Re-Restauratie Volvo 544 '65

Lees meer
03-03-2012 20:02 #111242 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
weer een kleine update van het project. De auto staat nog bij de spuiter en word waarschijnlijk volgende weekend gespoten. Ik ben benieuwd. Ondertussen maar weer verder gegaan met het motorblok. Zo goed als alle poedercoat delen heb ik alweer gemonteerd en het blok heeft ook alweer een mooie rode kleur gekregen. Nu had ik ook een oliekoeler op de auto zitten die ik niet weer wou gebruiken. Maar door dit besluit zat ik wel met een probleempje. in de adapter van de oliekoeler had ik namelijk 2 voelers gemonteerd. 1 voeler was voor de oliedruk en de andere voor de olietemp. Ik heb namelijk 7 extra meter in de auto geplaatst om alles goed in de gaten te kunnen houden. Maar omdat de adapter eraf bleef moest ik dus opzoek naar naar een nieuwe plaats voor mijn voelers. Uiteindelijk kwam ik aan de voor en achterkant van het blok uit. Hier zitten 2 pluggen die het oliekanaal afstoppen. Deze pluggen heb ik verwijderd en verloopbussen geplaatst. Deze heb ik zelf gemaakt op de draaibank.

hieronder een foto van hoe het was. In de adapter zaten dus de voelers.

Bijlage dsc03569.jpg niet gevonden




een foto van de plek van voeler nummer 1

Bijlage dsc03571.jpg niet gevonden




nog even vergroot



hieronder de plek van voeler nummer 2 achter het vliegwiel






Even een klein gaatje geboord om de kabels door te voeren



Daarna was het tijd voor het huwelijk van versnellingsbak een motorblok. Het plaatje is dus weer compleet en kan bijna ingebouwd worden. Nu alleen nog wachten op de auto. Hieronder nog even wat foto's van het totaal plaatje.

Groeten Niels










Bijlage dsc03569.jpg niet gevonden



Bijlage dsc03571.jpg niet gevonden

















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2012 00:56 #111252 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Gaaf!!

Moet je met zo'n aftermarket oliekoeler ook een versterkte oliepomp monteren? Tijdens rondjes op het circuit wordt de olie toch wel erg heet bij de 1800..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2013 21:55 #125832 door Ernst Hulsebos
Beantwoord door Ernst Hulsebos in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Mooie Post en eindelijk goed om te lezen dat ik niet de enige ben met een niet orginele pv544

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-12-2013 16:51 #135522 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Hoi Niels,

ik zit er over te denken om ook mijn drijfstangen te gaan vermaken en heb daarover een paar vragen die jij misschien kunt beantwoorden.

# Je hebt nieuwe piston lagers in de drijfstangen gemaakt heb je de gaten op de freesbank gekotterd?

# De piston lagers die je overal kunt kopen zijn gedeeld en in elkaar gehaakt (zie foto), heb jij deze ook gebruikt of
heb jij geheel gesloten gebruikt en waar komen deze vandaan?

# Jij hebt de lagers in de drijfstangen gelijmd, blijft dit goed zitten en heeft het nog geen problemen gegeven?

# Heb je nog een bepaalde speling aangehouden om te kunnen lijmen (zonder speling kan er geen lijm zitten denk ik)
en hoe groot was deze speling?

# Hoe loopt je blok eigenlijk, mooi??

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2013 18:38 #135527 door W Bontjer
Beantwoord door W Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
hallo Joost,

hieronder even een stukje tekst wat ik toen op het forum had gezet.

We zijn weer bijna 2 weken verder en in tussentijd niet helemaal stilgezeten. De Mahle B21 zuigers zijn binnen gekomen en dat ziet er allemaal super strak uit. Ik zat nog wel met een probleem... ik heb namelijk geen 8-gaats krukas in mijn B20 zitten. En bij een 8-gaats krukas hoort een drijfstang met een pistonpen gat diameter van 22 mm. Bij mijn eerste restauratie zijn er allemaal nieuwe lager schalen in het blok gekomen en alles is toen netjes gebalanceerd. Ik vond het dus jammer om dit er dus allemaal uit te halen en te vervangen voor een 8-gaats krukas met bijbehorende drijfstand met een pistonpen gat diameter van 24mm. Er zat dus nog maar 1 ding op...de drijfstangen groter maken. Ik moest nog onderdelen bestellen en heb dus gelijk maar pistonpen bussen besteld. deze bussen hebben een buitendiameter van bijna 28 mm en een binnendiameter van 23.5 mm. Die 28 mm kon ik dus absoluut niet kwijt in mijn drijfstang dus ik heb de wanddikte teruggebracht naar 0.65mm. Dit heb ik gedaan op een CNC draaibank. Een standaard B20 had een wanddikte van 0.5 mm en ben hier dus iets boven gaan zitten. De nieuwe bussen waren dus klaar om gemonteerd te worden maar eerst moest het pistonpen gat van de drijfstang nog groter gemaakt worden. Dit heb ik gedaan op een CNC freesmachine waar ik dagelijks achter sta.
Ik heb de gaten 0.02mm groter gemaakt als de bussen en heb de bussen later verlijmd met Loctide 648. Een eventuele correctie met dit spul is niet mogelijk want het zit gelijk vast. goed spul dus. Voor de zekerheid de lijm even 24 uur laten uitdrogen. De klus was bijna klaar. ik hoefde alleen nog maar de toegift die ze standaard op een lager laten zitten te verwijderen. Zoals ik al zij werden ze aangeleverd met een binnendiameter van 23.5mm en dit moet 24 mm worden. Dus de drijfstangen weer op de freesbank om de lager op 24 mm te frezen. Dit komt er nauwkeurig omdat je niet wil dat de pistonpen te veel speling heeft in het lager. Te weinig speling is ook niet goed want dan heb je weer een kans op vastlopen door warmte en uitzetting. Je hebt dus een tolerantie van ongeveer 0.02mm.

Het blok loopt nog steeds erg goed. Het vermogenswinst valt me eerlijk gezegd een klein beetje tegen. Je kan merken dat er iets meer koppel aanwezig is. Heb je zelf een freesbank staan? of moet je het laten doen?
Wel was het leuk om te proberen. Wil je zelf hetzelfde gaan doen?

groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-12-2013 18:54 #135528 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ik heb zelf een freesbank echter een conventionele wat het allemaal iets lastiger maakt (uitklokken) wat
natuurlijk niet wil zeggen dat het niet kan.

Heb jij gekotterd of gefreesd?

Gr Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 19:08 #135668 door W Bontjer
Beantwoord door W Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ik heb alles gefreesd. Ik ben Zelf CNC-verspaner en sta achter een vrij jonge 5 assige freesbank.
Deze freest zeer nauwkeurig op rondheid.
Ook heb ik op deze machine de mogelijkheid van meten met een 3-D taster.
hierdoor weet ik zeker dat alles klopt en dat alles gelijk is.

gr Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-01-2014 20:19 #135766 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65

"W Bontjer" schreef:
Ik heb alles gefreesd. Ik ben Zelf CNC-verspaner en sta achter een vrij jonge 5 assige freesbank.
Deze freest zeer nauwkeurig op rondheid.
Ook heb ik op deze machine de mogelijkheid van meten met een 3-D taster.
hierdoor weet ik zeker dat alles klopt en dat alles gelijk is.

gr Niels


Als ik het doe dan doe ik het conventioneel en zal moeten kotteren met een kotterkop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.