Amazon 121 1966 project

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Meer
04-03-2018 15:43 #175593 door Frank van de Luijtgaarden
Amazon 121 1966 project is gemaakt door Frank van de Luijtgaarden
Al een tijdje 'kriebelde'het om een oldtimer op te knappen.

Na wat zoeken op het internet bij een Volvo Amazon uitgekomen. in de zomer van 2015 aangeschaft. Ik ben nu bezig met de body. Het laswerk is bijna gereed.
Ik heb er in ieder geval veel plezier in. Planning...hopelijk in 2019 terug op de weg.

Vanaf het begin foto's gemaakt van de restauratie. Nu met het koude weer, een websiteje aangemaakt (met de website van Lars als inspiratie)

bijgaande de link.

Amazon 121 1966 project

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
04-03-2018 19:42 #175598 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Amazon 121 1966 project
Hallo Frank;
ik heb met veel interesse je blog gelezen en de foto's bekeken. Mooi dat je zoveel plaatdelen zelf maakt met eenvoudig gereedschap. Daar kan menigeen nog wat van leren. Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die zelf aan de slag gaan en met beperkte middelen een goed resultaat krijgen. een auto wegbrengen naar een professional met een zak geld erbij is geen kunst. Ik volg je blog met belangstelling!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
04-03-2018 22:24 #175601 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon 121 1966 project
Met veel plezier naar je website gekeken Frank, erg knap en heel mooi werk heb je geleverd. Ik ben het helemaal met Cor eens, met een bak geld kun je alles laten maken. Het restauratie werk wat jij hier laat zien geeft heel veel voldoening en laat ook zien wat er allemaal mogelijk is met beperkte middelen. Heel handig idee trouwens die magneten, die ga ik ook kopen.

Heel veel succes, ik blijf je graag volgen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Maikel Groener
  • Maikel Groener's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
08-03-2018 12:03 #175672 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Amazon 121 1966 project
Hoi Frank,
Mooi project.
Ik zie veel vergelijkbare uitdagingen.
succes met de laatste laswerkzaamheden.
Gr. Maikel

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Meer
23-05-2018 21:42 - 08-01-2020 21:26 #177014 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
Het is weer even geleden, bijgaand een update.

De achterzijde is qua plaatwerk (lassen slijpen) gereed. De laatste restjes dempingsplaat zijn verwijderd en alles in de kofferbak lichtjes opgeschuurd. Het beugeltje achter de reserve wiel bak zit terug op zijn plek. Dit geldt ook voor de beugels van de spatlaphouder. Tevens nog een spatlaphouder bijgemaakt.

Na al het lassen eindelijk het moment om de achteras er onderuit te halen. Alle bouten en moeren gaven zich zowaar gewonnen. Voor de achteras een bokje gemaakt.


Met extra as steunen de bodem ter plaatse van de kokerbalken ondersteunt. Met een krik de as op het bokje laten zakken. Zonder enige krachtinspanning de as onder de auto uit gereden. Scheelt ook veel ruimte. Als niet onder auto gewerkt hoeft te worden, wordt de as terug onder de auto gezet.



Verschillende stukken zijn al uit de tectyl gehaald. Voordeel van 52 jaar oude tectyl is, is dat deze bros is. Met een houtbeitel en een lichte hamer laat de tectyl eenvoudig los. De lak komt er als nieuw onderuit. Tot aan de motor alles onder de auto uitgehaald, brandstofleiding, remleidingen, handrem uitlaat. Gelukkig geen nieuwe verrassingen.
Volgende stap wordt de motor en voortrein demonteren met als eerste doel de onderzijde in de 2K te zetten (zal nog wel even duren voor het zover is)
Bijlagen:
Laatst bewerkt 08-01-2020 21:26 door Frank van de Luijtgaarden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • '66 combi
Meer
23-05-2018 22:28 #177016 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon 121 1966 project
Goed bezig Frank, genot om naar te kijken, mooie werkplek heb jij daar.
Fijn dat er geen nare plekken meer tevoorschijn kwamen!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Meer
09-07-2018 23:01 #177640 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
De tectyl is voor het grootste gedeelte verwijderd. Het is op zich goed te doen, maar echt een monnikenwerk. Het allergrootste nadeel is dat de tectylstukjes overal liggen en tegen de vloer aangeplakt zitten. Ter plaatse van de kofferbak met een roterende staalborstel de laatste restanten tectyl weggehaald. Het resultaat mag er zijn.



Zoals het er nu voorstaat maak ik de auto niet helemaal kaal tot het staal maar laat waar het kan de primer laag zitten. Ik doe nog wel een test of het geen probleem geeft met de 2K primer (Sigma 280).
Op het gemakje de motor en de voortrein helemaal vrijgemaakt.
Met behulp van de poetsbrug de voortrein onder de auto uitgehaald. Met de motor hetzelfde gedaan. Deze eerst in een strop gehangen en uiteindelijk op een bok laten zakken. Ging goed (gecontroleerd).








Naast de auto de voortrein gedemonteerd. Eén boutje van de onderste montageplaat van de demper brak af. De rest kwam goed los. Met een draadeind de veer ingedrukt, om zo de armen los te kunnen sleutelen.


Het bleek dat de onderste ring van de linker veer gebroken was. Ik ben er over aan het denken een verlagingsset te kopen.



Om wat meer plaats te hebben in de garage, een houtenbok gemaakt. De auto kan alle kanten op gezet worden en ideaal om de achterzijde en voorzijde verder af te maken.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Meer
04-01-2020 10:46 - 04-01-2020 11:00 #186463 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
een kleine uodate:
- het laswerk aan de body is klaar (schermen en deuren mogen nog) :cheer: De onderzijde staat in de eerste laag 2 componenten primer.





- het dashboard de overbodige gaten (maar 16) dichtgemaakt





Bijlagen:
Laatst bewerkt 04-01-2020 11:00 door Frank van de Luijtgaarden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Meer
04-01-2020 10:49 #186464 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
- de stuurkolom vervangen door een deelbare, hiervoor een extra beugel gemonteerd.






Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
Meer
04-01-2020 10:52 #186465 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
- de aandrijflijn is gestraald, in de 2 - componenten primer gezet en afgelakt met 2K (op een paar onderdeeltjes na. de veren en de stabilistie stang worden rood gepoedercoat))
De bekende driehoekjes van het sub frame zijn dichtgelast.











Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.