afstellen op gas lukt niet.

Lees meer
05-09-2012 21:46 #117355 door ben zilvold
Beantwoord door ben zilvold in topic afstellen op gas lukt niet.
ooh ja en ik woon in 't harde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2012 22:15 #117356 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic afstellen op gas lukt niet.
Daar ben ik niet echt in de buurt, Ben. Maar ik denk dat je die tweede schroef wat open moet draaien voor je stationair. Dries kan je er vast verder mee helpen. De afstand van je trompetten tot het deksel is groot genoeg, dat zal het probleem niet zijn. En inderdaad de carbs stationair stellen, kan ook wat uitmaken...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-10-2012 01:08 #118649 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic afstellen op gas lukt niet.
Beste Ben, de Tinnus techniek gasstukken hebben een goed gerichte luchtflow nodig om goed te kunnen werken.
Het is niet net als met de standaart gasstukken die gas vanaf de zijkant aanleveren.
De standaart gasstukken zijn ook maar 22mm terwijl de TT stukken de volle diameter van de carbeurator hebben.
Doordat deze de volle diameter hebben creeren ze ook minder onderdruk bij het aanzuigpunt in het midden van het gasstuk.
Om een goed gerichte flow te creeren zou je kelken tussen je luchtfilter moeten monteren waarbij de uitgang van je filter de diameter heeft van de ingang van de kelk.
Op deze manier lukt het je wel om je gasstukken goed te laten werken.
Zoals het nu zit creer je te veel luchtwervelingen rond het gasstuk.
Ik rijdt zelf met kelken met een gaasje ervoor en TT gasstukken, rijdt als seen tiereleir.
Kelken koop je voor ongeveer 15euro per paar bij BCCP.nl.
De documentatie die bij een eerder bericht zat gebruik ik ook alleen ik heb geen CO meters maar documentatie is goed mee te werken.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-10-2012 07:46 #118654 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic afstellen op gas lukt niet.
Dat van die gerichte luchtstroom zou goed kunnen kloppen, Johan. Ik heb ook kelken op mijn TT mengstukken. Ben heeft al heel mooie korte 'bolstukken'. Met een wat langere nek ertussen wordt de luchtstroom beter gericht.
Dit zijn mijn kelken.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2012 10:28 #118727 door ben zilvold
Beantwoord door ben zilvold in topic afstellen op gas lukt niet.
Beste Johan,

Waarom creëert mijn set up werveling in de lucht?
Want dij de donuts bij mijn luchtfilter is de overgang nog zachter dan bij een kelk.
Dus ik ben van mening dat het verschil minimaal zal zijn. Dan wel niet slechter omdat er
Gaasje voor zit die zeker werveling creëerd. Een kelkje is voornamelijk bedoeld voor de puls tuning.
De resonatie zorgt er voor dat bij een bepaald toeren tal er meer lucht en brandstof in de cilinder word gedrukt. Net zoals de bekende expansie uitlaatjes bij de 2 takt brommertjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2012 11:02 #118732 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic afstellen op gas lukt niet.
Beste Ben, met jouw setup is de kans reeel dat je turbulente stromingen creeert en je hebt laminaire stroming nodig voor de TT stukken. (normale gasstukken met de 22mm hebben daar geen last van).
Met het gaasje voor op de kelken creeer je een laminaire stroming.
Wat je zou kunnen proberen met de filters die jij gemaakt hebt, is om halverwege de doorgang een gaasje te lassen conform de kelken om zo zeker te zijn van een laminaire stroming.
Een stukje (RVS) staal van 2 mm dik en een hoop gaatjes erin boren van 1mm neem geen te dunne plaat anders creeer je geen laminaire stroming. (zou moeten lukken)

Filters zien er overigs goed uit.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2012 11:12 #118733 door ben zilvold
Beantwoord door ben zilvold in topic afstellen op gas lukt niet.
Beste Johan,

Ik wil niet vervelend zijn maar een laminere stroming is per defdnietie onmogelijk.
Omdat de doorstoom snelheid veel en veel te hoog is. Wil je een laminere stroming hebben dan heb je snel heden onder de1 m/s nodig. Dus waar we eigenlijk mee bezig zijn is de weerstand verlagen en het minder turbulent te maken. Waar door de motor beter kan ademen. Daar naast wil je zelfs een bepaalde werveling om je brandstof met de lucht te mengen ( bij LPG is dat minder kritiek omdat het al een gas is) wat ik denk is dat de beperking in de verdamper zit ik kan er niet achter komen wat de 2 stel schroeven exact doen in in de verdaper. En dus weet ik weer niet wat de functie is. Nu heb ik hem weer aan de rijke kant staan. Dus het word denk ik een kwestie van de aanhouder wint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2012 11:29 #118737 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic afstellen op gas lukt niet.
De ene schroef knijpt de gas toevoer naar de verdamper. En daarmee max. vermogen. De andere begrenst stationair.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2012 11:42 #118739 door ben zilvold
Beantwoord door ben zilvold in topic afstellen op gas lukt niet.
Maar het effect is extreem als je aan de stelschroef zit waar je het maximum vermogen mee afsteld. En dit is de eerstekeer dat ik dit doe dus soms is het wat puzzelen wat nou lochische stappen zijn enn hoe bepaalde ding reageren. Dus het is pittig, zeker als je moet al het gereedschap hebt wat je nodig hebt. Maar ik heb al en singroon meter gekocht en dat scheeld enorm :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2012 02:00 #118773 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic afstellen op gas lukt niet.
Beste Ben, zie onderstaand artiekel wat ik een keer ergens heb opgepikt, afstellen OMVL zonder CO meter.


En dat linkje heeft me goed geholpen!!!

Heb vrijdagavond de boel eens afgesteld. Volgens de beschrijving moet je er een CO-meter voor hebben. Naar mijn mening kan het ook zonder. Heb vaak genoeg brommer, motoren, buitenboordmotors en grasmaaiers op 't gevoel afgesteld. Hierbij moet het dus ook wel gaan.
Ben als volgt te werk gegaan:
- In het luchtfilterhuis zit en thermoklep ingebouwd. Wanneer het koud is zorgt deze ervoor dat er warme lucht vanaf de uitlaat gepakt wordt. Wanneer het warmer is pakt deze meer lucht vanuit de aanzuigbuis in het front van de auto. Bij LPG wordt aangeraden om deze klep altijd te blokkeren. Bij mij staat nu de klep zo dat er altijd koude lucht wordt aangezogen.
- Nadeel is dat, wanneer je rijdt, er een hoge luchtdruk is in de neus van de auto. Hierdoor krijg je een overdruk in je inlaat en kan er dus geen gas worden aangezogen. Wanneer je dan je koppeling intrapt valt de motor dus gemakkelijk stil (en dat was dus ook bij mij het geval). De aanzuigbuis heb ik dus van het luchtfilter afgehaald. Nu pakt hij dus lucht in de motorruimte
- Hoofdstelschroef helemaal open gedraaid (dat is die "regelkraan" die tussen het mengstuk en de verdamper zit)
- Stationair fijnstelschroef (op de verdamper) helemaal dicht (rechtsom) gedraaid.
- Hoofdstationairschroef (op de verdamper) 4 slagen open gedraaid.
- Vervolgens op benzine overgeschakeld en het stationair toerental op ongeveer 900 toeren gezet. De stationairschroef op het gashuis is nu goed afgesteld.
- Daarna overgeschakeld op LPG en ben ik de stationair hoofdstelschroef langzaamaan in gaan draaien. Je merkt op gegeven moment dat het toerental gaat inzakken. Op dat moment is het mengsel te arm aan het worden. Wanneer je dan de deze stationair hoofdstel verder open gaat draaien gaat het toerental weer een beetje omhoog en merk je dat, hoe verder je de schroef opendraait, hoe onregelmatiger de motor gaat lopen; het mengsel wordt te rijk. Af en toe mist de motor een klapje. Dit kun je goed zien aan het trillen van de motor en het algemene motorgeluid. Op dan moment ga je de stationair hoofdstelschroef weer verder indraaien. De kunst is dan om de stationair hoofdstelschroef zo te zetten dat de motor zo rijk mogelijk loopt, maar dat hij nog wel heel netjes loopt: niet overdreven schudden, geen rook uit de uitlaat, en geen klappen missen. Dan staat de stationair hoofdstelschroef goed. Je probeert de motor bij stationair zo rijk mogelijk af te stellen zonder dat hij daardoor slechter gaat lopen. Je kunt het stationair-mengsel beter iets te rijk zetten dan te arm. Waarom? Met een rijk mengsel reageert de motor beter op het gas en pakt hij dus sneller op. Daarnaast heeft een koude motor meer brandstof nodig; op deze manier voorkom je dus dat de motor te arm staat wanneer deze net gestart is. Een arm mengsel bij koude motor veroorzaakt vaak het moeilijke starten. Qua verbruik is een rijke stationairafstelling te verwaarlozen: zo vaak/lang loopt je auto toch niet stationair?
- Daarna ga je het motortoerental opvoeren naar boven de 3000rpm. Ik zelf het de gasklep geblokkeer met voelermaatjes. Zo weet ik 100% zeker dat de gasklepstand hetzelfde blijft.
- Vervolgens ben ik de hoofdstelschroef verder dicht gaan draaien. Op gegeven moment gaat het motortoerental merkbaar omlaag. Op dat moment draai je de schroef weer open totdat je merkt dat het motortoerental niet meer omhoog gaat. Op dat moment schroef je hem nog verder open totdat je merkt dat de motor heel lichtjes begint te stotteren (dan staat hij weer te rijk afgesteld). Ook dit kun je nu heel goed zien aan het schudden van de motor en het motorgeluid.
Ook nu is het de kunst op zo'n afstelling te vinden dat de motor zo staat afgesteld dat hij niet te arm loopt (slecht voor de motor; meer warmte ontwikkeling enzo) maar vooral ook niet te rijk (waardoor 't verbruikt stijgt).
Nu moet je eigenlijk zorgen dat de auto niet te rijk staat. De volvo-motoren zijn robuust en kunnen het wel aan als de motor ietsjes te arm staat afgesteld; geen probleem. Daarnaast is een arm mengsel tijdens een koude motor niet zo heel erg. Omdat de motor nog koud is is er namelijk nog geen sprake van schade door te hoge temperaturen (logisch). Daarnaast warmt een motor, met een ietwat arm mengsel, sneller op.
- Nadat je de hoofdstelschroef hebt afgesteld ga je weer terug naar stationair toerental en ga je aan de gang met de stationair fijnstelschroef (op de verdamper). Deze ga je nu zo verdraaien dat de motor lekker loopt bij stationair (zie 3 punten terug).
- Vervolgens ga je een stukkie rijden. Pakt de motor lekker op? Start hij goed met een koude motor? (Zo nee, stationair fijnstelschroef iets verder opendraaien). Schud hij niet abnormaal bij stationair. Zo ja, dan zit het goed met je stationair afstelling. Trekt de auto goed door? Rijdt je niet van tankstation naar tankstation? Bij veel snelweg moet je de 1 op 10 wel net kunnen halen. Dan zal de hoofdstelschroef ook wel goed staan.

Let er overigens op dat het luchtfilter goed schoon is, klepspeling klopt en dat de ontsteking in goede staat is, anders heeft het vaak niet eens nut om het gassysteem af te stellen.

Een LPG-systeem zoals dat bij de oudere volvo's wordt toegepast heeft als nadeel dat er een gasring in de inlaat zit. Een vernauwing. Dit heeft als nadeel dat dit de motor smoort. Op hogere toerentallen bij veel gas lever je dus aan koppel in. Standaard zat in de B19E (standaard motor van m'n 244) een vrij snelle nokkenas. Lange timing, hoge lift en da's leuk bij hoge toerentallen want dan ademt de motor beter. Nadeel van deze nokkenas is dat het rendement en het koppel, op lage toerentallen bij minder gas, omlaag gaat. Het voordeel van de nokkenas wordt teniet gedaan door de gasring/mengstuk. Vandaar dat ik gekozen heb voor een "minder spannende" nokkenas. Korte timing en kleine lift. Dit levert een efficientere motor op en meer koppel onderin. En dat is HEEL goed te merken. Nu trekt de motor vanaf 1000rpm al aardig door terwijl dat bij de vorige nokkenas pas 2500rpm kwam.
De standaard nokkenas van een B19A of B200 is al een stuk tammer. In de 360 is dus veel minder winst te behalen wanneer je op LPG wilt rijden en je nokkenas vervangt. Maar ach, 't is leuke informatie
__________________
Dat ik altijd twijfel...........weet ik zonder twijfel!

PS de hoofdstel schroef is degene met de veer erachter, de andere is de fijne volgens mij.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.