olieverbruik

• Patrick Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2010 09:15 #97565 door Patrick Smeets
olieverbruik is gemaakt door Patrick Smeets
Hallo,mijn amazon met b18a motor verbruikt nogal wat olie(1 liter op 400-500km).volgens de monteur van de garage komt dit door de olieschraapveer.Compressie van de motor is 10-10,5,nokkenas,distributie en kleppen zijn al vervangen of gereviseerd.Weet iemand hoe dit probleem op te lossen is ?Gezien de kosten van de revisie van de nokkenas etc heb ik niet veel zin om aan dit blok nog veel geld te spenderen,motor loopt wel zeer goed.
Ik heb iets gelezen van toevoegingen aan de motorolie of motor flush maar volgens de monteur baat dit niets.
Ik heb nu 20.000 km gereden met bovenstaande revisie,zoals gezegd loopt de motor tot nu toe goed en mijn dilemma is dan ook,olieschraapveer vervangen of doorrijden en later een revisieblok.
graag jullie reaktie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2010 11:25 #97570 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic olieverbruik
Ik vraag me even af of het niet kan liggen aan de verkeerd aangesloten slangen van de carterventilatie en de slang vanaf de olievuldop. Ik kan me herinneren dat daar al eerder over geschreven is: bij de B20 gaat de carterventilatie naar het luchtfilter en de andere naar het inlaatspruitstuk, terwijl het bij de B18 andersom moet. Dat schijnt olieverbruik te kunnen veroorzaken.

Nou weet ik alleen niet meer of ik het nu goed zeg, óf precies verkeerd om! Ik zoek nog even verder!

Met goede compressie lijkt het me sterk dat alleen de olieschrapers versleten zijn en de zuigerveren niet.

Ook kan het zijn dat de rubberschijfjes bovenop de klepstelen missen of hard zijn, maar omdat ze bij de B18 alleen bovenop de klepstelen zitten, weet ik niet of dat nou zo'n oliegebruik kan veroorzaken. Misschien één van de andere technici???

Bij zo'n verbruik moet je toch ook een blauwe walm uit je uitlaat hebben....!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Mats Boswijk (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2010 13:58 #97574 door Mats Boswijk (GAST)
Beantwoord door Mats Boswijk (GAST) in topic olieverbruik
Wat betreft de carterventilatie, zie dit topic .

Groet Mats

• Patrick Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2010 14:11 #97575 door Patrick Smeets
Beantwoord door Patrick Smeets in topic olieverbruik
Hallo Tom, de rubberen schijfjes waren ze inderdaad vergeten maar zijn later alsnog gemonteerd,maakte wel iets verschil maar loste het probleem niet op,blauwe walm zie je inderdaad bij het starten.
carterventilatie is wel aangesloten maar of dit correct is weet ik niet.

patrick smeets

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2010 15:31 #97576 door Tom Steverink
In het topic dat wordt aangegeven staat onder andere ook:
"belangrijk is wel een slangthule op je spruitstuk te gebruiken met een doorlaat<2mm , neem je een grotere doorlaat , (deze fout komt vaak voor) gebeuren er 2 dingen , ten eerste groot verlies in onderdruk waardoor

slechter lopen , een ander effect is zoveel onderdruk op je carterontluchting dat er gewoon motorolie wordt meegezogen het blok in."

Je kunt dus ook kijken of die doorlaat niet te groot is. Bij een B18 hoort dus kennelijk de carterontluchting inderdaad zoals ik zei: het carter verbonden met het inlaatspruitstuk?

Ik zal eens kijken bij mijn 144 met B20 en Amazon met B18!!!!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Patrick Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 16:39 #97611 door Patrick Smeets
Hallo Tom,

Ik ben bij de monteur geweest,de carterventilatie is aangesloten zoals moet bij een b18 a motor,de slang die van beneden van het potje komt heeft een t splitsing waarvan een naar de rembekrachtiger loopt en een naar het spruitstuk,de slang is een stuk dikker dan 2 mm maar bij de aansluiting op het spruitstuk is in de slang niets van olie te zien dus volgens de monteur zuigt hij geen olie aan.Het slangetje van de verdamper van de LPG naar het spruitstuk is wel een dun slangetje.
Waarschijnlijk toch de zuigerveren ?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 16:46 #97612 door Tom Steverink
Tsja...lastig hoor!
Heb je een lektest gedaan: olie op de zuiger (een theelepeltje) en dan compressiemeten? Misschien dat je het tóch over de klepstelen verliest! Als hij een blauwe walm heeft bij het starten na een tijd stilstaan, zou dat in die richting kunnen wijzen.
Ik persoonlijk geloof nog steeds niet in zuigerveren/schraapveren: 1. de compressie is daarvoor te hoog (en 2. als er één breekt, krijg je voren in de zuigerwand met hetzelfde effect op de compressie.)

Wat voor olie zit erin?

• Patrick Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 17:41 #97615 door Patrick Smeets
ik gebruik al een tijdje 20 w 50.
zoals ik al zei is de nokkenas etc geheel gereviseerd,nieuwe rubbers etc,de lektest heeft hij volgens mij ook gedaan,ik kan me nog iets vaag herinneren dat hij meerdere keren een compressiemeting heeft gedaan en dat van die olie op de zuiger kan ik me ook herinneren.
Hoewel ik het me niet kan voorstellen maar kan er ook iets verkeerd gemonteerd zijn ? Hij loopt anders heel goed zowel bij lage als hoge toeren.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 18:00 #97619 door Tom Steverink
Nou, ja, het enige dat ik dan nog kan verzinnen is dat de vlamdover verstopt zit, waardoor hij carterdruk opbouwt? Stomvervelend voor je dit probleem, zeker omdat je al redelijk hebt geïnvesteerd!

Er is tóch ten opzichte van een "nieuwe" motor zo'n 1,5 tot 2 Bar compressiedruk zoek, nou is dat normaal hélemaal niet erg, maar in dit geval verdenk ik dan toch de klepgeleiders, misschien wel in combinatie met wat ik hiervoor schreef.

De waarschijnlijke oorzaken zijn al onderzocht, dus dan kom je in combi-oorzaken en onwaarschijnlijk lijkende oorzaken!

En anders zit er niets anders op dan het blok open te maken.....of in ieder geval de kop eraf te halen....

Oh, ja, nog een vraag: gebruikt hij die hele 20.000 kilometer al zoveel of is het toegenomen?

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 19:43 #97622 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic olieverbruik
De B18A van mijn Amazon heeft een compressie van 10,0 bar op alle cilinders en verbruikt 1 liter 20W50 op ca.1000 km.
Wordt m.i. veroorzaakt door versleten zuigerveren, dus gewoon een kwestie van het eind dat in zicht komt, hoewel ook deze motor nog prima loopt en trekt. Bij een dergelijke compressie past volgens mij wel degelijk een behoorlijk olieverbruik, dat zijn de bekende symptomen. De vraag rijst dan altijd: hoe lang rijd ik er nog mee door? Bij mijn B18A lekt er ook nog eens olie langs de krukaskeerringen, daar ben ik niet zo gerust over, omdat ik me afvraag of zo'n ding er niet uit tussenuit kan vallen. Een andere, gebruikte motor kopen is natuurlijk goedkoper dan een revisie, maar het is wel afwachten of zo'n blok minder slijtageverschijnselen vertoont.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD