- Berichten: 26
Capillaire temperatuurmeter.
- Hans van der Eijk
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-06-2025 10:40 #1477655
door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Capillaire temperatuurmeter.
Hallo Mathieu,
Zoals eerder vermeld heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de beschrijving in jouw eerdere bijlage. Ik heb een zogenaamde pencil torch gebruikt, een miniatuur gasbrander, mijns inziens de beste manier om snel genoeg warmte toe te kunnen voeren. Op de foto in mijn eerdere bijlage kun je zien dat de leiding eindigt in een koper blokje, waar vervolgens weer het expansie element op gesoldeerd zit. Ik heb eerst wat zitten experimenteren met het stuk afgenipte leiding dat nog aan mijn olietemperatuurmeter zat. Mijn idee was om eventueel de leiding door te knippen, te vullen, en dan weer met een busje aan elkaar te solderen. Echter, als je die dunne leiding doorknipt zit ie meteen helemaal dicht. Vervolgens hem doorgeslepen met een dremel slijpschijfje, maar ook dan smeer je de leiding dicht. Dat werkte dus niet. Vervolgens geprobeerd de leiding los te solderen uit het koperen blokje, maar dat werkte ook niet erg mee. Wat wel heel makkelijk ging was het lossolderen van het expansieelement van het koperen blokje. Dat kwam goed uit want zoals eerder beschreven was dat bij mij defect en moest vervangen worden door hetzelfde element uit de olietemperatuurmeter. Bij dat lossolderen bleek er nog de nodige ether in de leiding te zitten (Advies: doe dit allemaal buiten, ether brandt goed). Dit bevestigde mij in ieder geval dat de leiding na 60 jaar nog redelijk dicht was!Het vullen alsvolgt gedaan: sensor in een pannetje kokend water goed door en door verwarmd, vlak voordat je het vuur uit zet de andere kant van de leiding (het koperen blokje) in het flesje ether dompelen en onder het vloeistofniveau houden. Vervolgens heb ik de het sensor uiteinde in een zak met ijsblokjes uit de diepvries (-19 graden) gedaan. Dan het blokje uit het flesje ether gehaald en het expansieelement en het blokje licht met vloeimiddel (S-39) bevochtigd, en de twee delen met een klemmetje op elkaar gepositioneerd en vastgesoldeerd. Daarna de sensor weer even in het hete water gedompeld en met een aansteker gekeken of de gesoldeerde kant gasdicht was.Het calibreren is vervolgens een geheel mechanisch gebeuren. De hoeveelheid ether speelt hierin geen rol. Er moet voldoende in zitten, maar verder maakt dat niet uit. Aan het uiteinde van het expansie element zit een haakje, dat grijpt in een uitsparing van een tandwielsegment en het geheel aandrijft. Door het haakje te verbuigen kun je zowel het bereik van de meter als het nulpunt instellen. Verbuigen richting het draaipunt van het segment vergroot de overbrenging, en verbuiging in een richting loodrecht daarop verplaatst het nulpunt. Met een pan kokend water eerst zorgen dat de aanwijzing rond 100 C correct is (is het belangrijkste) en daarna, als je een geschikte thermometer hebt, de aanwijzing rond 70 C goed leggen, en dan die bij 100C weer controleren natuurlijk.
Succes met jouw project!
Met vriendelijke groet,
Hans
Zoals eerder vermeld heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de beschrijving in jouw eerdere bijlage. Ik heb een zogenaamde pencil torch gebruikt, een miniatuur gasbrander, mijns inziens de beste manier om snel genoeg warmte toe te kunnen voeren. Op de foto in mijn eerdere bijlage kun je zien dat de leiding eindigt in een koper blokje, waar vervolgens weer het expansie element op gesoldeerd zit. Ik heb eerst wat zitten experimenteren met het stuk afgenipte leiding dat nog aan mijn olietemperatuurmeter zat. Mijn idee was om eventueel de leiding door te knippen, te vullen, en dan weer met een busje aan elkaar te solderen. Echter, als je die dunne leiding doorknipt zit ie meteen helemaal dicht. Vervolgens hem doorgeslepen met een dremel slijpschijfje, maar ook dan smeer je de leiding dicht. Dat werkte dus niet. Vervolgens geprobeerd de leiding los te solderen uit het koperen blokje, maar dat werkte ook niet erg mee. Wat wel heel makkelijk ging was het lossolderen van het expansieelement van het koperen blokje. Dat kwam goed uit want zoals eerder beschreven was dat bij mij defect en moest vervangen worden door hetzelfde element uit de olietemperatuurmeter. Bij dat lossolderen bleek er nog de nodige ether in de leiding te zitten (Advies: doe dit allemaal buiten, ether brandt goed). Dit bevestigde mij in ieder geval dat de leiding na 60 jaar nog redelijk dicht was!Het vullen alsvolgt gedaan: sensor in een pannetje kokend water goed door en door verwarmd, vlak voordat je het vuur uit zet de andere kant van de leiding (het koperen blokje) in het flesje ether dompelen en onder het vloeistofniveau houden. Vervolgens heb ik de het sensor uiteinde in een zak met ijsblokjes uit de diepvries (-19 graden) gedaan. Dan het blokje uit het flesje ether gehaald en het expansieelement en het blokje licht met vloeimiddel (S-39) bevochtigd, en de twee delen met een klemmetje op elkaar gepositioneerd en vastgesoldeerd. Daarna de sensor weer even in het hete water gedompeld en met een aansteker gekeken of de gesoldeerde kant gasdicht was.Het calibreren is vervolgens een geheel mechanisch gebeuren. De hoeveelheid ether speelt hierin geen rol. Er moet voldoende in zitten, maar verder maakt dat niet uit. Aan het uiteinde van het expansie element zit een haakje, dat grijpt in een uitsparing van een tandwielsegment en het geheel aandrijft. Door het haakje te verbuigen kun je zowel het bereik van de meter als het nulpunt instellen. Verbuigen richting het draaipunt van het segment vergroot de overbrenging, en verbuiging in een richting loodrecht daarop verplaatst het nulpunt. Met een pan kokend water eerst zorgen dat de aanwijzing rond 100 C correct is (is het belangrijkste) en daarna, als je een geschikte thermometer hebt, de aanwijzing rond 70 C goed leggen, en dan die bij 100C weer controleren natuurlijk.
Succes met jouw project!
Met vriendelijke groet,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 556
23-06-2025 13:36 #1477660
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Capillaire temperatuurmeter.
Complimenten Hans! Complimenten voor het reparatieproces en ook voor de zeer duidelijke beschrijving ervan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 361
23-06-2025 16:25 #1477662
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Capillaire temperatuurmeter.
Dank je voor je uitleg Hans! Hopelijk gaat het mij ook lukken.
Groet,
Mathieu.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.