olie uit pijlstok opening
- 06155-dummy
- Premium lid
-
Heb je de compressie ook al eens gemeten met een scheutje olie (via het bougiegat) bovenop de zuiger ??
Als de waarden dan wat hoger liggen (of dichter bij elkaar, want een compressie van 12 is al best goed) dan is dat wel een indicator van slijtage aan zuigers / cilinders. Hoe is het met je kleppen ?? Als die lekken verlies je ook compressie (maar geen olie.......)
Ik heb bij mij de hele boel eruit gehaald en een b20 blok volledig gereviseerd (en meteen ge-upgrade naar B21). Dit heeft bij mij het probleem verholpen. Er komt geen olie meer uit de pijlstok of uit de carterventilatie.
Ik denk dat er geen simpele, goedkope oplossingen zijn voor overdruk in het carter.
Je zou kunnen proberen wat het effect is als je alleen de zuigerringen vervangt. Maar dat is zoveel werk (blok eruit, zuigers eruit, etc... ) dat ik meteen de hele revisie zou doen. heeft in mijn geval zo´n slordige 1000 euro gekost.
Ik neem aan dat je een B20 rijdt...?? Dan is het zo dat de luchtstroom van het carter-ventilatie-eitje naar het luchtfilter stroomt. Als die door overdruk in het carter daar de olie eruit gooit zal de carb wel behoorlijk goor / zwart zijn.
(bij een B18 is dat weer anders...)
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-

dat is gewoon een ander blok erin hangen wat dit probleem niét heeft..
maar ik ben ook bang dat er geen oplossing voor is, het enige wat ik nog kan proberen is een oil-catch-tank aanschaffen:
www.multistrobe.nl/?menu=article ... D=12358131
maar ik zit momenteel met nog meer puntjes, de rembekrachtiger moet vervangen, de carburrateur is versleten, sproeiernaald en bus vervangen, overdruk, hoe het met de kleppen zit weet ik niet maar opzich zou ik niet weten waarom niet goed,
en ik denk dat het koelsysteem ook een opfrisbeurt kan hebben. gister liep de meter onder het rijden in het rood, hoewel het een dikke 30 graden was hier in het zonnige zuiden.
vervolgens start hij natuurlijk bijna niet meer na even parkeren.. maar dat heeft met alle bovenstaande dingen te maken en dat de carburateur ongelukkig dicht op het blok zit..
zou ik je mogen vragen hoe jij aan je b21 upgrade/revisie bent gekomen dan? want daar begin ik toch ook wel interesse in te krijgen met al dat gedoe. wil gewoon kunnen rijden zonder zorgen..
en ik neem aan dat je bedoelt dat die luchtstroom juist van het luchtfilterhuis naar de olieval loopt, want zover ik weet hoort het zo en anders zouden die carburateurs vanaf de fabriek al smerig worden

Zie ook PB.
Inderdaad. Als alles goed is met je B20 loopt er een stroom (gefilterde) lucht van het luchtfilterhuis náár het carterontluchtings (of mischien beter gezegd BE-luchtingshuis) en door het blok weer naar boven via het klepdeksel-stop naar het spruitstuk waar het vervolgens opgezogen en verbrand wordt.
Maar, bij jou is niet alles goed en is de luchtstroom inmiddels door de overdruk in je onderblok omgekeerd denk ik.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Let op, dit heeft voor en nadelen. Over B21 zuigers in een B20 las ik Hier dit:"G. Kirkels" schreef:
zou ik je mogen vragen hoe jij aan je b21 upgrade/revisie bent gekomen dan? want daar begin ik toch ook wel interesse in te krijgen met al dat gedoe. wil gewoon kunnen rijden zonder zorgen..
Met een gewone B20 revisie met de nodige upgrade onderdelen erbij kom je dus wss even ver of verder, tenzij je high performance after market 'B21' zuigers gaat gebruiken.It's very easy to do but there is a huge problem, they are incredibly heavy. The absolute worst place that you can add weight to a car is the pistons because you have to spend a lot of energy bringing the pistons to a stop & then starting them again every time they get to TDC. A 6-bolt bottom end with 3.54" pistons will beat an 8-bolt bottom end with 92mm pistons every time. The bigger bore is no help at all & the special headgasket needed is just a big PITA.
Mijn ervaring is dat die rijdt als een jekko.
het enige nadelige effect dat ik heb gemerkt is een te hoge compressie door zowel de B21 zuigers te hanteren met een E-kop. Met een F-kop had ik dat wellicht niet gehad. Ik heb het niet nagemeten maar ik heb de beide soorten zuigers natuurlijk wel vastgehouden. Mij is niet een heel erg groot verschil in gewicht opgevallen.
Persoonlijk denk ik (maar ik ben geen expert) dat dit nauwelijks invloed zou mogen hebben. Ik denk dat het gewicht van het vliegwiel meer verschil uitmaakt.