- Berichten: 18
kleppen stellen B20A
- Tom Kleiberg
- Nieuw lid
-
weten jullie hoe het volgende zit bij het stellen van de kleppen via de methode van 9.
als klep 1 helemaal naar beneden gedrukt staat, stel ik klep 8 op 0,40 enz.
als ik de koelvin echter iets verder draai en klep 1 dus iets dicht gaat, vergroot de klepspeling bij klep 8 naar ca. 0,5/0,55
Ik begreep altijd als klep 1 naar onderen staat, klepsteel 8 helemaal vrij is. Schijnbaar drukt de nok er dan toch nog tegenaan....
op zich rijdt de auto goed alleen blijf ik voor mijn gevoel iets te veel getik horen.
Wie heeft hier ervaring mee/ verklaring voor.
hg, Tom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"R.W. Dortangs" schreef:
Doe het gewoon per cylinder: draai de krukaspoelie op het dode punt (markering 0 poelie bij markering deksel): dan staan de tuimelaars van of cylinder 1 of 4 op kantelen (eventjes iets heen en weer draaien om het te zien), dan zijn van cylinder 4 cq 1 beide kleppen stelbaar, poelie halve omwenteling draaien (hier helaas geen merkteken: tuimelaars in de gaten houden), dan is 3 of 2 stelbaar (dus weer die, die niet tuimelt), weer een halve omwenteling (markering 0 weer te zetten): 1 of 4 stelbaar, weer een halve omwenteling: 2 of 3 stelbaar. Op deze manier voor 1 en 4 precies op bovenste dode punt te zetten. Groeten, Rudi
Dat je niet altijd de markering kan zien is niet zo'n probleem. Je kan het goed zien aan de kleppen, en het tuimelen komt niet zo nauw. Kleppen staan een flink aantal graden los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"R.W. Dortangs" schreef:
Doe het gewoon per cylinder: draai de krukaspoelie op het dode punt (markering 0 poelie bij markering deksel): dan staan de tuimelaars van of cylinder 1 of 4 op kantelen (eventjes iets heen en weer draaien om het te zien), dan zijn van cylinder 4 cq 1 beide kleppen stelbaar, poelie halve omwenteling draaien (hier helaas geen merkteken: tuimelaars in de gaten houden), dan is 3 of 2 stelbaar (dus weer die, die niet tuimelt), weer een halve omwenteling (markering 0 weer te zetten): 1 of 4 stelbaar, weer een halve omwenteling: 2 of 3 stelbaar. Op deze manier voor 1 en 4 precies op bovenste dode punt te zetten. Groeten, Rudi
Dat je niet altijd de markering kan zien is niet zo'n probleem. Je kan het goed zien aan de kleppen, en het tuimelen komt niet zo nauw. Kleppen staan een flink aantal graden los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"R.W. Dortangs" schreef:
Met het markering kijken is het voor velen makkelijker zich ervan zeker te voelen dat de motor/kleppen op de juiste stand staan. Het tuimelen is natuurlijk ook goed te zien en de kleppen van de corresponderende cylinder doen dan logischerwijze over heel wat graden motoromwenteling niets, dus bang zijn vanwege niet exact het tuimelpunt gevonden te hebben hoeft niet. Ik vind de methode per cylinder vooral veel overzichtelijker dan die met het rekenen en elke klep enkel. Groeten, Rudi
Helemaal eens Rudi! (moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van die methode had gehoord. )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tom Kleiberg
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
ik begrijp dat dit min of meer neerkomt op de 9 regel.
Morgen ga ik het volgens Rudi's manier testen.
Uitslag volgt.
Hartelijke groet, tom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tom Kleiberg
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Hartelijk dank en gr. Tom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
- Berichten: 392
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.