Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65

Lees meer
26-09-2011 19:58 #106298 door Marijn de Koning
Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65 is gemaakt door Marijn de Koning
Ik spook zo nu en dan op dit forum rond en heb me al een paar keer voor genomen om wat meer over mijn combi te vertellen, dat moet er nu eindelijk maar eens van komen!

Ik heb het volvo virus van mijn vader. Na jaren in de schuur geholpen te hebben mocht ik op mijn 18e eindelijk ook auto gaan rijden. Ik was eigenlijk niet eens meteen van plan om ook een klassieke volvo te gaan rijden. Maar toen kwam mijn vader met een leuke dichte duett aanzetten dus dacht ik, dat is wel een leuk project. En een auto is natuurlijk beter dan geen auto. Maar zoals dat gaat als je eenmaal bent begonnen... dan ga je steeds iets verder. Dus wat eerst een klein projectje was om in ieder geval te kunnen rijden, werd al snel een restauratie. Dat is ondertussen alweer 10 jaar geleden, dus daar kan ik maar beter kort over zijn. Dit was de duett bij aankoop:



En dit was m nadat we er mee klaar waren. Ik zeg bewust we, want zonder mijn vader was het me nooit gelukt!



Een paar jaar later besloot ik om een jaartje te gaan reizen, en dus werd mijn duett helaas verkocht, maarja je hebt nu eenmaal weinig aan een auto thuis als je aan de andere kant van de wereld zit :) Gelukkig kwam de nieuwe eigenaar uit de buurt en had hij er leuke plannen mee als bedrijfs auto. Dus werd hij voorzien van mooie reclame en een ladderrek:




Eenmaal thuis wou ik natuurlijk wel weer graag een auto, en toen kwam de combi in beeld. Een P1800 had ook heel leuk geweest, maar de combi is toch de meest praktische auto, die tegelijk heel mooi is. Dus sinds maart 2006 ben ik de trotse eigenaar van dit blauwe monster:













Ze was in vrij slechte staat, maar dat vond ik juist wel prima. Dan maakte een krasje meer of minder ook niet uit. Het moest een echte gebruiksauto worden en ik zou deze toch niet gaan restaureren... dacht ik... :lol: En ja, voor 150 euro, dat kan gewoon geen miskoop zijn, toch?? :mrgreen:

Wordt vervolgd!









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 20:31 #106299 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
Leuke wagen! Ben benieuwd wat je allemaal bent tegengekomen toen je eenmaal begon.
Aan beschikbaarheid van hulp, gereedschappen en onderdelen zal het vast niet liggen met jouw achtergrond ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2011 21:34 #106361 door verburg
Beantwoord door verburg in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
leuke combi! jammer dat redelijke exemplaren erg duur zijn. Wel je kenteken vervangen door blauwe platen hoor ;) (en oud kenteken bij de RDW aanvragen) Veel succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2011 21:38 #106362 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
Dat heb je zomaar goed geraden Lars ;-)
Hier in Amsterdam is het lastig sleutelen, maar in een half uurtje ben ik bij mijn ouders met alles tot mijn beschikking wat je maar nodig kan hebben, waarvan de hulp en kennis van mijn vader zeker het belangrijkste is!

Goed, even terug in de tijd...
Ik schrijf wel rijdende opknapper, maar bij de eerste rit ben ik niet verder gekomen dan een paar 100 meter. Toen bleek de koppakking lek en moesten we slepen. Dus eerst de koppakking gedaan, en eens gekeken wat er nog meer nodig was om mijn nieuwe aanwinst door de APK te krijgen. De nokkenas was ook versleten, dus die vervangen door een nieuwe D as voor wat meer vermogen. Toen ik toch bezig was maar meteen de distributie en de ontsteking vervangen met ander gebruikt spul.

Daarna een rembekrachtiger ingebouwd, want die had er al ooit in gezeten maar was er weer uit gehaald getuige de doorgeluste leidingen.




Toen begon het echte werk: de roestduivel. Eerst maar eens de voorschermen er af. Daaronder een paar gaten dichtgelast bij de deurstijl en het rechter binnenscherm vervangen:







Links moest het binnenscherm ook gebeuren zoals je kan zien bij de rembekrachtiger, maar het was nog niet erg genoeg voor afkeur dus voor mij voorlopig even goed. :-) Vervolgens aan de slag gegaan met de beruchte koplampringen:




Ook bij de knipperlichtjes zat roest, dus dat ook maar meegepakt. Uiteindelijk hier en daar overschilderbare kit gebruikt, die helaas toch niet zo overschilderbaar bleek. Kan even zo snel geen foto vinden van het resultaat, maar wordt binnenkort weer vervolgd!







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2011 22:35 #106363 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
Dan vraag ik me toch af wat rede is geweest dat je destijd niet voor de
california green had gekozen (welke ik van je pa had overgenomen) Was alleen maar cosmetisch restaureren en de techniek weer gangbaar maken. Of was het je kleur niet. :lol: Zal wel een red hebben denk ik. Ik heb je combi vorig jaar gezien bij de gas afsteldag in Alkmaar en hij ziet er weer picobello uit hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2011 09:13 #106579 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
Ha die Rene,
Om eerlijk te zijn weet ik het niet eens precies meer!
Volgens mij had ik vooral in mijn hoofd zitten dat ik snel en goedkoop wou rijden en dat de auto niet de mooiste moest zijn, beetje gebutst en geroest was niet erg want het zou een werkpaard worden die buiten staat en ook in de winter gewoon blijft rijden. Zoiets in ieder geval. Achteraf had ik natuurlijk die groene moeten nemen, maar nu denk ik in ieder geval graag dat ik er weer ééntje van de sloop heb gered :mrgreen:

Ohwja, en kan het zijn dat er aan die groene was 'gerestaureerd' met pur schuim?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2011 12:25 #106581 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65

Ha die Rene,
Om eerlijk te zijn weet ik het niet eens precies meer!
Volgens mij had ik vooral in mijn hoofd zitten dat ik snel en goedkoop wou rijden en dat de auto niet de mooiste moest zijn, beetje gebutst en geroest was niet erg want het zou een werkpaard worden die buiten staat en ook in de winter gewoon blijft rijden. Zoiets in ieder geval. Achteraf had ik natuurlijk die groene moeten nemen, maar nu denk ik in ieder geval graag dat ik er weer ééntje van de sloop heb gered

Ohwja, en kan het zijn dat er aan die groene was 'gerestaureerd' met pur schuim?!


Zat idd wat purschuim maar gelukkig niet in de dorpels en de balken wel een klein beetje in de dwarsbalk waarom weet ik niet want ik heb het dwarsbalkje schoon gemaakt in en hij was klokgaaf, wel roestig maar niet verrot. met veel gepeuter en geduld alles eruit gekregen en geconserveerd, viel dus wel mee met de pur ik heb wel is hele dorpels gezien die vol zaten. Ben je mooi klaar mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2011 15:17 #107114 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
Tijd voor het vervolg.

De eerste maanden een hele waslijst aan kleine dingen aangepakt om de auto weer door de APK te krijgen en in het algemeen een beetje op te lappen. De vorige eigenaar(s) hadden de ene noodreparatie op de volgende gestapeld dus er was genoeg te doen.

Daarna met de auto de eerste lange reis gemaakt, met vrienden op zomervakantie naar Slovenië, Kroatië en Hongarije (voor het Sziget festival). Dan is zo'n combi natuurlijk super leuk en praktisch! En op LPG ook lekker goedkoop, hoewel je in het buitenland soms flink moet zoeken, zelfs met een LPG gids bij de hand. Zo zochten we in Slovenie tevergeefs naar het tankstation, bleek na veel vragen dat er 3 dorpjes zijn met die naam, en uiteraard zaten wij in de verkeerde :mrgreen: !




Onderweg kwamen we zonder stroom te zitten, gelukkig heb ik dat zelf op kunnen lossen door de spanningswisselaar en de accu te vervangen. Vol goede moed verder. Tot ongeveer 20 km van de Duitse grens er een boel lawaai van het rechter voorwiel kwam... Na wat onderzoek bleek het wiellager kaputt, helemaal vastgelopen, en ja daar had ik er helaas geen eentje van bij me ... Het was zaterdag avond dus ook geen kans om er snel eentje te laten versturen en de volgende dag verder te kunnen.




Echt balen om na zo'n 4000 a 5000 KM rijden te stranden op 200 km van huis... maar er zat niet veel anders op dus de ANWB de auto naar huis laten brengen en wij met vervangend vervoer verder. Gelukkig had ik dus wegenwacht met buitenland dekken afgesloten!

Thuis de boel weer gerepareerd, toen bleek dat er nauwelijks vet in de wiellagers zat... Geen idee wat de vorige eigenaar gedacht moet hebben, misschien dat een beetje kruipolie ook voldoende was...?! :shock:



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2011 15:53 #107115 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
Vervolgens in de winter van 2006 en voorjaar 2007 de hele achterkant goed aangepakt. Onder andere beide wielranden, de gehele achterklep, de bevestiging van de achterklep en de ribbelrandjes...

Het begon eigenlijk alleen met de wielrand...







Maar voor je het weet zie je verderop nog een plekje...




En nog een plekje, dat kan je dan net zo goed meteen mee pakken ... :mrgreen:




En ja zo kun je dan opeens een paar maanden zoet zijn!










En zo schuiven we van de rechter kant langzaam naar links...







En als je dan toch bezig bent, kun je net zo goed de raam randen ook doen, want daar kwam een klein bruin spoortje onder vandaan...




Ik zit aan het maximum aantal bijlagen, dus zal dalijk verder gaan in een nieuw berichtje!



















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2011 16:02 #107116 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Mijn rijdende opknapper: Amazon Combi uit '65
En raamrandje twee...




Totdat uiteindelijk de hele achterkant opnieuw gespoten kan worden!




En omdat het dak al behoorlijk dof is geworden, spuiten we die ook meteen mee:








Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.