oliepomp b20
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
In de gaten houden en op tijd verhelpen is altijd mogleijk.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Remon Kosse
- Elite lid
-
"Bart Dirven" schreef:
Als het lampje af en toe oplicht, dan doet de pomp het dus nog wel. Oorzaak lijkt dan eerder in een combinatie van hoge olietemperatuur en versleten lagerschalen te liggen. De olie wordt dan dunner en de olie wordt er langs de schalen te gemakkelijk uitgeperst.
Hoe schadelijk is dat voor een motor? Op dit moment gebruik ik 20w50 maar zit er over te denken over te stappen naar 10w30. Kan het probleem ook in de oliesensor zitten? Hij brand alleen als de motor tegen het afpersen van het koelsysteem aan zit. Als ik normaal rijdt (woon werk verkeer bijvoorbeeld) is er geen vuiltje aan de lucht. Fijn dat de oliepomp in ieder geval goed is. Kan het olielampje ook oplichten door de versleten rubbers bij de klepstelen waardoor er carterdruk ontstaat? (open carterventilatie)
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Bij mijn B30a heb ik hetzelfde probleem. Na een redelijke snelwegrit (die ik dagelijks 2 maak) brandt het oliedruklampje bij stationair toerental. Dit is al zolang ik mijn 164 heb. Ik heb er al bijna 30000km mee gereden en onderhoud gebeurt regelmatig (elke 5000-6000km nieuwe olie, kleppen stellen etc) Als het lampje brandt zorg ik altijd voor een licht verhoogd toerental dmv de choke.
Is het nodig om de oliepomp te reviseren? Of kan dit geen kwaad? Het blok heeft ruim 340000 km gedraaid op LPG maar loopt nog prima.
164 - daily driver
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
De kans is groot dat het niet aan je oliepomp ligt, deze kun je reviseren maar vervangen is eenvoudiger en niet erg duur. Waarschijnlijker is het dat de lagerschalen versleten zijn, dan helpt alleen een nieuwe pomp dus niet, bovendien als je je blok open gooit om de pomp te vervangen, dan is vervangen van de lagerschalen ook een koud kunstje. Zolang het lampje alleen na de lange rit bij warme motor brand, dan zou ik voorlopig lekker door rijden.
Gr Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Ik wil ook zo lang mogelijk blijven rijden maar een volledige blokrevisie zal wel ooit gaan gebeuren. Nokkenas vertoont al redelijke slijtage en ik denk dat de kleppen de beste tijd ook hebben gehad na 39 jaar LPG. Maar desondanks draait de B30 nog heel acceptabel, zelfs met 340000 op de teller! Olieverbruik is niet extreem en op LPG rij ik 1 op 6,5 (vnl snelweg)"Bart Dirven" schreef:
Paul,
De kans is groot dat het niet aan je oliepomp ligt, deze kun je reviseren maar vervangen is eenvoudiger en niet erg duur. Waarschijnlijker is het dat de lagerschalen versleten zijn, dan helpt alleen een nieuwe pomp dus niet, bovendien als je je blok open gooit om de pomp te vervangen, dan is vervangen van de lagerschalen ook een koud kunstje. Zolang het lampje alleen na de lange rit bij warme motor brand, dan zou ik voorlopig lekker door rijden.
Gr Bart
Nee hoor, gewoon alles volgens het boekje 700-800 tpm. Het is ook alleen na een snelwegrit en dan is de motor wat heter. In de stad komt het niet voor."Kosse" schreef:
Of je carburateur staat te laag stationair afgesteld?
164 - daily driver
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-