Olie verdwijnt...

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-05-2007 16:21 #85333 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Olie verdwijnt...
Inderdaad, de uitlaatpijp is pikzwart en er is roetafzetting...en toch geen blauwe rook,hoe kan dat???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-05-2007 16:32 #85332 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Olie verdwijnt...
<p>gereviseerde motor heeft nog maar 2000km gelopen, ik zou vlug olie vervangen door inloop olie, misschien komt alles uiteindelijk nog goed, zeker met compressie van 13.</p><p> </p><p>Misschien zijn er bij gereviseerde motoren omstandigheden denkbaar waarom (groot) olieverbruik niet steeds aanleiding geeft tot blauwe rook, een scheikundige zou dat kn uitleggen.</p><p> </p><p>Met inloop olie en wat geduld wordt je olieverbruik hopelijk terug normaal.</p><p> </p><p>Groeten</p>

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-05-2007 18:51 #85331 door Willy Beer
Toch eindelijk een spoor waarvoor mijn dank. Nog even dit: zou het kunnen dat de olie door teveel druk in het kleppendeksel langs de klepstelen in de uitlaat komt en zo verbrandt zonder in de cilinder te komen? De bougies hebben namelijk de "koffie met melk"-kleur en zijn niet zwart.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-05-2007 19:31 #85330 door Willy De Baere
<p>ik zou toch eerst contact nemen met revisie bedrijf, zoals marcel Smelter
voorstelt. Volgens mij kn die gepaste info geven. Daarbij kun je ev. zelf
antwoorden (of suggesties) "uitlokken", door vragen te stellen zoals "is
olieverbruik normaal de 1ste 5000km, en gaat dit afnemen", "te veel olie in
carter (3.25 liter zonder oliefilter)?", "zou dikkere (bvb 20-40of50 ipv
10-40) olie verbruik verminderen?", "wat is verschil tussen gewone,
half-synthetisch en synthetische olie?", enz.</p><p>
Heb geen speciale kennis van motoren, maar meen dat druk onder
kleppendeksel vooral bij versleten motoren optreedt, omdat zuigerveren druk
doorlaten. Hoe olie ev. langs klepstelen in uitlaat terecht kan komen zou
ik ook niet weten. Probleem blijft een raadsel omdat kleur van boegies
correct is.</p><p>
Succes.
</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2007 11:54 #85329 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Olie verdwijnt...
Lijkt me het verstandigste om te informeren bij de leverancier, zeker ivm garantie.. Ik heb trouwens weleens gelezen ergens op dit forum van een revisiemotor die erg veel olie gebruikte. Meen me te herinneren dat de carburateur te rijk stond afgesteld waardoor de cylinderwanden waren verglaasd bij gebrek aan voldoende smering. Het teveel aan benzine spoelt dan de oliefilm op de cylinderwanden weg waardoor deze verglazen en dan kunnen de olieschraapveren hun werk niet goed doen.Oplossing was de wanden lichtjes te honen. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou het geval is.

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-05-2007 12:43 #85328 door Willy Beer
<p>Ik had al contact genomen met de leverancier en die vroeg nog eerst enkele duizenden kms te doen en dan te beslissen.</p><p>Aangezien de kleur van de bougies OK is veronderstel ik dat het mengsel ook OK is.</p><p>Ik heb nu een olievuldop met pijpje er op geplaatst en ook het filtertje uit de vlammendover verwijderd (beiden voor een betere carterventilatie), dan ga ik nog het roet uit de uitlaat zoveel mogelijk verwijderen. Daarna rijden, dan olieniveau en uitlaat bekijken en...hopen dat het verbeterd is. Indien beter dan plaats ik nog een K&N-filtertje op het pijpje.</p><p>Iedereen nogmaals bedankt,</p><p>Willy</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2007 14:03 #85327 door Willy De Baere
<p>in onderhoudsboekje (van B18) staat ook:</p><p> </p><p>"Het [motoroliepeil] mag <em>nooit onder het onderste merkteken</em> staan, maar daarentegen mag het oliepeil ook nooit boven het bovenste merkteken uitkomen, daar die een <strong>abnormaal olieverbruik</strong> en versnelde vervuiling van de motor tot gevolg zal hebben." </p><p>(schuine tekst is zoals in boekje, vette tekst is door mij gegenereerd).</p><p> </p><p>Je oliepeil is misschien tot (ver?) boven niveau "MAX" geweest, waardoor gemeld olieverbruik aannemelijk kan worden, misschien vooral bij gereviseerde motor?</p><p> </p><p>Ik verwacht dat leverancier gelijk zal krijgen, maar juiste kleur van boegie blijft raadsel.</p><p> </p><p>[Nota: op oliepeilstok meet ik verder volgende afstanden: van onderkant "hoedje" tot MAX streepje=18.5cm, tot MIN streepje=20.5cm, en de 2cm verschil ts MIN en MAX correspondeert ongeveer met 1liter olie (zo blijkt na toevoeging daarnet van 0.5l olie op motor). Normaal zit hoedje op peilstok vast (gelast/gesoudeerd met koper?); een onwaarschijnlijk idee: zou het kunnen dat "hoedje" bij jou wat verschoven is, zodanig dat je steeds met wat teveel olie in carter rond rijdt?]</p>

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-05-2007 14:44 #85326 door Willy Beer
<p>Het motoroliepeil is nooit boven het MAX geweest en zeker nooit onder het MIN. De afstand van onderkant "hoedje" tot MAX = 18.5cm maar van onderkant hoedje tot MIN is bij mij = 21.5cm (maar dit is nu niet zo belangrijk) en niet 20.5cm.</p><p>Het hoedje zit goed vast.</p><p>Ik verwacht nog steeds veel van de betere carterventilatie...</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2007 15:10 #85325 door Willy De Baere
OK, 20.5cm moest inderdaad 21.5cm zijn, 0.5l correspondeert dan met +-1cm niveauverschil, tussen MIN en MAX dus ongeveer 1.5liter.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2007 23:13 #85324 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Olie verdwijnt...
Willy;
let op dat je motor de olie er niet uitspuit via dit pijpje op de vuldop tijdens het rijden, dat geeft zo'n lekkere smeerboel onder de motorkap!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD