vreemde carterventilatie (2)

  • Rob Van der Werf (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2015 09:58 #149370 door Rob Van der Werf (GAST)
Beantwoord door Rob Van der Werf (GAST) in topic vreemde carterventilatie (2)
Bedankt voor jullie reacties. Het leek mij ook dat er een doorstroom moet zijn, zo staat het ook in Haynes.
Beste oplossing is dus een spruitstuk met 2 aansluitingen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans Pars (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-07-2015 18:10 #152694 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic vreemde carterventilatie (2)
met interesse bovenstaande info gelezen aangezien ik ook de boel wil ombouwen, heb nu:

Volvo Amazon 122S uit 1966
dubbele SU carburateurs
rembekrachter (zit al aangesloten op spruitstuk)
18 D motor
carterventilatie nu met pijpje naar de buitenlucht, wil dit graag aansluiten op spruitstuk

Nu had ik bedacht om alles ook met een T-Stuk te gaan aansluiten aangezien ik dacht maar 1 aansluiting op spruitstuk de hebben en daar zit de rembekrachtiging al op.

Nu heb de boel eens goed bekeken vanmiddag en nu heb ik volgens mij nog twee (smalle) aansluitingsmogelijkheden op het spruitstuk. Aan weerszijde komen twee kleine pijpjes uit spruitstuk, deze zijn nu verbonden met elkaar door slangetje, geen idee wat hiervan de werking of bedoeling is aangezien er voor de rest niks bijzonders aan te zien is. Het enige dat verschilt dat de aansluiting gebruikt voor rem op het zeg maar "algemene"deel zit en de twee kleine pijpjes op de binnenste "buizen" van het spruitstuk.

Heel verhaal, maar heeft iemand een idee of ik dit voor de afvoer van de carter ventilatie kan gebruiken??

Voeg een foto toe (maar dat is een aardige wirwar van slangen) Je ziet in het midden de aansluiting van de rembekrachter en U bocht loopt daar een smallere slang overheen die beide op het spruitstuk zitten.




Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Dank alvast

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2015 23:07 #152703 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic vreemde carterventilatie (2)
Als er twee pijpjes het inlaatspruitstuk met elkaar verbonden zijn kan dat alleen betekenen dat ze afgedopt zijn door ze met elkaar te verbinden. Als je het tussenslangetje eraf haalt zou je twee aansluitingen op je spruitstuk moeten hebben.
Bij mij is er een voor de rembekrachtiger, een voor het klepsmeersysteem (flashlube) en een voor de carterontluchting vanaf het eitje.
De vacuumvervroeger zit met een slangetje op de voet van de carbuarteur.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans Pars (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-07-2015 10:56 #152708 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic vreemde carterventilatie (2)
Dankjewel Joop voor je reactie.

Lijkt mij inderdaad ook een logische gedachte, ik ga hem gebruiken voor de ontluchting.
Mocht dat onverhoopt toch problemen opleveren dan ga ik dat ook vanzelf merken denk ik zo.

groeten
Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2015 16:35 #152712 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic vreemde carterventilatie (2)
Dan zul je dus één aansluiting moeten afdoppen. Houd er tevens rekening mee dat de doorlaat niet groter moet zijn dan 1 a 1,5 mm, zoals Ivo ook al aangaf. Bij een grotere opening wordt er teveel olie je spruitstuk ingezogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2015 17:02 #152713 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic vreemde carterventilatie (2)
Je kunt gauw genoeg zien of de nippels een grote of kleine opening hebben.
Indien een grote opening: bij Nordicar zijn ze nog te krijgen met een kleine opening.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2015 19:38 #152715 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic vreemde carterventilatie (2)
De originele nippel voor de carterventilatie heeft onderdeelnummer 460082 en is gewoon verkrijgbaar bij de VKO (in de webshop van Nordicar zie ik hem niet).
Deze nippel heeft ¼” NPT schoefdraad (= ca. 13,7 mm diameter). De aansluitingen aan de zijkant van jouw inlaatspruitstuk ken ik echter niet, dus ik weet ook niet of zo’n originele nippel zonder meer daarin past, mocht je die willen hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans Pars (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-07-2015 22:44 #152717 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic vreemde carterventilatie (2)
Op deze twee aansluitingen aan de zijkant past niet de schroefnippel, aangezien het twee smalle pijpjes zijn die uit de carburateur steken. Hou zeker rekening met gebruiken van een smalle doorlaat, maar ik schat (ga natuurlijk nameten) dat de pijpjes qua diameter geschikt zijn.

Dank voor alle info en tips.
Mocht het allemaal niet lukken dan horen jullie vanzelf weer van mij ;) .
Maar ik ga ervan dat het gaat lukken!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2015 23:02 #152718 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic vreemde carterventilatie (2)
Die smalle pijpjes staken toch uit je spruitstuk? :?

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2015 23:08 #152719 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic vreemde carterventilatie (2)

De originele nippel voor de carterventilatie heeft onderdeelnummer 460082 en is gewoon verkrijgbaar bij de VKO (in de webshop van Nordicar zie ik hem niet).

Sorry ik bedoel Scandcar, maar daar alleen voor B20 en B30.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD