olie uit pijlstok opening

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-01-2011 17:02 #100013 door 06155-dummy
olie uit pijlstok opening is gemaakt door 06155-dummy
Ik heb een Amazon met een b20a motor (met E-kop en de nodige andere aanpassingen) Nu is me al enig tijd opgevallen dat hij olie lekt. Inmiddels pakkingen vervangen van brandstofpomp en ontstekingshuis. Nog lekken.
Nu heb ik de indruk dat hij de olie eruit spugt bij de pijlstok.

Weet iemand hoe dat komt en wat ik eraan kan doen. Een spugende motor moet ik niet hebben. Olielekkages vind ik sowieso een slechte zaak. Kan dat aan de carterontluchting liggen (het veel besproken ´eitje´op dit forum) of kan het liggen aan het feit dat ik de carterontluchting niet meer heb terug geleid naar het luchtfilterhuis (teveel viezigheid in carburateur, spruitstuk en cilinders....) Ik heb me namelijk laten vertellen dat de carterontluchtingsslang gewoon los kan en naar beneden om te ontluchten.

of zit het in de zuigerringen dat die teveel lekt en dus teveel druk opbouwt in het carter en daardoor de olie eruit spugt, maar dan zou ik denken dat de losse carterontluchtingsslang ´gewoon´ de overtollige lucht afvoert.

wat is wijsheid......??

helpt het om de slang van de olievuldop naar het spruitstuk af te sluiten ?

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2011 17:40 #100014 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic olie uit pijlstok opening
als je de slang afsluit kan de motor zijn druk nog slechter kwijt en zal de motor nog meer gaan lekken.
de carterventilatie gewoon aansluiten volgens de boeken.
als hij echt de olie bij de pijlstokopening er uit gooit is waarschijnlijk de overdruk buiten alle proporties en de oorzaak is naar alle waarschijnlijkheid een compleet versleten motor.
het beste is dan een ruilmotor of een goed exemplaar uit b.v. een apk afgekeurde auto.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2011 18:46 #100017 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic olie uit pijlstok opening
harry, allererst carterventilatie aansluiten zoals het hoort, scheelt ook milieutechnisch gezien weer een beetje. dan met warme motor de olievuldop voorzichtig losdraaien, en goed vasthouden. als je hem loslaat en hij wil van zijn plek, iets overdreven, als een fluit van een fluitketel, dan heb je teveel overdruk. dit komt meestal door versleten zuigerveren of uitlaat klepgeleiders. dure reparatie, en een slechte dag voor je humeur

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-01-2011 11:36 #100036 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic olie uit pijlstok opening
Hallo Allemaal,

Ik heb de werkplaats boeken er nog eens op nageslagen (en de logica van de werking van de een spruitstuk), maar ook elders op dit Forum wordt er gesproken over Passieve Carterventilatie in een B20.
Het lijkt me nu dat de ´juiste´ werking van het ventilatiesysteem als volgt is:

1. De aansluiting van de vuldop op het inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de lucht uit het klepdeksel wordt weggezogen door het vacuum in het inlaatspruitstuk. Dus hier is de luchtstroom uit de motor, naar de inlaatkleppen. Dus afsluiten van deze weg zou inderdaad voor nog hogere druk zorgen.

2. De aansluiting van de carterontluchting (de olieval of het eitje) naar het luchtfilter zorgt voor een toestroom van lucht naar het carter vanuit het luchtfilterhuis. Hier wordt blijkbaar ook wel een alternatieve oplossing voor gehanteerd (die naar zeggen blijkbaar ook werkt) en dat is een klein luchtfiltertje (K&N ?) op de olieval om te zorgen dat er schone lucht in het carterkomt (en geen straatvuil).

Nu is de situatie als volgt:
1. Bij de olievuldop blijft het klepdeksel altijd een beetje nat, alsof die daar olie/lucht langs het rubber perst........
2. De slang vanuit de olieval / het eitje naar het luchtfilter is vies en vettig (en toonde ook nog sporen van de lekke-koppakking-drap van een tijdje terug), dus lijkt het me dat hij daar lucht eruit perst i.p.v. verse lucht aanzuigt naar het carter.

Dan lijkt me de conclusie terecht dat er sprake is van teveel overdruk in het carter en versleten zuigers / zuigerveren.

Klopt mijn redenering ??

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2011 13:22 #100038 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic olie uit pijlstok opening
Als hij echt blaast, is inderdaad je blok niet zo best meer..

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-02-2011 19:53 #100294 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic olie uit pijlstok opening
mijn amazon met orginele b20a heeft dezelfde problemen.
gister heeft hij er echter bijna een liter eruit getuft aan de achterste krukas keering. ook aan de olievuldop lekt hij altijd wel een beetje, en aan de olieval is dit volgens mij ook.

vandaag bezig geweest met het schoonmaken van de slangen, deze zaten vol met blubber en volgens mij moet het nu al veel schelen, vervolgens heb ik ook eens met lopende motor geprobeerd of hij veel blaast als je de oliedop eraf haalt.
Dit was helemaal niet het geval, hij blaast amper, het maakt alleen wat meer lawaai maar dat is logisch.

mijn punt is nu: toen ik dit had gedaan viel mij ook op dat het rond de peilstok vochtig was geworden.
naar mijn idee heeft hij hier dus wat uit getuft toen ik de oliedop eraf haalde, misschien kan dit helpen de oorzaak te vinden WANT:
- carterdampen gaan naar boven langs de klepstoters, en passeren hierbij de olieval én peilstok.
- wanneer de olievuldop niet afgesloten is op het klepdeksel valt hier de onderdruk weg en komen de carterdampen niet in het klepdeksel en de motor uit naar het inlaatspruitstuk.
- door de druk opbouw in het carter worden de gassen toch omhoog gedreven, mede doordat er gassen bij blijven komen, en de eerstvolgende uitweg die ze tegenkomen is: de peilstok.
- dit word denk ik ook misschien versterkt doordat de olieval lucht in de motor brengt, en dit op een hogere plek doet als de peilstok.

door de combinatie van geen afzuiging en tegendruk bovenin de motor komt het uit de peilstok. ik weet niet in hoeverre de verandering in luchtstromen en drukken in de motor, ook invloed kunnen hebben op de oliestromen en zorgen dat deze anders lopen, maar ik kan me goed voorstellen dat hiermee olie word meegezogen. al zal het geen straaltje zijn.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-02-2011 23:22 #100301 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic olie uit pijlstok opening
mmm , een liter olie per dag kwijt :shock: , wel goed voor je bodem tegen de roest,ik vraag mij af hoe je straatje er uitziet.
bij deze hoeveelheden maakt het waarschijnlijk weinig meer uit hoe je je carterventilatie hebt aangesloten ;)

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-02-2011 15:42 #100314 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic olie uit pijlstok opening
ja ik moet zeggen dat hij niet helemaal aan max stond volgens mij, ik heb het niet gecheckt.
maar dan zou het nog steeds ongeveer een halve liter kunnen zijn.

maargoed dat moet ook aan die achterste krukaskeering liggen, die peilstok heb ik nooit veel vocht aan zien zitten.
straatje is inderdaad een beetje bevlekt ;)

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2011 13:32 #100456 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic olie uit pijlstok opening
Hallo Allemaal,

Naar aanleiding van de olieproblemen (pijlstok, waarschijnlijk ook de benzienpomp, vuldop) ben ik maar eens aan de slag gegaan om een compressiemeter aan te schaffen (kosten ca. 30 Euro) en de compressie van mijn cilinders te meten.
Ik heb de volgende waarden gemeten:

1e meting waarden tussen 7,5 en 9,5 en de 2e meting met scheutje olie in de cilinder tussen 9 en 10,5.
Ik kan me voorstellen dat met een dergelijke slijtage de druk in het onderblok dan zo groot wordt dat de olie een weg naar buiten gaat zoeken.

Inmiddels een ander blok gevonden om te revisieren. Een B20a blok uit een volvo 242 uit 1978 met 210.000 kilometers gereden.
heeft iemand ervaring met een dergelijk laat b20 blok ??? Zijn er bijzonderheden om rekening mee te houden ??

Bijlagen:

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2011 13:58 #100458 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic olie uit pijlstok opening
Je verliest dus veel over de zuigerveren en de rest over de kleppen......Met een koprevisie zou het eventueel dus nog wel even kunnen, dan mag je de tweede rij compressiedruk verwachten. Tenzij de nokkenas z'n beste tijd gehad heeft natuurlijk: lifthoogtes meten!

Verder zijn over het algemeen de lagerschalen ook wel op hun eind hoor. Deze blokken kunnen héél lang mee, als er geen gekke dingen gebeuren, en dit is zo'n blok! Heel netjes totaal versleten voordat hij het opgeeft, en dan nóg brengt-ie je thuis!

Er zijn volgens mij geen andere dingen te verwachten bij een laat B20 blok hoor.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD