- Berichten: 361
Capillaire temperatuurmeter.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-03-2025 18:51 - 16-03-2025 18:52 #1048453
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Capillaire temperatuurmeter. is gemaakt door Mathieu van den Bosch
Hoi,
Sinds deze week hebben wij naast 3 Volvo's ook een Mercedes Benz in de schuur staan. Deze Mercedes heeft net als de Amazon nog een capillaire temperatuurmeter voor het koelwater. En helaas niet werkend. Dus eens opzoek gegaan naar de mogelijkheden om te vervangen/repareren. Prijzige bedoening blijkt al snel.
Maar ik vond een interessant filmpje op youtube: EASY DIY TEMP GAUGE REPAIR
Iemand hier ooit zoiets geprobeerd?
Groet,
Mathieu.
Sinds deze week hebben wij naast 3 Volvo's ook een Mercedes Benz in de schuur staan. Deze Mercedes heeft net als de Amazon nog een capillaire temperatuurmeter voor het koelwater. En helaas niet werkend. Dus eens opzoek gegaan naar de mogelijkheden om te vervangen/repareren. Prijzige bedoening blijkt al snel.
Maar ik vond een interessant filmpje op youtube: EASY DIY TEMP GAUGE REPAIR
Iemand hier ooit zoiets geprobeerd?
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Laatst bewerkt 16-03-2025 18:52 door Mathieu van den Bosch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
16-03-2025 23:57 #1048463
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Capillaire temperatuurmeter.
Ik heb het nooit gedaan maar ik heb dit
www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/31635-f...nse-temperatuurmeter
gedaan werkt ook goed.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2126
17-03-2025 00:12 #1048464
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Capillaire temperatuurmeter.
Hallo Mathieu,
nog niet zelf gedaan (heb echter al donors ervoor liggen) maar wel al eerder gezien (op internet en in het echt). Het lukt zo natuurlijk alleen als de voeler en de moer van het donorinstrument hetzelfde / passend zijn (en de kapillairleiding lang genoeg is), als men de kapillairleiding los kan kopen zou men ook alleen die kunnen vervangen (een lek is meestal daarin), maar dan moet men zelf met ether vullen.
groeten,
Rudi
nog niet zelf gedaan (heb echter al donors ervoor liggen) maar wel al eerder gezien (op internet en in het echt). Het lukt zo natuurlijk alleen als de voeler en de moer van het donorinstrument hetzelfde / passend zijn (en de kapillairleiding lang genoeg is), als men de kapillairleiding los kan kopen zou men ook alleen die kunnen vervangen (een lek is meestal daarin), maar dan moet men zelf met ether vullen.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 361
17-03-2025 10:26 #1048466
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Capillaire temperatuurmeter.
Hoi Rudi,
Je hebt natuurlijk gelijk dat de sensor en wartel een probleem kunnen zijn. Maar ging mij even om het idee en benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Volgens mij heeft de Amazon maar een kleine sensor, geen idee of er ergens iets te vinden is dat past. Maar ik zag ook ergens op youtube iemand die een sensor zelf vulde met ether. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
Groet,
Mathieu.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de sensor en wartel een probleem kunnen zijn. Maar ging mij even om het idee en benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Volgens mij heeft de Amazon maar een kleine sensor, geen idee of er ergens iets te vinden is dat past. Maar ik zag ook ergens op youtube iemand die een sensor zelf vulde met ether. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 361
17-03-2025 12:21 #1048468
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Capillaire temperatuurmeter.
Dit is dat filmpje van iemand die ether van de ene sensor naar de andere sensor doet. Helaas voor de man werkte het principe wel alleen had hij te weinig ether overgezet om het juiste meetbereik te halen.
Austin Healey 100/6 Restoration Pt 15
Austin Healey 100/6 Restoration Pt 15
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 361
17-03-2025 19:52 - 17-03-2025 19:53 #1048476
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Capillaire temperatuurmeter.
Nog wat interessante informatie in de pdf file in de bijlage.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Laatst bewerkt 17-03-2025 19:53 door Mathieu van den Bosch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans van der Eijk
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
21-06-2025 21:25 #1477645
door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Capillaire temperatuurmeter.
Hallo Mathieu,
Beetje late reactie, maar getriggerd door dit draadje ben ik op basis van de bijlage die bij je post van 17-3 zat, aan de gang gegaan om de koelwatertemperatuurmeter van mijn 1964 P1800 te restaureren. De leiding bleek nog intact, de reden voor het nauwelijks meer van z'n plaats komen zat in een beschadigd expansie element (het halve maantje), en waarschijnlijk nog weinig resterende ether. Het vullen ging eigenlijk verbazingwekkend eenvoudig. Het daarna calibreren is een groter gepiel. Het beschadigde expansieelement kon ik vervangen door hetzelfde deel uit de olietemperatuurmeter, waarvan de leiding was afgeknipt omdat de auto sowieso geen olietemperatuursensor kan hebben (verkeerde oliepan). Inmiddels zit de temperatuurmeter weer in de auto en ben ik helemaal blij!
Groet,
Hans
Beetje late reactie, maar getriggerd door dit draadje ben ik op basis van de bijlage die bij je post van 17-3 zat, aan de gang gegaan om de koelwatertemperatuurmeter van mijn 1964 P1800 te restaureren. De leiding bleek nog intact, de reden voor het nauwelijks meer van z'n plaats komen zat in een beschadigd expansie element (het halve maantje), en waarschijnlijk nog weinig resterende ether. Het vullen ging eigenlijk verbazingwekkend eenvoudig. Het daarna calibreren is een groter gepiel. Het beschadigde expansieelement kon ik vervangen door hetzelfde deel uit de olietemperatuurmeter, waarvan de leiding was afgeknipt omdat de auto sowieso geen olietemperatuursensor kan hebben (verkeerde oliepan). Inmiddels zit de temperatuurmeter weer in de auto en ben ik helemaal blij!
Groet,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2126
21-06-2025 23:54 #1477646
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Capillaire temperatuurmeter.
Hallo Hans,
mooi gedaan. Welke ether heb je gebruikt en waar heb je deze gekocht?
groeten,
Rudi
mooi gedaan. Welke ether heb je gebruikt en waar heb je deze gekocht?
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans van der Eijk
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
22-06-2025 09:25 #1477648
door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Capillaire temperatuurmeter.
Hallo Rudi,
dat was BT ether die ik online heb gekocht bij drogist.nl
Gr Hans
dat was BT ether die ik online heb gekocht bij drogist.nl
Gr Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 361
22-06-2025 10:49 #1477649
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Capillaire temperatuurmeter.
Hoi Hans,
Prachtig dat het je gelukt is! Moet veel voldoening geven. Zelf ben ik nog niet mee bezig geweest, het bouwen van een nieuwe keuken en mijn werk op zee zorgde ervoor dat de Benz op de achtergrond geraakt is. Maar woensdag kom ik weer thuis en ga dan zeker verder met de Benz., De auto zal mijn dochter gaan gebruiken en die wordt komende week 18 dus ik vermoed dat de druk om de auto klaar te maken iets zal toenemen!
Maar hoe heb jij het precies gedaan? Misschien kun je daar iets meer over schrijven? Soldeerbout of kleine brander? Het calibreren, dat was gewoon proberen en dan iets aan ether toevoegen of uithalen? Ben benieuwd!
Groet,
Mathieu.
Prachtig dat het je gelukt is! Moet veel voldoening geven. Zelf ben ik nog niet mee bezig geweest, het bouwen van een nieuwe keuken en mijn werk op zee zorgde ervoor dat de Benz op de achtergrond geraakt is. Maar woensdag kom ik weer thuis en ga dan zeker verder met de Benz., De auto zal mijn dochter gaan gebruiken en die wordt komende week 18 dus ik vermoed dat de druk om de auto klaar te maken iets zal toenemen!
Maar hoe heb jij het precies gedaan? Misschien kun je daar iets meer over schrijven? Soldeerbout of kleine brander? Het calibreren, dat was gewoon proberen en dan iets aan ether toevoegen of uithalen? Ben benieuwd!
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.