Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)

• Erik van Pruissen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2025 16:31 #1478934 door Erik van Pruissen
Even vooraf: Ik ben gewend aan oude motoren te sleutelen en dit is mijn eerst auto. Dus ik moet nog het een en ander leren. Oude motoren zijn ook meestal luchtgekoeld. 

Ik ben het koelsysteem van mijn 144 uit 1969, motor is een B20a,  aan het spoelen met gedistilleerd water maar ik doe iets fout. Ik kon hem vullen met bijna 5 liter en toen ik na het afkoelen van de motor de onderste slang losmaakte kwam er slechts anderhalve liter weer uit. Er blijft dus een hoop achter.
Zit er ergens nog een aftapplug op een lager punt die ik niet kan vinden? Ik heb wel gezocht maar vond niks wat op een aftapplug leek. 
Hoe krijg ik de rest eruit?
Wat eruit kwam was smerig zat dus ik zal zeker nog eens moeten spoelen. Maar als de helft erin blijft heeft het natuurlijk weinig nut.....

Alvast bedankt voor de reacties, Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ron de Meij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-10-2025 21:19 #1478938 door Ron de Meij
Waarschijnlijk trekt het bovenste deel een vacuum. Heb je zowel op de radiateur als het expansie vaatje de dop er af gedraaid?

• Erik van Pruissen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2025 21:23 #1478939 door Erik van Pruissen
Beantwoord door Erik van Pruissen in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
Jazeker, bij beide de dop er af!

• Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-11-2025 00:27 #1478943 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
Haal de plug/kraan aan de zijkant van de motor er eens af/uit.
Als het goed is moet het hele systeem dan leeglopen.
En dan met een tuinslang alles van boven naar onder spoelen.
Ook een paar keer het systeem vanaf aftapplug/kraan in hat blok opvullen en leeg laten lopen.
Dit moet je doen totdat je echt schoon water uit het systeem ziet komen.

succes 

Johan Geers.

• Erik van Pruissen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2025 07:45 #1478944 door Erik van Pruissen
Beantwoord door Erik van Pruissen in topic Wat doe ik fout bij het spoelen van mijn koelsysteem (Volvo 144)
Dankjewel. Die plug zocht ik dus maar kon ik niet vinden. Ik zal nog eens zoelen. Zit die links of rechts op het blok?

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2025 09:53 #1478945 door Han Misdom
B18 motoren hebben een aftapkraan op het blok, een B20 heeft geen aftapkraan.  Daar zit een plug in gedraaid. Meestal een vierkant inbus type.
De locatie is links-onder het oliefilter.

Totale inhoud  van het koelsysteem is ruim 7 liter als ik mij niet vergis.
Als je, keurig volgens voorschrift, elke 2 a 3 jaar de koelvloeistof ververst dan is het geen probleem dat een deel van de koelvloeistof achter blijft in het blok.

• Erik van Pruissen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2025 11:26 #1478946 door Erik van Pruissen
Dankjewel. Dan ga ik daar zoeken. Helaas nu een regendag hier dus het zal helaas niet vandaag worden...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD