Bougie met meervoudige vonk
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
De motorfiets van mijn moeder, een BMW R850R, loopt duidelijk schokkerig met standaard bougies, veel dealers verkopen HALO bougies, de meervoudig vonkenden, waarna de motor duidelijk beter loopt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Boele Braaksma" schreef:
Voordeel van de meervoudige 'vonkers' is natuurlijk wel dat je grotere kans hebt dat hij altijd vonkt. Bij een 1weg vonk, kan je met weerstand een zwakke vonk krijgen, bij een 3weg kiest hij de weg met de minste weerstand waardoor je dus 'zeker' bent van een vonk.
De motorfiets van mijn moeder, een BMW R850R, loopt duidelijk schokkerig met standaard bougies, veel dealers verkopen HALO bougies, de meervoudig vonkenden, waarna de motor duidelijk beter loopt!
als je zorgt dat alles in orde is dan is een bougie met 1 "pootje" net zo goed als een bougie met 3 "pootjes"
er is toch altijd maar 1 vonk, voor onze motoren maakt het niets uit!
Probleem is natuurlijk bij ons dat het vaak versleten werk is, kabels matig, puntjes ingebrand, contacthoek niet goed,
verdelerkap versleten, ontsteking gammel (verkeerde voorontsteking), verkeerde ontsteking (deze had ik nog liggen en heb er maar op gezet, het lijkt mij wel goed) en zo zijn er natuurlijk nog meer factoren die een rol kunnen spelen.
Zorg nu eerst dat alles in orde is en je zult zien dat er geen klap word over geslagen! :lol: :lol:
Het valt me op dat er door sommige mensen oplossingen voor problemen worden gezocht die wel werken, maar niet nodig zijn. Als de boel in goede staat is en de onderdelen niet alleen maar passen, maar ook bij elkaar horen functionneert alles prima. Ze waren ook in de 50er t/m '70er jaren echt niet gek bij Volvo hoor!
Bij koelingsproblemen zie ik het ook.....: als alles in orde is, heb je geen problemen, ook niet in de bergen! Maar nee, hoor, electrische fan monteren is schering en inslag.
Kijk in de onderdelenboeken als je niet zeker bent of de goede spullen op de auto zitten.
Natuurlijk kun je niet in de motor kijken van een pas aangeschafte auto van meer dan 30 jaar oud en dat veroorzaakt misschien af en toe wat gezoek, bijvoorbeeld naar de juiste voorontsteking.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Of zo'n meervoudige vonk iets toevoegt heb ik mijn bedenkingen over
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Dan heb je het over verbeteringen en updates: daar is niets mis mee. p.m. de topic starter is ook alleen maar op zoek naar verbetering!
ik ben zeker ook voor verbeteringen, heb zelf ook een 123 ontsteking en ben bezig met een electrische fan,
maar vaak is er een probleem en dat moet dan opgelost worden met bijv een bougie met 3 "electroden" terwijl het probleem heel ergens zit.
inderdaad de topic starter is ook alleen op zoek naar een verbetering, en het is leuk om over dit soort dingen te discuseren,
altijd leerzaam!
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Ik kan me voorstellen dat je een electrische fan wilt om je turboblok beter te koelen. Onder normale omstandigheden is het echter niet nodig, tenzij je 2 pk wilt winnen. (Dure pk's hoor)
Of omdat je die grote lompe fan weg wilt hebben! Scheelt een hoop lawaai!
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Ik kan me voorstellen dat je een electrische fan wilt om je turboblok beter te koelen. Onder normale omstandigheden is het echter niet nodig, tenzij je 2 pk wilt winnen. (Dure pk's hoor)
toevallig vandaag nog even in de file gestaan (hoe kan dat nou in nederland

Als je gewoon rijd en het is 35graden dan heb je helemaal geen fan nodig.
Dus een mechanische fan werkt verkeert om, dit vind ik dus een goede verbetering, maar met de orginele fan is ook goed te leven hoor!
We gaan het weer over bougie vonkjes hebben!! :lol: :lol:
Met de 123 ontsteking loopt mijn motor een stuk mooier, vooral statonair dit verschil was goed te merken, verder loopt de motor iets mooier in het hele toeren bereik, wat ik nog wel moet doen is een nieuwe/sterkere bobine monteren.