- Berichten: 19
afstellen op gas lukt niet.
- ben zilvold
- Offline
- Nieuw lid
ik ben op moment bezig met mij auto om hier en daar het één en ander te verbeteren, iedereen heeft zo zijn hobby's :P
ik ben begonnen met het bouwen/ ontwerpen van een nieuw luchtfilter huis, de oude stond mij niet aan, een klein filter oppervlak veel lucht weerstand enz. enz. enz. dus ik dacht hey ik maak er zelf 1. ik heb hem nu z'n beetje af en nu ben ik aan gekomen bij het afstellen van het brandstof systeem. alleen daar liep ik tegen een probleem aan, namelijk het afstellen van mijn LPG installatie. ik krijg hem niet goed. stationair is geen probleem CO van 1,5 procent prima. maar zodra ik iets gas geeft zakt het CO helemaal onderuit en klopt het van geen kant meer. De CO waarde komt bij 3000 toeren ongeveer op 0.16 uit. dat is behoorlijk laag, en ik schroef de stel kranen volledig open, maar het word niet meer dan 0.16. dat is naar mijn idee veel te laag.
ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg het niet goed. (vroeger met het oude luchtfilter ging het prima) hebben jullie een oplossing voor mij.
ik zal even de set up op geven.
2X SU HS6 caruburateurs
2X tinus gasmengstukken
1X zelfontworpen vilter met stromingsbochten er in voor een minder turbulente stoming
1X OMVL verdamper (2 uitgangen)
2x stel schroeven
hier onder zie je nog een praatje van het luchtfilter, met de stromingsbochten en het grote luchtfilter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
Mooi gemaakt.
Het probleem is nu teveel lucht, en dus een arm mengsel.
De vollast stelschroeven geheel open is onvoldoende , dit komt omdat er niet meer gas wordt aangetrokken dan de motor zelf aan onderdruk kan opbouwen.
Het is geen injectie.
om het mengsel rijker te krijgen zul je dus het luchtfilter moeten knijpen, een andere manier is er niet met een atmosferische
gasinstallatie.
Met 2 carburateurs is het toch al moeilijker want het vacuum is al gedeeld door 2.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Als ik het me goed herinner, stond mijn verdamper te ver open. Knijp die 'es dicht en dan een enkele slag open. Er stroomt weliswaar veel lucht, maar je hebt al gauw teveel LPG. Ik heb ook eerst geprobeerd de luchttoevoer te knijpen, dat werkte niet. Dat was vóórdat ik die sokken erop had.
Ik heb ook een OMVL, dus daar ligt het niet aan.
Erg mooi gemaakt trouwens!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- ben zilvold
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 19
wat bedoel je met mijn verdamper stond te ver open? stond je stelschroef in de slang naar het meng stuk te ver open. of de stationair schroef. of juist nog iets anders.
tussen 2 haakjes er zit ook een bypase schroef op mijn OMVL verdamper, moet ik daar nog iets mee of moet ik die dicht schroeven. (bij mij zit deze helemaal dicht)
ik heb hem vanavond op gevoel afgesteld als volgt.
stap 1.
stel schroeven in de langen helemaal open draaien.
stap 2.
stationair schroef open draaien tot je het hoogst mogelijke toerental behaald
stap 3.
motor op toeren brengen
stap 4.
de stel schroeven stapsgewijs indraaien tot het motor toeren tal zakt
stap 5.
een halfe slag trerug draaien.
zo heb ik hem ook met CO afgesteld en dat ging goed behalve dus op toeren.
en het laatse, op mijn vorige carburateur (stomber met lekke gasklep) liep de motor top mooi CO geen gekke dingen niet warm worden enz. en toen heb ik dubbele SU's gekocht werd het wat moeilijker, maar dat is ook goed gegaan naa een poos afstellen liep pervekt ook geen probleem.
ik heb van alles geprobeerd maar nu geen idee meer waar het aan kan liggen :P
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Bijgaand de afstelprocedure voor de OMVL. Er zijn altijd twee schroeven op de verdamper. Eén regelt de gastoevoer naar de verdamper (max. vermogen dus) en de ander doet stationair. Ik ben gestart met die twee allebei een slag open.
De schroef (-ven) in de slang(en) eerst helemaal open.
Waar woon je trouwens?
Die schroef die je dicht hebt staan zou wel eens je stationair-instelling kunnen zijn...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 211
Ik ben het met de hr Brandt eens ,je zou een een stripje metaal aan de binnenkant van van je nieuwe luchtfilter kunnen plaatsen maar wel een luchtgat van bv 3cm van je filter open laten en dan kijken wat dat uitmaakt voor je afstelling.
Je gas blaast als het ware nu zo door je luchtfilter heen naar buiten omdat je nu weinig vacuum hebt.
succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
een goede motor heeft een behoorlijke compressie en is ook in staat om het brandstofmengsel aan te trekken.
M.a.w. een wat mindere motor is ook minder in staat om het mengsel aan te trekken en zal dus armer gaan lopen.
Rob heeft kelken, deze beginnen breed en eindigen smaller, een soort trechter, dit geeft een stroomversnelling.
Dit loopt inderdaad goed op gas.
De ringen die ik ik op de voorgaande foto zie zijn mooi afgerond maar zijn aan de top dezelfde binnen diameter als onderaan.
Althans dat is wat ik op de foto zie.
dit zijn dus geen kelken te noemen , ze horen breed te beginnen en smal te eindigen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Wat doet hij zonder filter en deksel en die bypass op je verdamper een slag open?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- ben zilvold
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 19
aller eerst ik heb even een tekening bijgevoegd van het luichtfilterhuis zoals hij er uiteindelijk uit komt te zien.
ik moet nog 1 onderdeel maken namelijk het tutje wat je ziet.
ik weet nog niet of het veel zin heeft maar het is een project voor school, dus ik moet alle mogelijke opties proberen, en later dus ook berekenen of het daadwerkelijk verbeterd is.
verder is de motor zeker weten in goede staat de motor is net gereviseerd. alleen omdat ik dit luchtfilter er nu op heb gedaan klopt de afstelling niet meer.
dus hij loopt ook nog niet lekker op benzine hij slaat soms wat slagen over. omdat ik toch graag wou rijden dacht ik ik stel even snel het gas af dan is dat al weer gebeurd en dan later laat ik alles goed afstellen bij Driesbakkenes.
ik heb nog niet veel tijd gehad om alles te proberen zoals zonder luchtfilter enz. maar dat wil ik zaterdag eigenlijk allemaal gaan proberen. als ik dan bij een garage te recht kan. en ik ook nog synchroon meter te pakken heb gekregen.
en als ik een beschrijfing kan vinden hoe ik mijn SU's moet afstellen wil ik dat ook liever zelf doen dat scheelt weer een beetje geld
ik heb nu de stationaire omloopschroef helemaal dicht zitten en de stationaire hoofdschroef staat nu zo dat hij mooi een CO van 1,5 aan geeft.
nou is mij een raadsel wat die stationaire omloopschoerf nou precies doet, is dit een bypass of is er dan minder onderdruk nodig om meer gas aan te zuigen.
daar naast staat in de afstandsprocedure van Rob dat je de motor "juist moet laten lopen" bedoelen ze daar mee dat de motor nog net moet lopen en bijna moet uitvallen of niet? en als dat zo is neem ik aan dat hij dan veel te rijk moet staan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.