olieverbruik

• Mats Boswijk (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-11-2010 20:08 #97625 door Mats Boswijk (GAST)
Beantwoord door Mats Boswijk (GAST) in topic olieverbruik
Ik had met mijn b20 ook last van hoog olieverbruik, en bij mij lag het (gedeeltelijk in ieder geval) aan de carterventilatie. Maar dat was ook zichtbaar. Bij lange snelwegritten, warme 20w50 word dan ook dunner, werd de olie langs de peilstok eruit gedrukt. En dat zie je heel goed, hele bodem nat van de olie.
Bleek dus de hele ventilatie verkeerd aangesloten. Nu heb ik enkel een slang van de rembekrachtiger naar het spruitstuk en een filtertje direct op de carterventilatie, open ventilatie dus. Hiermee was het probleem grotendeels verholpen.

Nu zit ik denk ik ook op een liter per 1000/1500km schat ik. Heb het nog niet echt bij gehouden, en overigens ook de compressie niet gemeten. Maar hij loopt en trekt goed.

Groet Mats

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 20:13 #97626 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic olieverbruik
1 op 1000 is ook nog wel iets anders dan 1 op 400. Bovendien zal die lekkage ook nog wat veroorzaken.
Ik heb eens een motor gehad die 1 op 300 niet meer haalde , maar die bleek na operatie ook mooi gelijkmatig gesleten. Nieuwe zuigerveren en lagerschalen erin en ik heb er toen nog 200.000 km bijgezet!

Ikzelf ben opgehouden met (volgens de verkoper-) zeer goede gebruikte motoren in te bouwen: bij mijn zoons heb ik dat nu de afgelopen 1 1/2 jaar drie keer gedaan en 1 motor (van een clublid notabene..) was gewoon inelkaar geflanst. Deze man:"Nee, hoor, hij komt uit mijn auto,maar daar hoort een B18 in, dus die heb ik erin gezet....."
Gelukkig vermoedde ik al het één en ander, dus dat blok heb ik eerst even de kop gelicht, en dat was meteen einde oefening. Het blok was duidelijk in elkaar gezet met allerlei onderdelen en had sindsdien niet gelopen! De lagerschalen van het eerste bigend waren zo goed als nieuw en van het tweede stijf versleten tot op het brons. De kop was van een B18.

Ikzelf heb nu een B18 naar een B20 laten boren, met nieuwe standaardmaat Mahlezuigers, TT3 nokkenas, heavy duty oliepomp, verlaagde kop met grotere kleppen en verder alles nieuw, stoters, lagerschalen, gebalanceerde krukas met afgedraaid vliegwiel, electronische ontsteking, waterpomp, etc.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat, want ik ben dat geklooi zat!.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 21:03 #97629 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic olieverbruik
Het probleem met een dergelijk olieverbruik, de genoemde gereviseerde delen, redelijke compressie en correct aangesloten en goed werkende carterventilatie maakt de kans dat het toch de olieschraapveren zijn.
Wellicht dat een vorige eigenaar zo slim is geweest om er wel nieuwe zuigerveren in te zetten en de schraapveren zo te laten?
Maar goed, dat zou je moeten zien in je uitlaat.
Hoe is die van achteren?
Dikke koollaag erin om toch vrij schoon?
Met name in dat laatste geval zou ik toch weer de carterventilatie verdenken (dan wordt de olie mooi als brandstof gedoseerd en gaat het in die hoeveelheden er doorheen weet ik uit eigen ervaring).

• Patrick Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 09:48 #97647 door Patrick Smeets
Beantwoord door Patrick Smeets in topic olieverbruik
Hallo,bedankt voor alle reakties,zal dan toch maar het advies van mijn monteur opvolgen,consequent olie controleren en bijvullen en doorrijden tot het einde in zicht komt wat volgens hem best nog wel een tijd kan duren.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-01-2011 12:03 #99641 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic olieverbruik
Welk merk olie gebruiken jullie voor de B18A motor? Zelf doe ik er Miller olie in 20W50. Omdat deze speciaal ontwikkelt is voor oldtimer motoren. Zijn er mensen die moderne olie van bijvoorbeeld shell gebruiken?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2011 12:21 #99642 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic olieverbruik
Olie van de Action, 5liter 10w40 voor 8euro!

Doet het al jaren goed in de combi

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2011 12:53 #99644 door Tom Steverink
Mijn ervaringen met B18 en B20 motoren is dat ze een goede kwaliteit olie nodig hebben, anders gaat als eerste je nokkenas eraan. HEMA olie etc. zorgde daar vroeger heel goed voor: korte levensduur dus. Olie kvan de Action kan best goed zijn, maar ik ga het niet proberen: als het niet goed blijkt te zijn, kost de revisie véél meer dan het prijsverschil van de olie.

Ik hou het op olie waarvan de kwaliteit is gegarandeerd: op het ogenblik Valvoline 10/40 winter of 20/50 in de zomer.
Ook heb ik lang Casstrol gebruikt. De Millers is goed en zeker als je motor al veel kilomters heeft gemaakt: geen dopes die alle rotzooi in het blok losweken.
Als het blok gereviseerd is, gooi ik er vanaf het begin gewoon moderne halfsysntheet in van een goed merk.

Als je motor een liter op 330-400-500 kilometer gebruikt, maakt het m.i. niet meer uit, kapot gaat hij dan tóch.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-01-2011 17:51 #99651 door Remon Kosse
Dank voor de snelle reactie. Ik blijf dan maar de Miller doorgebruiken. Deze olie haalt geen oude rotzooi los toch?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2011 18:10 #99652 door Tom Steverink
Precies.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-05-2011 12:58 #102810 door Remon Kosse
Mijn B18A motor verbruikt ongeveer 1 op 1250km (niet exact nagerekend). De compressie is vorig jaar gemeten en zit rond de 11 bar. Is dit een hoog olieverbruik of is dit normaal? De motor lekt overigens nergens. De olie is miller 20w50classic

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD