oliepomp b20

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2011 14:24 #109250 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic oliepomp b20
Plaats eens een nieuwe oliedruksensor.Het probleem is dan vaak opgelost!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-01-2012 12:46 #109366 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic oliepomp b20
Volgens instructieboekje kan het lampje onder zware omstandigheden bij laag toerental gaan branden, is dan nog niets aan de hand zolang het lampje maar uitgaat bij hogere toerentallen. Is inderdaad een combinatie van hete olie(dun) en ruimte tussen de lageschalen. Houdt er rekening mee dat onze motoren ruimere passingne hebben dan nieuwe motoren, waardoor er sneller (olie)druk verlies optreedt.
In de gaten houden en op tijd verhelpen is altijd mogleijk.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-01-2012 17:26 #109774 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic oliepomp b20

"Bart Dirven" schreef:
Als het lampje af en toe oplicht, dan doet de pomp het dus nog wel. Oorzaak lijkt dan eerder in een combinatie van hoge olietemperatuur en versleten lagerschalen te liggen. De olie wordt dan dunner en de olie wordt er langs de schalen te gemakkelijk uitgeperst.

Hoe schadelijk is dat voor een motor? Op dit moment gebruik ik 20w50 maar zit er over te denken over te stappen naar 10w30. Kan het probleem ook in de oliesensor zitten? Hij brand alleen als de motor tegen het afpersen van het koelsysteem aan zit. Als ik normaal rijdt (woon werk verkeer bijvoorbeeld) is er geen vuiltje aan de lucht. Fijn dat de oliepomp in ieder geval goed is. Kan het olielampje ook oplichten door de versleten rubbers bij de klepstelen waardoor er carterdruk ontstaat? (open carterventilatie)

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-01-2012 21:40 #109785 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic oliepomp b20
20/50 is dikker dan 10/30 en dus zul je dan nog minder oliedruk hebben? Versleten rubbers op de klepstelen maken niets uit voor de oliedruk. De olie wordt zeer waarschijnlijk gewoon makkelijk tussen de lagerschalen doorgedrukt door slijtage. Geen zorgen maken en gewoon 20/50 bljiven gebruiken. Ooit komt er een revisie aan, maar dat kan nog een hele tijd duren.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Paul de Beer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2012 13:43 #116035 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic oliepomp b20
Even een ouder topic omhoogbrengen...

Bij mijn B30a heb ik hetzelfde probleem. Na een redelijke snelwegrit (die ik dagelijks 2 maak) brandt het oliedruklampje bij stationair toerental. Dit is al zolang ik mijn 164 heb. Ik heb er al bijna 30000km mee gereden en onderhoud gebeurt regelmatig (elke 5000-6000km nieuwe olie, kleppen stellen etc) Als het lampje brandt zorg ik altijd voor een licht verhoogd toerental dmv de choke.

Is het nodig om de oliepomp te reviseren? Of kan dit geen kwaad? Het blok heeft ruim 340000 km gedraaid op LPG maar loopt nog prima.

164 - daily driver

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2012 14:19 #116036 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic oliepomp b20
Paul,

De kans is groot dat het niet aan je oliepomp ligt, deze kun je reviseren maar vervangen is eenvoudiger en niet erg duur. Waarschijnlijker is het dat de lagerschalen versleten zijn, dan helpt alleen een nieuwe pomp dus niet, bovendien als je je blok open gooit om de pomp te vervangen, dan is vervangen van de lagerschalen ook een koud kunstje. Zolang het lampje alleen na de lange rit bij warme motor brand, dan zou ik voorlopig lekker door rijden.

Gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2012 20:01 #116044 door Remon Kosse
Of je carburateur staat te laag stationair afgesteld?

• Paul de Beer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2012 10:22 #116069 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic oliepomp b20

"Bart Dirven" schreef:
Paul,

De kans is groot dat het niet aan je oliepomp ligt, deze kun je reviseren maar vervangen is eenvoudiger en niet erg duur. Waarschijnlijker is het dat de lagerschalen versleten zijn, dan helpt alleen een nieuwe pomp dus niet, bovendien als je je blok open gooit om de pomp te vervangen, dan is vervangen van de lagerschalen ook een koud kunstje. Zolang het lampje alleen na de lange rit bij warme motor brand, dan zou ik voorlopig lekker door rijden.

Gr Bart

Ik wil ook zo lang mogelijk blijven rijden maar een volledige blokrevisie zal wel ooit gaan gebeuren. Nokkenas vertoont al redelijke slijtage en ik denk dat de kleppen de beste tijd ook hebben gehad na 39 jaar LPG. Maar desondanks draait de B30 nog heel acceptabel, zelfs met 340000 op de teller! Olieverbruik is niet extreem en op LPG rij ik 1 op 6,5 (vnl snelweg)

"Kosse" schreef:
Of je carburateur staat te laag stationair afgesteld?

Nee hoor, gewoon alles volgens het boekje 700-800 tpm. Het is ook alleen na een snelwegrit en dan is de motor wat heter. In de stad komt het niet voor.

164 - daily driver

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-08-2012 22:49 #116310 door Remon Kosse
Na wat bladeren in de Haynes is het mij niet duidelijk hoe het tweede tandwiel bevestigd zit in het pomphuis. Dat de eerste wordt aangedreven via de nokkenas is me duidelijk. Kan iemand mij hier een antwoord op geven?

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2012 11:56 #116326 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic oliepomp b20
Het secondaire tandwiel draait om een asje welke in het oliepomphuis geperst zit.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD