Re-Restauratie Volvo 544 '65

Lees meer
08-02-2012 12:09 #110492 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Dat was inderdaad ook mijn bedoeling. ik heb pistonpen lagers besteld van een B21 en wil deze in de B20 drijfstangen zetten. Ik ben namelijk zelf CNC-Frezer dus dat moet geen problemen geven hoop ik. Er hoeft tenslotte maar 1mm wanddikte weggehaald worden. Mocht het toch zijn dat het allemaal aan de krappe kant is, dan zet ik de bus iets lager in de drijfstang. De afstand die ik dan verplaats haal ik dan later ook van de cilinderkop af. Dan hou ik namelijk wel dezelfde druk in de kop. Mijn slaglengte zal dan iets korter zijn maar dat is te verwaarlozen denk ik. De kop hoogte is nu 85.6mm en ik las laatst op het forum dat je minimaal tot 84.6mm kan gaan??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 12:15 #110493 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Er zijn verschillende B20 koppen.
De latere types hebben hoger gelegen koelkanalen, dus die kun je verder vlakken.
Dat is deze:

Zeg maar een E/F kop waarbij de injector gaten niet ingefreesd zijn.
Wellicht dat een echte E/F kop ook al hoger gelegen koelkanalen heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 18:21 #110502 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
nog even wat fototjes......
























Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 18:24 #110503 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ondertussen ook de piston lagers binnen gekregen. Maar nu zit er nog 0.5mm overmaat in het lager. Hoe haalt een revisiegedrijf dit er normaal uit? Kotteren en Honen? Pure interesse vraag 8-) .En weet iemand van wat soort materiaal de lagerbus is?

Groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2012 22:46 #110769 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
UPDATE!!!

We zijn weer bijna 2 weken verder en in tussentijd niet helemaal stilgezeten. De Mahle B21 zuigers zijn binnen gekomen en dat ziet er allemaal super strak uit. Ik zat nog wel met een probleem... ik heb namelijk geen 8-gaats krukas in mijn B20 zitten. En bij een 8-gaats krukas hoort een drijfstang met een pistonpen gatdiameter van 22 mm. Bij mijn eerste restauratie zijn er allemaal nieuwe lagerschalen in het blok gekomen en alles is toen netjes gebalanceerd. Ik vond het dus jammer om dit er dus allemaal uit te halen en te vervangen voor een 8-gaats krukas met bijbehorende drijfstand met een pistonpen gatdiameter van 24mm. Er zat dus nog maar 1 ding op...de drijfstangen groter maken. Ik moest nog onderdelen bestellen en heb dus gelijk maar pistonpen bussen besteld. deze bussen hebben een buitendiameter van bijna 28 mm en een binnendiameter van 23.5 mm. Die 28 mm kon ik dus absoluut niet kwijt in mijn drijfstang dus ik heb de wanddikte teruggebracht naar 0.65mm. Dit heb ik gedaan op een CNC draaibank. Een standaard B20 had een wanddikte van 0.5 mm en ben hier dus iets boven gaan zitten. De nieuwe bussen waren dus klaar om gemonteerd te worden maar eerst moest het pistonpen gat van de drijfstang nog groter gemaakt worden. Dit heb ik gedaan op een CNC freesmachine waar ik dagelijks achter sta.

Bijlage foto0053.jpg niet gevonden




Bijlage foto0052.jpg niet gevonden




Ik heb de gaten 0.02mm groter gemaakt als de bussen en heb de bussen later verlijmd met Loctide 648. Een eventuele correctie met dit spul is niet mogelijk want het zit gelijk vast. goed spul dus. Voor de zekerheid de lijm even 24 uur laten uitdrogen. De klus was bjna klaar. ik hoefde alleen nog maar de toegift die ze standaard op een lager laten zitten te verwijderen. Zoals ik al zij werden ze aangeleverd met een binnendiameter van 23.5mm en dit moet 24 mm worden. Dus de drijfstangen weer op de freesbank om de lager op 24 mm te frezen. Dit komt er nauwkeurig omdat je niet wil dat de pistonpen te veel speling heeft in het lager. Te weinig speling is ook niet goed want dan heb je weer een kans op vastlopen door warmte en uitzetting. Je hebt dus een tolerantie van ongeveer 0.02mm.







Na dit alles ook gelijk de kop maar weer even mooi vlak gefreesd. Dit was misschien niet nodig maar het is een kleine moeite voor mij.

Ik had dus alle onderdelen gereed kon het blok weer gaan samenbouwen. Ondertussen had ik een cadeau ontvangen van het revisiebedrijf... mijn cilinder waren opgeboord naar 2100cc en netjes gehoond. Dit kon qua geld niet uit om dit zelf te gaan doen. Er staan er weer mooie hoonstrepen in en is de stootrand verdwenen. 8-)

Na een kleine 2 uur schoon en nauwkeurig te hebben gewerkt zaten de zuigers samen met de drijfstangen weer in het blok.










Daarna alles weer vastgezet met een druppeltje Loctide en alles zat weer op zijn plek.




Mijn geluk kon niet op zo vlak voor het weekend want ik kon mijn delen weer ophalen die bij de poedercoater lagen. en het resultaat mag er zeker zijn. De kleur is net een tikkie donkerder dan de orginele Minilite kleur maar er zit veel meer Metallic in 8-)




zo.. nu gaan we eerst maar is naar bed en morgen met frisse zin weer verder...

Bijlage foto0053.jpg niet gevonden



Bijlage foto0052.jpg niet gevonden















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2012 23:29 #110773 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Gaaf! Zo'n B20 opboren is dus niet een klusje dat je even zelf doet, als je het CNC werk uit moet besteden zal het best in de papieren lopen.

Ben benieuwd hoe het eea gaat lopen!

Koppakkingset ook groter besteld? Kijk ook eens bij KGtrimning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2012 00:29 #110774 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ik weet niet welke locktite je hebt gebruikt, maar in een motor zou ik het eigenlijk niet gebruiken.
Met loctite vastgezette schroeven kan je door te verwarmen weer makkelijk los halen word weer een soort van vloeibaar.
En daar heb je voldoende van in een motor: warmte.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-02-2012 00:48 #110777 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ter info,
Loctite 648
Temperatuurbereik: -55 °C tot +175 °C

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2012 08:19 #110778 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Ik heb de vertegenwoordiger van Loctide gesproken en hij raadde mij deze Loctide aan. Wil je deze loctide weer los krijgen dan moet je hem minstens weer opwarmen tot 350 graden. Dan is de werking al een stuk minder en zou je de bussen weer kunnen demonteren. Ik ben hier dus nie echt bang voor. Waar ik inderdaad nog wel mee zit is de kopppakking. Zit er geen bedrijf in nederland die de koppakking levert want volgens mij zit KG Trimning in Zweden ofniet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2012 10:17 #110779 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Re-Restauratie Volvo 544 '65
Wow, supergaaf!
Volgens mij levert Nordicar de koppakking die je zoekt gewoon via hun webshop:
Koppakking overmaat 93,7mm
€ 89,25 B20 opgeboord naar B21

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.