Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-11-2025 13:18 #1478968
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
Dat is het aftapkraantje van de koelvloeistof. Vaak zit het vastgerot en draai je het hele kraantje eruit, dat is dan geen probleem. Lefty-Loosie (naar links is los) Soms komt er geen koelvloeistof uit en moet je met een fietstspaak een gaatje in de prut proberen te prikken.
Succes
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik van Pruissen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2025 13:43 #1478969
door Erik van Pruissen
Beantwoord door Erik van Pruissen in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
Thanks! Ik ga straks of morgen lekker knutselen.
- Erik van Pruissen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2025 14:37 #1478980
door Erik van Pruissen
Beantwoord door Erik van Pruissen in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2025 15:12 #1478981
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
Onder die aansluiting / dat huisje zit de thermostaat, en die moet dicht zijn als het koelwater koud is, dus daar het water daarin blijft staan is dat blijkbaar in orde bij je. Ik ken het zo dat men dat huisje eraf schroeft en in het gat eronder in de kop de tuinslang houdt om te spoelen. De thermostaat kan men testen als men deze in kokend water legt, dan moet deze open gaan (maar als dat niet in orde was zou de motor heet lopen).
succes,
Rudi
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-11-2025 15:15 - 05-11-2025 16:13 #1478982
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
En de radiator zelf heeft een eigen laagste punt, dus de onderste slang van de radiator moet ook los (had je ook, niet goed gelezen) Het water zou normaalgesproken wel tot halverwege (nivo waterpomp) moeten leeglopen met de onderste slang nog niet los. Maar dus eerst ook even de thermostaat (en die onderste slang van de radiator) loshalen en dan alles lekker doorspoelen via thermostaat ingang en de bovenkant van de radiator. Ik denk dat er best wel wat smuts in zal zitten als het leeglopen niet goed gaat, en dat moet er dan allemaal uit.
Onze oude groen GL11 koelvloeistof versmutst ook best wel na een aantal jaren tot drap, omdat er dan geen anti-corrosieve werking meer is. Uit mijn SABB, die nog nooit was ververst sinds 1967 kwam zeker vanaf halverwege de motor naar beneden een soort van smeerworst kruipen door het aftappunt dat ik had geboord in de koeling. 1 cm per minuut, maar met de waterstofzuiger kreeg ik het allemaal uiteindelijk wel uitgezogen.
En daarna was de temperatuur van de motor een stuk konstanter.
Onze oude groen GL11 koelvloeistof versmutst ook best wel na een aantal jaren tot drap, omdat er dan geen anti-corrosieve werking meer is. Uit mijn SABB, die nog nooit was ververst sinds 1967 kwam zeker vanaf halverwege de motor naar beneden een soort van smeerworst kruipen door het aftappunt dat ik had geboord in de koeling. 1 cm per minuut, maar met de waterstofzuiger kreeg ik het allemaal uiteindelijk wel uitgezogen.
En daarna was de temperatuur van de motor een stuk konstanter.
Laatst bewerkt 05-11-2025 16:13 door Reinier Verbeek.
- Erik van Pruissen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2025 16:36 #1478983
door Erik van Pruissen
Dank weer voor de antwoorden. Ik heb de thermostaat eruit en getest, die is overleden dus een nieuwe is besteld. En ik heb dat kraantje nogmaals doorgestoken en nu komt er een stevigere straal uit. EN inderdaad aardig bruin en vervuild. Dus nog een paar keer flink spoelen denk ik. En dan komt er hopelijk mooi helder water uit.
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-11-2025 23:21 #1478986
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
Spoelen van boven naar onder en van onder naar boven dus de slang op de plaats van het kraantje houden.
Ook voor de radiator van boven naar onder en van onder naar boven.
succes
Johan Geers
Ook voor de radiator van boven naar onder en van onder naar boven.
succes
Johan Geers
- Erik van Pruissen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2025 19:54 #1479003
door Erik van Pruissen
Vandaag enorm aan het spoelen geweest en uiteindelijk verse koelvloeistof erin gedaan. En.....mijn eerste echte kilometers met de 144 gemaakt. Gelukkig was ik voor het donker thuis want ik heb stadslicht en.......stadslicht. dat wordt het volgende klusje dus. En de ruitenwissers. Ook fijn als die het doen.
Vanavond ook mijn stalling bekeken. Mooi droog, ruim, met stroom en verlichting. Blij mee.
Vanavond ook mijn stalling bekeken. Mooi droog, ruim, met stroom en verlichting. Blij mee.