oliepomp b20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2005 19:33 #53492
door
oliepomp b20 is gemaakt door
Gistermorgen bij het wegrijden ging ineens het olielampje banden en wilde vervolgens ook niet meer uit.
Maar even terug naar huis gereden, en eerste ingeving was oliesensor kapot, andere geplaatst maar probleem bleef.
Begin nu ernstige verdenkingen richting oliepomp te krijgen aleen de vraag is wat daar aan stuk kan?
Asje naar de pomp al gecontroleerd en is oke.
Heb nog een pomp liggen en als je die openmaakt zijn er 2 tandwielen waar weinig aan stuk kan en een veertje met kogel volgens mij als soort overdruk ventiel.
Ziet er erg solide uit dus wat kan het nog meer zijn?
Graag jullie ervaring over dit probleem.
Maar even terug naar huis gereden, en eerste ingeving was oliesensor kapot, andere geplaatst maar probleem bleef.
Begin nu ernstige verdenkingen richting oliepomp te krijgen aleen de vraag is wat daar aan stuk kan?
Asje naar de pomp al gecontroleerd en is oke.
Heb nog een pomp liggen en als je die openmaakt zijn er 2 tandwielen waar weinig aan stuk kan en een veertje met kogel volgens mij als soort overdruk ventiel.
Ziet er erg solide uit dus wat kan het nog meer zijn?
Graag jullie ervaring over dit probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2005 19:52 #74554
door
Beantwoord door in topic oliepomp b20
Ik zou dit doen: maak het draadje van de oliedruksensor los. Het lampje moet nu uit gaan.
Zo niet dan maakt de draad naar het oliedruklampje ergens massa contact en ligt dus daar het probleem.
De kans dat het aan de pomp ligt lijkt me niet zo groot. Is het oliepeil wel in orde?
Mocht je de oliepomp willen vervangen realiseer je dan dat er een nieuwe pakking op de carterpan moet. Ook moet de motor los van de steunen gemaakt worden en zodanig hoog worden opgetild dat het carterdeksel kan worden verwijderd.
Zo niet dan maakt de draad naar het oliedruklampje ergens massa contact en ligt dus daar het probleem.
De kans dat het aan de pomp ligt lijkt me niet zo groot. Is het oliepeil wel in orde?
Mocht je de oliepomp willen vervangen realiseer je dan dat er een nieuwe pakking op de carterpan moet. Ook moet de motor los van de steunen gemaakt worden en zodanig hoog worden opgetild dat het carterdeksel kan worden verwijderd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2005 20:03 #74553
door
Beantwoord door in topic oliepomp b20
bedankt Han voor je snelle reactie, heb je beide tips van je al geprobeerd met een negatief resultaat, ofwel lampje gaat uit en er zit genoeg olie in de motor.
Blok heeft een ton gereden (net ingereden dus) vandaar mijn vraag over de pomp.
Heb een vermoeden dat de overdruk systeem niet meer werkt.
Blok heeft een ton gereden (net ingereden dus) vandaar mijn vraag over de pomp.
Heb een vermoeden dat de overdruk systeem niet meer werkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2005 10:44 #74552
door
Beantwoord door in topic oliepomp b20
Gezien de omschrijving verdenk ik het tandwiel dat op het asje zit dat de oliepomp aandrijft.Zelf meegemaakt. Je zoekt je rot. Het tandwiel zit op de as geschoven en wordt op zijn plaats gehouden met een nogal dunne spie die wel eens wil breken. Dan draait de as los in het tandwiel. Motor loopt wel, oliedruk is weg. Je kan er vrij eenvoudig bij door de verdeler (incusief de aansluiting daarvan op het motorblok) te verwijderen. Het gewraakte tandwiel/asje kan via het gat van de verdeler er met een stevige tang naar boven uit worden getrokken.
Succes.
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2005 11:47 #74551
door
Beantwoord door in topic oliepomp b20
Hoi henri, asje heb ik gecontroleerd en is oke.
Wat blijft er dan nog over?
Wat blijft er dan nog over?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2005 13:40 #74550
door
Beantwoord door in topic oliepomp b20
Misschien de leiding van de pomp losgeraakt of de pakking ligt eruit. Of het overdrukventiel is kapot. Ik denk dat er niets anders opzit dan je pomp te demonteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2005 17:00 #74549
door
Beantwoord door in topic oliepomp b20
als je zeker weet dat het het asje niet is ( het tandwiel blijft nl. wel klemmen op de as zodat dit op het oog vast lijkt te zitten0, blijft ook naar mijn mening alleen de oliepomp over. Iets anders kan ik niet bedenken. Sterkte en succes. Laat de oplossing nog eens weten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2005 15:34 #74548
door
Beantwoord door in topic oliepomp b20
hierbij de oplossing voor alle meedenkers van dit probleem.
Gisteravond de auto op de brug en de motor losgemaakt van zijn voorste steunen.
Motor opgektikt maar ook al krik je hem tot max (beperking is ruimte bij schutboord) krijg je het niet voor elkaar om de cartepan eronderuit te krijgen.
Met wat gefiemel wel de pomp kunnen demonteren en wat bleek de bovenste opstaande randjes waar het asje in hoort te vallen waren afgebroken. De beide afgebroken stukjes lagen onder in de carterpan.
Pomp is nog wel soepel rond te draaien dus de oorzaak van het afbreken is me niet duidelijk.
Ga donderdag weer fiemelen om het geheel in omgekeerde volgorde zoals dat zo mooi heet in elkaar te zetten.
iedereen bedank voor het meedenken en de reacties.
Gisteravond de auto op de brug en de motor losgemaakt van zijn voorste steunen.
Motor opgektikt maar ook al krik je hem tot max (beperking is ruimte bij schutboord) krijg je het niet voor elkaar om de cartepan eronderuit te krijgen.
Met wat gefiemel wel de pomp kunnen demonteren en wat bleek de bovenste opstaande randjes waar het asje in hoort te vallen waren afgebroken. De beide afgebroken stukjes lagen onder in de carterpan.
Pomp is nog wel soepel rond te draaien dus de oorzaak van het afbreken is me niet duidelijk.
Ga donderdag weer fiemelen om het geheel in omgekeerde volgorde zoals dat zo mooi heet in elkaar te zetten.
iedereen bedank voor het meedenken en de reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
29-12-2011 21:35 #109223
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic oliepomp b20
Heeft een B18A ook een overdruk ventiel in het oliecircuit? Hoe weet je wanneer je oliepomp gereviseerd/vervangen moet worden? In mijn Amazon uit 1962 ligt een B18A (originele motor) en loopt prima en is zeer goed onderhouden, maar dergelijke problemen wil ik graag voor zijn. Wel wil het oliesensor lampje oplichten als je tijdens een oldtimer evenement met warm weer in collone rijdt en dus optrekt/afremt en weer optrekt. Het lampje brand dan bij het optrekken. Maak je meer toeren gaat het lampje weer even aan. Dit doet hij bij een zeer warme motor onder voorgenoemde omstandigheden (bij normaal rijden geen problemen).
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
30-12-2011 10:14 #109233
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic oliepomp b20
Als het lampje af en toe oplicht, dan doet de pomp het dus nog wel. Oorzaak lijkt dan eerder in een combinatie van hoge olietemperatuur en versleten lagerschalen te liggen. De olie wordt dan dunner en de olie wordt er langs de schalen te gemakkelijk uitgeperst.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.