Re-Restauratie Volvo 544 '65

Lees meer
03-02-2012 22:18 #110387 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65

Mahle zuigers zijn ook lichtgewicht toch?
Pas je ook de drijfstangen aan?
Mocht het binnen het budget liggen, kan je er ook een B20E kop op zetten, grotere kleppen... Eventueel kan je de kleppen NOG groter laten maken door TinusTechniek.


hallo Boele,

Lang niet gesproken. De laatste was op de beurs in Utrecht volgens mij.
Ik heb verder nog geen ervaring met Mahle zuigers. Aan de prijs te zien moeten ze wel lichtgewicht zijn. haha.
Maar ik heb bij de eerste restauratie de kop laten reviseren en daar zijn toen grotere kleppen in gekomen. Ook is toen de kop afgevlakt. Dit alles scheelt me nu dus weer. Owja ik heb toen alle drijfstangen gebalanceerd dus daar wou ik nu niks meer aan doen. Wat zou jij hier nog aan doen? Lichter maken?

Groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2012 23:59 #110391 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65

"Niels" schreef:
[list=3:2ntuuo2w]Ik neem aan dat jij met klepseals kleprubbers bedoelt ofniet? KLOPT
En die rubbers die jij er nu in hebt zitten komen bij Scandcar vandaan? KLOPT
Jammer dat het geen B18 kop is, dan was het klusje zo geklaart. KLOPT
Maar bedankt voor je tip... we gaan het loshalen en bekijken. ik ben benieuwd

[/ol]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2012 09:38 #110394 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65

"Niels Bontjer" schreef:

Mahle zuigers zijn ook lichtgewicht toch?
Pas je ook de drijfstangen aan?
Mocht het binnen het budget liggen, kan je er ook een B20E kop op zetten, grotere kleppen... Eventueel kan je de kleppen NOG groter laten maken door TinusTechniek.


hallo Boele,

Lang niet gesproken. De laatste was op de beurs in Utrecht volgens mij.
Ik heb verder nog geen ervaring met Mahle zuigers. Aan de prijs te zien moeten ze wel lichtgewicht zijn. haha.
Maar ik heb bij de eerste restauratie de kop laten reviseren en daar zijn toen grotere kleppen in gekomen. Ook is toen de kop afgevlakt. Dit alles scheelt me nu dus weer. Owja ik heb toen alle drijfstangen gebalanceerd dus daar wou ik nu niks meer aan doen. Wat zou jij hier nog aan doen? Lichter maken?

Groeten Niels


Mooi! Al een snelle nokkenas er in? Als je het dan toch los haalt?
Ik dacht altijd dat je bij het opboren over moest stappen naar B21-drijfstangen, en dus een achtgaats krukas moest hebben, de latere B20's.
Is een mooi project! Ik blijf de technische aanpassingen leuker vinden dan het cosmetische verhaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2012 12:16 #110397 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ik heb even wat "quote-jes" gerepareerd. Stoere bak trouwens, Niels!

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2012 18:41 #110407 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
haha oke dank u... volgens mij ging er bij mij inderdaad wat mis met citeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2012 17:57 - 08-02-2012 06:45 #110473 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
even weer een kleine update van het project.

Deze week het blok voor de rest helemaal kaal en klaar gemaakt om te worden opgeboord. Ook gelijk de banden even van de Minilite's afgedraaid. Deze worden met andere motordelen gepoedercoat. In tussentijd maar bezig geweest met de cilinderkop. Na een goede tip van Jacques de klepseals maar vervangen voor een exemplaar van Scandcar. De seals kosten maar 1.25 euro ex. dus ik ben gek als ik ze niet gelijk meepak. Voor het loshalen van de kleppen heeft mijn vader een handige hefboom gemaakt om de kleppen uit de kop te halen. Ondertussen zijn de B21 zuigers ok aangekomen samen met een mooie wintermuts van Dries Bakkenes 8-)




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2012 21:27 #110474 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Gaaf hoor! Dat gaat een snelle 544 worden! Ik ben benieuwd!!
Wat voor een carb's heb je er aan hangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 06:44 #110477 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
ej Boele,

Als carb. heb ik de Weber DCNF 44 gekozen. Deze config. heb ik nog niet eerder op een Volvo gezien maar loopt erg mooi.
En je had met de drijfstangen wel gelijk. hier moet ik even het 1 en ander gaan aanpassen maar dat komt waarschijnlijk wel goed. Ik heb in ieder geval geen 8-gaats krukus maar 6-gaats.

groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 08:38 #110479 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ik denk dat Ben Flierman, Tinustuning je hier wel mee kan helpen!
Wel eens gelezen dat je dan de drijfstangen moet uitboren van 22mm naar 24mm? Misschien zijn er wel trucjes voor.

DCNF nog nooit van gehoord. Maar mooi! Uiteindelijk de 544 nog nooit rijdend gezien :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 09:21 #110481 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65

"Niels Bontjer" schreef:
En je had met de drijfstangen wel gelijk. hier moet ik even het 1 en ander gaan aanpassen maar dat komt waarschijnlijk wel goed. Ik heb in ieder geval geen 8-gaats krukus maar 6-gaats.

Dat is inderdaad wel aan te passen, zie de post van Ivo in Re: Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:

Dat is inderdaad de gemakkelijke weg maar het kan ook op de vroege B20 en B18 krukas.
www.brickboard.com/RWD/volvo/1482083/120...b21_pistons_b20.html
Het schijnt zelfs zo te zijn dat de vroege drijfstangen (22mm Pin) lichter en sterker zijn dan de '8 gats krukas' versie (24mm) op de B20 motoren.
Groter probleem is het boren zelf denk ik.
B18 naar 2130 ben ik nog nergens tegengekomen. Een B18 naar een B20 is al wel meer gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.