Bougie met meervoudige vonk

• Arwin Roos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2011 22:35 #101054 door Arwin Roos
Bougie met meervoudige vonk is gemaakt door Arwin Roos
Graag zou ik weten of het mogelijk is of dat iemand ervaring heeft met een meervoudig vonkende bougie. Modernere auto BV mijn V40 heeft een driepunt ontstekende bougie.
Meer vonken geeft een volledigere/schonere verbranding dus een hoger rendement.
Maar kan ik dit ongestraft doen? Kan de bobine het aan etc.
Is er een bougie verkrijgbaar met meervoudige vonk voor een B18 blok?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2011 22:55 #101055 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Bougie met meervoudige vonk
Ja die zijn wel verkrijgbaar!

www.halo-benelux.com/listen/volvo.htm

Zelf wel al een setje gekocht. Nog niet gemonteerd.

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-03-2011 23:34 #101059 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Bougie met meervoudige vonk
ik vraag me af of je hier succes mee hebt. de motor is ontwikkeld op een bepaalde verbranding welke niet te onregelmatig mag verlopen, bijvoorbeeld wanneer je voorontsteking (pingelen) hebt en er dus eigenlijk verschillende ontstekingen in het mengsel plaatsvinden. hierbij ontstaan de hoge drukpieken die schade kunnen veroorzaken.

www.ngk.de/nl/producten-technolo ... lektroden/

zoals hier beschreven word zorgt dit alleen voor een langere levensduur van de bougie zelf.
de vraag is dus of die andere plaatsing van de vonk van invloed is op de uitbreiding van het vlamfront.
dit bepaald de mate van verbranding..

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2011 23:46 #101060 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Bougie met meervoudige vonk
Vroegah, eind jaren '60, had je bougies met drie electroden van het merk Golden Lodge. Die werden aangeprezen als het nec plus ultra op bougie gebied. Mijn vader heeft ze in de Amazon gehad, maar we hebben over een periode van 10 dkm geen verschil geconstateerd tov Bosch die de helft kostte.
Allerlei snufjes als vonkversterkers enzo hebben we uitgeprobeerd, maar tot nu toe geen verschil gemerkt tov standaard, met één grote uitzondering: op de gelode 108 octaan die indertijd in Zwitserland verkrijgbaar was, liep het motortje echt als een zonnetje.
'k Ga binnenkort een 123 ontsteking laten monteren, ben benieuwd naar de veranderingen.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2011 08:21 #101062 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Bougie met meervoudige vonk
Ik heb zulke bougies wel in onze racekart geprobeerd: geen enkel verschil...
Ik meen dat het NGK's waren, maar dat weet ik niet meer zeker. Titanium tips ook nog als ik me niet vergis.
Ik denk dat er op zijn maximaalst drie vonken tegelijk zijn, maar meestal zal de spanning toch gewoon de weg kiezen van de minste weerstand? Voor vonken na elkaar en gevolgen voor de voorontsteking hoef je m.i. dan ook niet bang te zijn.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2011 16:48 #101072 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Bougie met meervoudige vonk
Uit elektrisch oogpunt kan ik niet bedenken hoe 'bougies met meerdere massa-elektrodes' onze B18's en B20's beter kunnen maken..

1) De vonk volgt, zoals Tom al opmerkt, altijd de weg van de minste weerstand. In een bougie met meerdere puntjes schiet de vonk naar 1 elektrode (die met de minste weerstand). Na een tijdje (duizenden km's?) begint die elektrode te slijten, en kan 't zijn dat de vonk besluit naar de volgende elektrode te springen omdat die nu in betere staat is en dus een lagere weerstand heeft. De levensduur van de bougie wordt op die manier dus wel verlengd, maar het blijft 1 vonk.

2) Er is een bepaalde lading die wordt opgebouwd in de bobine. Op het moment dat in de verdeler de contactpuntjes contact maken, ontlaad die lading in 1 keer, via 1 vonkje in de bougie. De lading in de bobine is daarna nul. Er is dus geen energie meer om nog een vonk te maken. De bobine wordt pas weer geladen op het moment dat de contactpuntjes weer open gaan. Het is dus met normale bobine en verdeler niet mogelijk om in 1 slag meerdere vonkjes na elkaar te produceren.

Zoals de site van NGK al aangeeft zijn meerdere massa-elektrodes bedoelt om de levensduur van de bougies te verlengen, niet om de prestaties van de motor te verbeteren.

Er zijn wel systemen die met meerdere vonkjes werken , maar dat krijg je op een B18 of B20 niet voor elkaar door alleen de bougies te verwisselen door wat voor type dan ook. Alfa's staan bekend om hun twin-spark motoren: 2 bougies per cilinder: daardoor heb je op twee plekken in de cilinder tegelijkertijd ontbranding waardoor het mengsel gelijkmatiger ontbrandt.

Met een andere verdeler (het schijnt dat de 123 ontsteking ook (als optie?) een multispark functie heeft) is het wel mogelijk meerdere vonkjes per cilinderslag te maken.. maar daarvoor kun je gewoon standaard bougies gebruiken.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2011 20:59 #101078 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Bougie met meervoudige vonk
golden lodge was ook het merk wat er in alfa romeo motoren (1.6,1.8,2.0 liter) gemonteerd moest worden. deed je dat niet, dan was er een grotere kans op een verbrande (gat) zuiger.
de toegevoegde waarde ten opzichte van de prijs zul je niet merken in een b18 / b20 motor. vermogens winst, of verbruik ook niet.

• Arwin Roos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 22:08 #101082 door Arwin Roos
Beantwoord door Arwin Roos in topic Bougie met meervoudige vonk
Beste Allemaal,

Alvast bedankt voor jullie reactie. Zelf ben ik er nog niet uit.
Dit vond ik ook Nog.

Bosch Super 4
De nieuwe krachtpatser in uw motor: de high performance bougie
Weer een innovatief idee van Bosch. De Bosch Super 4 functioneert volgens het nieuwste lucht-glij-vonk-principe en heeft als eerste 4 dunne massa-elektroden met een puntige, verzilverde middenelektrode.
Deze combinatie is wereldwijd uniek en heeft doorslaggevende voordelen. Afhankelijk van de motorbelasting kiest de ontstekingsvonk altijd de beste weg voor een veilige ontsteking.
Technische superioriteit, ook voor uw auto
De Bosch Super 4 heeft een groter vermogen dan traditionele bougies. In alle rijsituaties tijdens de volledige levensduur.
De voordelen:

Merkbaar verbeterde acceleratie

Een duidelijk rustigere loop

Superieure elasticiteit van de motor

In de fabriek afgestelde elektrodenafstand

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2011 23:22 #101087 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Bougie met meervoudige vonk
Ja, en wij van WC-eend adviseren WC-eend...

Een hoop 'technische' abracadabra zonder degelijke feitelijke onderbouwing, en elke auto die van de band rolt wordt nog steeds geleverd met de simpele huis tuin en keuken bougies (zolang het geen diesel is...). Die paar euro's besparen als er zo'n enorme (vermogens)winst zou zijn, dat doet een fabrikant niet. Ik geloof er niet in.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Jon Noomen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2011 13:13 #101204 door Jon Noomen
Beantwoord door Jon Noomen in topic Bougie met meervoudige vonk
Wij hebben op een technische avond een keer een test gedaan met een speciale bougie "testkast" waarin je de bougie kan zien vonken onder druk. Naast een gewone bougie hebben we er een met 3 elektroden getest, je kon zien dat van de drie elektroden afwisselend van de ene of de andere elektrode een vonk kwam. Ze vonkten dus nooit met z'n drieen tegelijk en de vonken leken nog kleiner dan die van de gewone bougie.
Daarnaast hebben we een bougie van Irridium Denso getest, deze heeft een dunne puntige centrale elektrode. Hier kon je zien dat de vonk net iets langer aanhield dan bij de gewone bougie, dat zou vooral bij LPG een voordeel moeten zijn. We hebben deze zelf in onze B20 (op LPG) gemonteerd, maar merken in de praktijk, bij normale omstandigheden, geen verschil.... Wij weten natuurlijk niet wat er bij de verbranding verandert, maar aan de prestaties is niets te merken.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD