Dashboard

Lees meer
09-02-2013 20:24 #123264 door Teun van Popta
Dashboard is gemaakt door Teun van Popta
Hallo Volvo-vrienden,

Er is eindelijk weer eens iets klaar en dat is altijd mooi. Ik vind het zelf zo mooi dat ik het graag met jullie wil delen.
De geschiedenis: In april wordt het al weer drie jaar geleden dat mijn zoon en ik onze Amazon kochten voor deelname aan klassieke rally’s. Behalve de “Tulp” van 2011 hebben we nog niet veel gedaan, maar dit jaar wordt beter. De 60e Tulpenrallye staat op het programma waarna er nog wat korte ritten gaan volgen.
De Amazon had al heel snel mijn hart gestolen en ik wilde er iets speciaals van maken.
Een van de dingen die moest veranderen was het dashboard. Ik wilde naar ronde meters omdat ik dat op een hele oude foto uit de zestiger of zeventiger jaren had gezien en eindeloos fraai vond. Het plaatje heb ik niet eens meer (was ooit op het www voorbij gekomen) en toen ik ging nadenken wist ik ook niet meer precies hoe de meters er uit zagen. Bij verder zoeken kwam ik op R-sport meters uit, zoals die in de 200-serie zaten. Die zagen er alleen net iets te modern uit en waren net zo zeldzaam als een maagd op Ibiza. Ik ging ten rade bij de firma van Putten & Sons in Rotterdam die ook in staat zijn om wijzerplaten via een of ander fotografisch proces na te maken. En toen gebeurde het ongelooflijke: de heer van Engelen (medewerker van van Putten) vertelde me dat hij op zolder nog wat had liggen. Dat was een compleet set, in nieuwstaat verkerend, set meters waarvan ik later leerde dat dit uit een 140GT kwam, maar begin zeventiger jaren ook in een paar Amazons terecht gekomen was. Dat was dus kat in ‘t bakkie voor een heel redelijk bedrag.
Alle dashboards die ik had gezien waren alleen niet naar mijn zin: opgeschroefde plaatjes, slechte passing, allegaartje van schakelaars. Dus dan maar wat zelf gemaakt: teller-unit er uit en het opstaande randje afgeslepen met de Dremel. Plaat van 1 mm staal er aan gelast en pas gemaakt onder het dekje. Gaten voor de meters gemaakt met een 52 en 80 mm pons. Alle gaten van de overbodige schakelaars dichtgelast.
Prachtig gespoten (46) door van den Berg autoschade in Vlissingen.
Van messing nieuwe sierstrips gemaakt. Boven de meters een smal stuk. Daar kon ik geen boutjes aan (hard)solderen zodat ik dit stuk maar met vijf M1 boutjes heb vastgezet. Om hier de moertjes op te krijgen moet je zeker 48 uur op nulpromillage zitten. De strips zijn overigens verchroomd bij de firma Galviron. Leek betrouwbaar, maar net zo waardeloos als de meeste verchroombedrijven. Zes weken levertijd werden er tien en toen was het nog twee weken soebatten en smeken voordat het naar mijn huis werd gestuurd. Geen aanrader.
De draadeindjes op de strips waren niet gemaskeerd zodat gewone M4 boutjes niet meer pasten.
Bij Patrick Saes kon ik M4,5 moeren kopen waarmee de boel nu vastzit.
Het eindeffect maakte mijn zaterdag in ieder geval perfect!
Het volgende project wordt de electra. Er moeten een aantal relais’ bij (ver- en breedstralers, overdrive). De bekabeling wordt van TEFZEL-kabel. Dat komt uit de luchtvaart en heeft een PTFE ommanteling die maakt dat de isolatie een veel hoger smeltpunt heeft. Nader bericht volgt.

Teun

Bijlage dash-7.jpeg niet gevonden



Bijlage dash-6.jpeg niet gevonden



Bijlage dash-5.jpeg niet gevonden



Bijlage dash-4.jpeg niet gevonden



Bijlage dash-2.jpeg niet gevonden



Bijlage dash-1.jpeg niet gevonden


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 21:02 #123266 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Dashboard
Schitterend!

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 21:12 #123268 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Dashboard
Heel Stoer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2013 21:17 #123269 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dashboard
Prachtig :)
zo mooi heb ik het nog niet gezien, het lijkt ook op italiaans uit de 60"s,alfa romeo b.v.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-02-2013 22:22 #123272 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dashboard
prachtig, maar je hebt nogal wat schakelaars. Waarvoor heb je er zoveel nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2013 09:22 #123284 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Dashboard
Hallo Ronald en alle anderen,

Dank voor de lovende kritiek. Het is zo ontzettend leuk om dit allemaal te doen!
De schakelaars zijn allemaal nodig:
ventilator
licht klein / dim
Ruitewisser/Sproeier
Cibie ver
Cibie breed
Mistachterlicht
Benzinepomp 1
Benzinepomp 2
Overdrive
Achterruitverwarming
Dashboardverlichting
Handschoenkastje
Richtingaanwijzer

En dat moet allemaal nog aangesloten worden. Vandaag begint het soldeerwerk aan de achterzijde van het dashboard. Om de wirwar uit elkaar te houden komen er multipin connectors (IP67) aan te pas.
Als dat klaar is zal ik een nieuwe post doen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2013 16:15 #123310 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Dashboard
Dat ziet er super uit Teun.
Respect voor de manier hoe je hebt aangepakt.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-02-2013 17:07 #123312 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Dashboard
Mooi gemaakt hoor petje af!

Heb je het logo VOLVO in de sierstrip laten graveren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-02-2013 18:18 #123314 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Dashboard
Dat ziet er gaaf uit zeg, zo wil ik het ook ongeveer bij die van mij gaan doen.
Erg mooie meters ook, soms moet je gewoon een beetje mazzel hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2013 22:19 #123329 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Dashboard
@ Joost,

Ja, het Volvo-logo werd gescand en daarna op een CNC-bank in de messing strip gegraveerd. Ik heb het laten doen door Tumill-Tech in Middelburg. Dat is werkelijk een fantastisch bedrijf. Er staat een giga aantal CNC-draaibanken, maar ze kunnen ongeveer alles. Ik heb veel onderdelen laten maken op de waterstraalsnijtafel. Materiaal: wat je maar wilt. RVS hebben ze in platen die al gepolijst zijn. Ook steken van tandwielen of spiebanen is geen probleem en wat ik tot nu toe heb laten doen was ronduit spotgoedkoop. Voor mijn dubbele Webers (weer een project) hebben ze naar mijn specificatie wat gemaakt voor de gasklepbediening. Eenvoudigweg super! Dus als iemand wat wil laten maken; daar moet je zijn!
Op dit moment wordt er een paneel gesneden voor de zekeringsautomaten (van ETA) die in de zestiger jaren vaak in rallye-auto's zaten en de testbank voor motoren is in aanbouw. Alles zelf doen gaat tenslotte niet.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.