revisiemotor

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2014 11:18 #138339 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic revisiemotor
Een urgente noodzaak voor een revisiemotor is er bij mij nog niet, maar dat kan morgen anders zijn. En regeren is vooruitzien, dus maar eens even een oude koe uit de sloot gehaald. Een topic van inmiddels bijna 7 jaar oud, misschien kunnen daar wat actuelere ervaringen aan worden toegevoegd? Het gaat mij -net als Hans destijds- met name om ervaringen met ruilmotoren van de bekende in Volvo klassiekers gespecialiseerde bedrijven in ons land. Motoren dus welke mogelijk seriematig zijn gereviseerd en die je dus wellicht niet moet willen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 00:16 #138366 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic revisiemotor
Beste Gert, ik had mijn eerste reviesie motor kwam van TC tuincentrum uit Krabbendijke 1985, tweede revisie motor (onderblok) bij Scandcard gekocht (2007) met de tweede motor heb ik tot driemaal toe een lekke keerring bij het vliegwiel gehad bij laatste keer een vilte ring gestoken geen problemen meer dit alles werd zonder problemen door Scandcard opgelost.
Ik heb indertijd voor Scandcard gekozen omdat die toen een aanbieding hadden van een jaar garantie onbeperkt aantal KM.
De service van Scandcard is gewoon goed.

Dit is mijn persoonlijke ervaring.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 13:43 #138381 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic revisiemotor
Voor de goede orde:

TC tuincentrum moet zijn CF motorenrevisie (voorheen Fa. Westrate). Adrie Westrate is inmiddels met pensioen, maar ik laat daar nog regelmatig wat doen naar volle tevredenheid. Verder is Biggelaar motors in Made een superadres. Beide bedrijven doen ook in lichte scheepsmotoren, dus hun apparatuur is er naar.
Liever een goede motor dan drie keer gedoe met een keerring, al is het op garantie.
En voor de zoveelste keer: een lekkende moderne keerring is een montagefout.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 14:47 #138384 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic revisiemotor
Hoi Teun, ik ben het deels met je eens.....montagekosten daargelaten is erwat meer over te zeggen, daarom maak ik een nieuw draadje over de vilten versus rubberen keerkringen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 15:25 #138388 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic revisiemotor

"Teun van Popta" schreef:
Voor de goede orde:

TC tuincentrum moet zijn CF motorenrevisie (voorheen Fa. Westrate). Adrie Westrate is inmiddels met pensioen, maar ik laat daar nog regelmatig wat doen naar volle tevredenheid. Verder is Biggelaar motors in Made een superadres. Beide bedrijven doen ook in lichte scheepsmotoren, dus hun apparatuur is er naar.
Liever een goede motor dan drie keer gedoe met een keerring, al is het op garantie.
En voor de zoveelste keer: een lekkende moderne keerring is een montagefout.

Teun


CF Techniek hebben ooit voor mij 4 (natgevoerde) cillinderbussen gehoond, deze waren na honen allemaal ovaal.
Bovenste zuiggeringen hebben ze bij mij uitgefreesd, en nieuw topveren geleverd. Bij 1 zuiger paste dit niet, uitvijlen was de boodschap. Uiteinedelijk nieuwe zuigers en bussen kunnen steken en 1000 euro lichter. Krukas polijsten was dan weer wel netjes gedaan. Het blok wat ik nu aan het prepareren ben gaat daar niet heen!

Scandcar, 1 keer onderhoud uit laten voeren, 3 maanden later alle gedane reparaties, zelf kunnen herhalen en een gedeelte opnieuw door een specialist uit kunnen laten voeren. Ik heb rekeningen van onderdelen die vervangen zouden zijn, maar duidelijk 40+ jaar oud zijn. Krukaskering bakzijde laten vervangen, scandcar constateerde dat koppeling versleten was, maar omdat zij geen koppeling op voorraad hadden hebben zij dit zonder overleg terug dichtgebouwd. Nu kan de bak weer terug open en kan ik weer arbeid betalen. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Ik ben niet van leveranciers de grond in stampen, maar dit zijn 2 ervaringen waar ik een ander voor wil behoeden. Scandcar maakte het zelfs zo bond dat bij bezwaar maken ik een zeer onbeschofte mailwisseling kreeg, maar telefonisch zeer net en welwillend te woord werd gestaan(verdeeld schip?). Uiteindelijk heb ik gekozen voor de korte pijn, contacten verbroken, verlies genomen en alles laten herstellen bij een echte specialist. Scandcar heeft een eigen werkplaats voor simpele klussen, monteurs huren zij in. Rest besteden zij uit.

Ongetwijfeld dat er mensen zijn met goede ervaringen, maar die heb ik niet.
ps. laatst stond er een onderblok van scandcar op marktplaats, omdat de huidige eigenaar het gezeik met scandcar beu was en het blok niet meer vertrouwde. Hij had een andere revisiemotor gekocht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 16:12 #138396 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic revisiemotor
Tot nog toe ben ik zeer tevreden over Ben ;) (Moet wel nog even het nieuwe blok starten)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2014 00:00 #138438 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic revisiemotor
Beste Teun, bij mij gaf de garatievoorwaarde de doorslag, was dat b.v. geen jaar was ik waarschijnlijk weer terug gegaan naar Weststrate want het is net wat je zeg die staat heel goed aangeschreven maar konden op dat moment niet aan de garantie voorwaarden van een jaar voldoen.
En daar moet je ook naar kijken vind ik zeker als je b.v. iemand ben die weining rijdt
Bij mij ging overigs de keerring elke keer pas na een paar 1000km lekken.
Voor de rest rijdt ik nu al weer zeven jaar met dit blok.

Ik denk buiten reputatie van een bedrijf is het ook een beetje geluk hebben.

Voor de goede orde Wesstrate heeft indertijd alleen de delen gereviseerd die versleten waren, hun ervaring was dat het bijna niet voorkwam dat een krukas op geslepen moest worden bij mij zijn indertijd de taps opgeslepen en Male zuigers er ingegaan.
Dat was voor mij toen de goekoopste en naar Westsrate zijn advies net zo goed als een blok van de plank.
En dat is ook zo gebleken.
Echter toen het blok in 2007 weer versleten was had ik hetzelfde als in 1985 geen compressie meer op de derde cilinder toeval?????

Dus ik heb zowel goede ervaring met Weststrate als met Scandcar.

Echter Weststrate is een reveisiebedrijf en Scandcar verkoopt alleen( zoals meerdere bedrijven dikwijls vernoemd in het Volvo magazin) .

Dus als garantie voorwaardes hetzelfde zijn zou ik altijd voor een erkend revisiebedrijf gaan.

O ja en kijken of ze nog monteurs in dienst hebben die op leeftijd zijn die hebben meestal veel ervaring met van die oude blokken en weten wat er precies mee aan de hand is had ik toen ook bij Weststrate.

Het voordeel bij Westsrate is de Volvo motoren worden ook als scheepsmoteren gebruikt en daar heeft dat bedrijf veel ervaring in.

Specifeer bij Westrate op voorhand wel welke nokkenas je er in wil hebben wat dat kan voor hun wel eens een gezoek zijn bij mij moest er toen een nokkenas voor een E in en die hadden hun niet zomaar liggen.
Dus wil je b.v. een K nokkenas of een TT nokkenas wel even specificeren en vragen of de garantie dan nog telt.

Gert en Teun en overige medeleden ik hoop dat jullie wat aan dit verhaaltje hebben.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-03-2014 22:07 #138499 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic revisiemotor
Ja, ja ik weet het....die oude blokken wordt langzaam maar zeker een oude mannen bezigheid.
De laatste jaren reviseer ik op kleine schaal motoren, altijd volgens eenzelfde methodiek en deze zal ik jet jullie delen.
Eerst samen met een Volvomonteur met 40 jaar ervaring, jullie wel bekend van de clubritten, Ronald Glen.
De laatste jaren doe ik het meestal zelf en het is net als goede wijn, het moet even rijpen...let op dit is hobby en ik hoef er niet van te bestaan. Dit vind ik belangrijk, want als je reviseert met winstbejag zal dit ten koste van kwaliteit en service gaan.

Meten is weten, dus van het blok wordt compressie gemeten en ik vraag de eigenaar naar olieverbruik en hoe het blok draaide. Dan gaat het uit elkaar, wordt bekeken welke delen aan revisie toe zijn. Van het hele proces maak ik digitale foto's.
Dan maak ik vooraf een kostenraming, dan kan de klant nog besluiten het elders te laten doen.
Ook straal ik zowel de kop als het onderblok met glasparel en spuit het weer mooi rood.
Koelkanalen worden nauwkeurig gereinigd met olie en lucht, je wil zeker weten dat alle glasparel eruit is.
Feitelijk gaat er standaard nieuwe metalen distributie in, nieuwe Volvo oliepomp, krukas en drijfstang schalen en nokkenas in.
Nokkenas goed voorbehandelde met inslijppasta.
Uitsluitend Volvo onderdelen worden gebruikt, Mahle zuigers en alle oliepompen meten we de speling voor ze erin gaan, hier heb ik al eerder iets over op dit forum geschreven
Voor de werkzaamheden heb ik een klein motorrevisie bedrijf in Huissen, hij meet de cilinders, krukas en adviseert wat er moet gebeuren, kan ook de kop reviseren/ombouwen naar LPG/loodvrij met grote kleppen.
Inmiddels zijn gereviseerde en aan LPG aangepaste koppen ruim over de 500 euro bij de diverse leveranciers, inclusief ons VKO.
In mijn ogen te duur en daar betaal ik, gelukkig tot nu toe, minder voor.

Ook de onderdelen worden onevenredig duur, als je dan nog iets wil rekenen voor de arbeid dan kom je minimaal op een bedrag tussen de 2000 en 3000 euro uit.
Cilinders uit kotteren en nieuwe zuigers maken een revisie extra duur, krukas slijpen is meestal niet nodig, maar soms moet het.
Kleppen worden altijd opnieuw ingeslepen en minimaal nieuwe zuigerveren voor de zuigers.
Een volledige revisie komt dus snel uit boven de 3000 euro, dan moet het blok er nog in.
Je moet je dus afvragen wat er nu precies is gebeurd bij de blokken die worden aangeboden.
Het kan bijna niet anders dat er wordt bezuinigt op arbeid en of materiaalkeuze.

Revisie is maatwerk en kost tijd, ook is het belangrijk om van te voren te weten wat de klant verwacht en van plan is.
Je kunt eventueel snellere nokken as en/ of hogere compressie kop gebruiken.
Gaat er een Stromberg op, ideale combinatie met LPG, of een Weber valstroomcarburateur met aangepast spruitstuk/ Simons uitlaat.
Ik gebruik standaard 20W50 Kroon Classic olie en adviseer bij LPG gebruik iedere 10000 km nieuwe olie en de kleppen te stellen.

Graag nodig ik andere formuleren uit, hun ervaring met motorrevisie te delen op dit forum.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2014 00:06 #138508 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic revisiemotor
Beste Ed, je zou met jou verhaaltje eens een reveisiebedrijf aan moeten schrijven waarin je precies beschrijft van wat jij wilt wat er met de motor gebeurt, uitkotteren zuigers etc en kijken met wat voor prijs hun komen.
Ik was indertijd 1985 net zoveel kwijt met een revisie van de versleten delen incl pakkingset als dat ik een blok van de plank zou nemen maar dan zonder pakkingset.
Dus ik het pakkingset winst.

Ik denk dat je op die manier een goed vergelijking kan maken.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-03-2014 12:41 #138528 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic revisiemotor
Waarom op LPG elke 10.000km nieuwe olie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD