste heer Vos,
Waar baseert u dat op? Ik deel uw argument ten dele.
In mijn Haynes staat dat een B20A een valve clearance van 0,40mm - 0,45mm heeft. Warm of koud.
De B20B heeft een speling van 0,50 - 0,55 Warm of Koud.
Inlaat versus uitlaat geeft geen verschil.
35 lijkt me te krap. 40 moet er makkelijk tussen kunnen, 45 moet net te zwaar gaan. Te losse kleppen wil je ook niet. Het gerammel is niet alleen vervelend, het brengt ook nog schade met zich mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Autos die zonder harde zittingen in de kop rijden heb ik vaak moeten stellen.Ik heb geregeld - bij sleutelen aan autos van anderen -meegemaakt,dat de uitlaatkleppen dan na 10000 km zo vast stonden dat er geen speling meer was.De motoren liepen dan heel onregelmatig stationair.Na het stellen was er dan bijna nooit iets aan de hand en liepen ze nog lang prima.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
voor nog niet met harde klepzittingen uitgeruste B18/B20 en die op LPG
lopen, is het van belang de speling vd UITlaat kleppen te
stellen op de bovengrens, dus voor type A is dit 0.45mm, en voor type B
0.55mm. De reden daarvoor is dat de uitlaat kleppen dan een fractie van
een seconde (: enkele duizendsten?) langer dicht blijven, en deze zo hun
extra warmte (een gevolg vd hogere verbrandingstemp bij LPG) aan de kop
kunnen afgeven. Misschien is dit ook nuttig bij motoren uitgerust met "harde kop"?
Ik kreeg deze tip van mijn LPG installateur, waardoor mijn
1ste B18A motor zonder "harde kop" het nog 350.000 Km op LPG uithield
(tot +-450.000Km). Hij wist dit uit de ervaring dat "bij een Peugeot 404
de uitlaat zittingen na 5000Km volledig weg zijn, bij Volvo zijn die vele
keren harder".
Ik vermoed nog dat de uitlaat kleppen, waarbij N.M. de Boer na 10000Km een speling
van ong. 0mm vond, gewoon verkeerd gesteld waren, vooral omdat na nieuw
stellen de speling nog nauwelijks wijzigde ("Na het stellen...liepen ze nog lang prima").
ik hoor ze liever dan dat ze goed klinken en de kleppen staan te barbeque'en.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
PLaatje: sw-em.com/service%20notes.htm#Engine
- Tom Kleiberg
- Nieuw lid
-
ik heb de kleppen maar veiligheidshalve ruimer gezet ca. 0,4/0,45 mm
Alleen blijft mijn vraag..... hoe kan het/ klopt het dat als bijv. cilinder 1 de vonk krijgt en dus gesteld dient te worden het komt dat als de voorontsteking op de poelie op 0 staat (TDC dus) de speling van de eerste klep vanaf de radiator (uitlaatklep) op 0,45mm staat en als de nokkenas iets verder gedraaid is en op ca. 20 graden naontsteking staat (staat uiteraard niet als getal op de poelie) , de speling oploopt tot 0,55 mm. Wanneer dien je dan te stellen ? Op het oog staan de kleppen van de 4de cilinder in beide gevallen op tuimelen.
Nu ik ze nl. weer ruimer heb gezet hoor ik de kleppen weer veel meer.
Andere vraag ... als je de kleppen te krap hebt staan, kan dat ertoe leiden dat de compressie minder wordt? Neem aan van wel omdat de kleppen later sluiten(of bij geen speling zelfs niet sluiten)
hg, Tom
- Rudi
-
- Platinum lid
-
als er niets versleten is en alles goed gesteld en vast zit mag je zover mij bekend is dat verschil niet hebben bij die gradenvariatie (echter niet uitgeprobeerd). Wat weet je over de toestand van de nokkenas/nokvolgers?
Te krap staande kleppen leiden op den duur tot verbrande kleppen en uiteindelijk 0 kompressie (kan ik voorbeelden van laten zien die ik uit een sloopblok heb).
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Tom Kleiberg
- Nieuw lid
-
Omdat de motor nu goed loopt, laat ik het maar zo.
Omdat alle gemeten speling binnen het aanvaardbare liggen maakt het waarschijnlijk niet veel uit.
Het verbaasde mij alleen dat de speling iets oploopt na het BDP. Mogelijk iets versleten nokkenas oid.
Hg, tom