kleppen stellen B20A

• Tom Kleiberg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2011 19:18 #106057 door Tom Kleiberg
kleppen stellen B20A is gemaakt door Tom Kleiberg
beste mederijders,

weten jullie hoe het volgende zit bij het stellen van de kleppen via de methode van 9.
als klep 1 helemaal naar beneden gedrukt staat, stel ik klep 8 op 0,40 enz.
als ik de koelvin echter iets verder draai en klep 1 dus iets dicht gaat, vergroot de klepspeling bij klep 8 naar ca. 0,5/0,55

Ik begreep altijd als klep 1 naar onderen staat, klepsteel 8 helemaal vrij is. Schijnbaar drukt de nok er dan toch nog tegenaan....

op zich rijdt de auto goed alleen blijf ik voor mijn gevoel iets te veel getik horen.

Wie heeft hier ervaring mee/ verklaring voor.

hg, Tom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2011 19:51 #106061 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic kleppen stellen B20A
Doe het gewoon per cylinder: draai de krukaspoelie op het dode punt (markering 0 poelie bij markering deksel): dan staan de tuimelaars van of cylinder 1 of 4 op kantelen (eventjes iets heen en weer draaien om het te zien), dan zijn van cylinder 4 cq 1 beide kleppen stelbaar, poelie halve omwenteling draaien (hier helaas geen merkteken: tuimelaars in de gaten houden), dan is 3 of 2 stelbaar (dus weer die, die niet tuimelt), weer een halve omwenteling (markering 0 weer te zetten): 1 of 4 stelbaar, weer een halve omwenteling: 2 of 3 stelbaar. Op deze manier voor 1 en 4 precies op bovenste dode punt te zetten. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2011 23:34 #106067 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic kleppen stellen B20A

"R.W. Dortangs" schreef:
Doe het gewoon per cylinder: draai de krukaspoelie op het dode punt (markering 0 poelie bij markering deksel): dan staan de tuimelaars van of cylinder 1 of 4 op kantelen (eventjes iets heen en weer draaien om het te zien), dan zijn van cylinder 4 cq 1 beide kleppen stelbaar, poelie halve omwenteling draaien (hier helaas geen merkteken: tuimelaars in de gaten houden), dan is 3 of 2 stelbaar (dus weer die, die niet tuimelt), weer een halve omwenteling (markering 0 weer te zetten): 1 of 4 stelbaar, weer een halve omwenteling: 2 of 3 stelbaar. Op deze manier voor 1 en 4 precies op bovenste dode punt te zetten. Groeten, Rudi

Dat je niet altijd de markering kan zien is niet zo'n probleem. Je kan het goed zien aan de kleppen, en het tuimelen komt niet zo nauw. Kleppen staan een flink aantal graden los.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2011 23:38 #106068 door Boele Braaksma

"R.W. Dortangs" schreef:

Dat je niet altijd de markering kan zien is niet zo'n probleem. Je kan het goed zien aan de kleppen, en het tuimelen komt niet zo nauw. Kleppen staan een flink aantal graden los.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2011 10:17 #106069 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic kleppen stellen B20A
Met het markering kijken is het voor velen makkelijker zich ervan zeker te voelen dat de motor/kleppen op de juiste stand staan. Het tuimelen is natuurlijk ook goed te zien en de kleppen van de corresponderende cylinder doen dan logischerwijze over heel wat graden motoromwenteling niets, dus bang zijn vanwege niet exact het tuimelpunt gevonden te hebben hoeft niet. Ik vind de methode per cylinder vooral veel overzichtelijker dan die met het rekenen en elke klep enkel. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2011 10:47 #106070 door Boele Braaksma

"R.W. Dortangs" schreef:
Met het markering kijken is het voor velen makkelijker zich ervan zeker te voelen dat de motor/kleppen op de juiste stand staan. Het tuimelen is natuurlijk ook goed te zien en de kleppen van de corresponderende cylinder doen dan logischerwijze over heel wat graden motoromwenteling niets, dus bang zijn vanwege niet exact het tuimelpunt gevonden te hebben hoeft niet. Ik vind de methode per cylinder vooral veel overzichtelijker dan die met het rekenen en elke klep enkel. Groeten, Rudi

Helemaal eens Rudi! (moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van die methode had gehoord. )

• Tom Kleiberg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 18:34 #106223 door Tom Kleiberg
Beantwoord door Tom Kleiberg in topic kleppen stellen B20A
Hoi,

ik begrijp dat dit min of meer neerkomt op de 9 regel.
Morgen ga ik het volgens Rudi's manier testen.

Uitslag volgt.

Hartelijke groet, tom

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2011 13:04 #106239 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic kleppen stellen B20A
De zogenaamde regel van 5. Gebruik het altijd, erg eenvoudig.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Tom Kleiberg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 20:20 #106405 door Tom Kleiberg
Beantwoord door Tom Kleiberg in topic kleppen stellen B20A
hoi, het is gelukt met de methode van Rudi. Werkt goed. Omdat de hamers waarschijnlijk wat ingedeukt zijn heb ik ze gesteld tussen de 35 en 40. Dit geeft een mooi prachtig geluid.

Hartelijk dank en gr. Tom

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2011 10:31 #106413 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic kleppen stellen B20A
Het geluid kan prachtig en mooi zijn, maar te strak gestelde kleppen kunnen op den duur verbranden, zeker als je op gas rijdt. Een B20 heeft een klepspeling van uitlaat 55 en inlaat 50 jij stelt ze onder de 40 lijkt mij te krap.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD