vreemde carterventilatie (2)
- Rob Van der Werf (GAST)
- Nieuw lid
-
Beste oplossing is dus een spruitstuk met 2 aansluitingen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Volvo Amazon 122S uit 1966
dubbele SU carburateurs
rembekrachter (zit al aangesloten op spruitstuk)
18 D motor
carterventilatie nu met pijpje naar de buitenlucht, wil dit graag aansluiten op spruitstuk
Nu had ik bedacht om alles ook met een T-Stuk te gaan aansluiten aangezien ik dacht maar 1 aansluiting op spruitstuk de hebben en daar zit de rembekrachtiging al op.
Nu heb de boel eens goed bekeken vanmiddag en nu heb ik volgens mij nog twee (smalle) aansluitingsmogelijkheden op het spruitstuk. Aan weerszijde komen twee kleine pijpjes uit spruitstuk, deze zijn nu verbonden met elkaar door slangetje, geen idee wat hiervan de werking of bedoeling is aangezien er voor de rest niks bijzonders aan te zien is. Het enige dat verschilt dat de aansluiting gebruikt voor rem op het zeg maar "algemene"deel zit en de twee kleine pijpjes op de binnenste "buizen" van het spruitstuk.
Heel verhaal, maar heeft iemand een idee of ik dit voor de afvoer van de carter ventilatie kan gebruiken??
Voeg een foto toe (maar dat is een aardige wirwar van slangen) Je ziet in het midden de aansluiting van de rembekrachter en U bocht loopt daar een smallere slang overheen die beide op het spruitstuk zitten.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Dank alvast
Bij mij is er een voor de rembekrachtiger, een voor het klepsmeersysteem (flashlube) en een voor de carterontluchting vanaf het eitje.
De vacuumvervroeger zit met een slangetje op de voet van de carbuarteur.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Lijkt mij inderdaad ook een logische gedachte, ik ga hem gebruiken voor de ontluchting.
Mocht dat onverhoopt toch problemen opleveren dan ga ik dat ook vanzelf merken denk ik zo.
groeten
Frans
Indien een grote opening: bij Nordicar zijn ze nog te krijgen met een kleine opening.
www.ruilof-images.nl
Deze nippel heeft ¼” NPT schoefdraad (= ca. 13,7 mm diameter). De aansluitingen aan de zijkant van jouw inlaatspruitstuk ken ik echter niet, dus ik weet ook niet of zo’n originele nippel zonder meer daarin past, mocht je die willen hebben.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Dank voor alle info en tips.
Mocht het allemaal niet lukken dan horen jullie vanzelf weer van mij

Maar ik ga ervan dat het gaat lukken!!
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

Groet, Hans
Sorry ik bedoel Scandcar, maar daar alleen voor B20 en B30.De originele nippel voor de carterventilatie heeft onderdeelnummer 460082 en is gewoon verkrijgbaar bij de VKO (in de webshop van Nordicar zie ik hem niet).
www.ruilof-images.nl