Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart

Lees meer
27-11-2021 04:43 #196758 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, of wie dan ook die mij helpen kan,
Het volgende verschijnsel wanneer ik even rijdt dan komt er bevroren lucht uit het systeem temperatuur schommelt een beetje tussen de 8 en 15 graden termostaat in evaporator hoor je af en aan slaan. (ik heb enn temperatuurmeter in het luchtkanaal zitten)
Na een lange tijd rijden blijft de temeperatuur rond de 10 gr.
Meet ik bij thuiskomst de drukken heb ik een persdruk van 200 PSI en een zuigdruk van 15 PSI en dat lijkt mij niet gezond.
Wat is hier de oorzaak van? Expansie ventiel?

Alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
28-11-2021 15:20 #196778 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Hallo Johan.

Hierbij een reactie op je vraag.

De pers druk van 200 psi is goed komt overheen met 55 Gr C condensatie temp, voor neem ik aan R 134a.
Wat is je buiten temperatuur en de temperatuur in de auto?
De zuigdruk is wat te laag 15 psi komt overheen met een verdampingsmeter druk van min 10 Gr C .
Dus dit verklaart de lage uitblaas lucht van de airco.
Nu komt dit bij mij ook regelmatig voor dat ik een temp meet van ca 5 tot 8 Gr C , de voorruit gaat dan condenseren.
Dit zijn meestal Mercedes automobielen.
De zuigdruk moet eigenlijk wat hoger bv 25 psi ca 0 Gr C verdampingsmeter temp.
Dus controleer je vulling koelmiddel, is je kijkglaasje helder op je vloeistof tankje?
Wat ook een mogelijk is, een slechte lucht stroom over je verdamper, oorzaak: ventilator draait te langzaam , vervuiling van het blok, of lucht kanaal.
Het ventiel gaat niet zo snel stuk.
Ook kan de filterdroger verstopt zitten , je meet dan een temperatuur verschil, tussen de in en uitlaat van de droger.
Als er vragen zijn dan hoor ik je wel.

mvr Aart. ‘t Lam.






 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2021 00:17 #196787 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Als ik de auto start dan borrelt het glaasje even en dan wordt het helder dus dat lijkt mij goed.
De buitentemperatuur is hier rond de 35gr in het zonnetje maar in mijn garage is het altijd rond de 30gr ik zou dus volgens de tabel een zijgdruk moeten hebben van rond de 40PSI en een pers van 225psi.
Droger filter is nieuw.
Ik heb op het moment geen freon maar als ik het systeem verder opvul dan wordt de uiblaas temperatuur warmer.
Ik meet de drukken bij een statinair toerental van de motor, ik heb een idle actuator er op zitten en die houdt het toerental constant.

Ik ga later nog eens meten wat de drukken zijn bij een net opgestart systeem, dan laat ik je dan nog even weten.
De statiesche druk is 8 bar stilstaand systeem.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2021 01:49 #196788 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
zo juist even de auto gestart en drukken gemeten rond de 45PSI zuig en 225PSI pers.
De verdamper zit qua lucht doorgang niet dicht anders zou de motor ook niet koelen hoofdverdamper bedekt gehele radiator oppervlakte.
Uitgang verdamper na de naverdampers/koelers is tussen de 35 en 40gr, er zit een alarm op dat 50gr de koelfans inschakelt.
Ik heb op de naverdampers/koelers op elke koeler een fan zitten en de hoofverdamper met de radiator voor de motorkoeling, deze wordt gekoeld met 4 10inch fans, push pull systeem het meest effeicente systeem wat er is.
Dus hoe komt het nu dat na verloop van tijd de zuigdruk zover zakt.
Is het systeem onderkoelt?
Maar wat is een normale temp voor de luchtuitgangen want dan kan ik daar de termosstaat op instellen.
Ik heb geen luchtuitgangen voor mijn voorruit dus aanslagen van ruit heb ik niet.
Ik heb underdash unit dat was het enige mogelijke.

Alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
29-11-2021 20:50 #196804 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Hallo Johan.
De condensor zit achter de radiateur en is dus niet de verdamper.
De verdamper zit binnen  in de auto, niet door elkaar halen.
Als de Installatie in rust is, dus stilstaat, dan is de druk 8 bar bij jou , dit is goed komt overheen met een temp van  35 Gr C
Dit is jullie buiten temp , een mooie  temperatuur, beter als hier.
Met deze temperatuur , zal je ongeveer een condensatie temperatuur hebben van ca 55 a 60 Gr C 14 a 15 bar.
Je vloeistof temperatuur zal ongeveer 6 Gr C onderkoeling moeten hebben.
Kun je meten aan de inlaat van je exspancie ventiel. 
De temperatuur uitblaas A-C zal ongeveer 8 tot 10 graden lager liggen als de wagen temp, is dus verschil tussen aanzuig en uitblaas, van je verdamper, die dus onder je dashboard zit.
Ik regel de A-C meestal op basis van ruimte temperatuur, dus de aanzuig van de verdamper.
Dan zit er nog een thermostaat in het verdamperblok, die zorgt er voor dat de verdamper niet invriest.
Maar er zijn ook systemen die maar 1 thermostaat hebben , daar zit de voeler in het verdamper blok.
Werkt ook wel, maar op de retour lucht is de werking rustiger.
Na het opstarten een helder kijkglas is prima , meer koelmiddel er bij heeft geen zin , zal alleen maar slechter van worden.
Je weet zeker dat er voldoende lucht over je verdamper gaat, geen restricties.?
Dus de condensatie temperatuur is ca 15/20 Gr hoger als de omgevings temp.
De verdampingsmeter temp ca 10 Gr lager als de uitblaas temp van je verdamper.

mvrgr Aart 

















 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
29-11-2021 21:16 #196805 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Hallo Johan.

Ben nog iets vergeten, als je A-C in het begin goed werkt en later zak de zuigdruk weg .
Kan het ook zijn dat je verdamper invriest  , je kunt dit controleren door je thermostaat om hoog te draaien dat de A-C uitgeschakeld wordt.
Als je uitblaas temp gelijk is met je aanzuig dan weer aanzetten , als hij dan weer goed koelt , vriest je verdamper in.
Ik hoor je nog wel een keer .

mvrgr Aart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2021 23:38 #196806 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, dat laatste heb ik gedaan de termosstaat hoger gezet, zodat deze in een regelgebied komt van de cabine temperatuur afwachten.
En verder opvullen heeft geen zin belast je het systeem alleen maar meer.
Maar wat is nu het toerental waarop je de 45PSI en 225PSI op afregeld, ik doe het nu stationair maar is dit wel goed?
Want geef je gas krijg je een hogere persdruk wat de zaak weer minder effeicient maakt.
Hoe doe jij het?

En ja goed weer het iis verslavend

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2022 01:24 #197863 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Ik heb de termosstaat nu zo afgesteld dat de inblaastemperatuur niet onder de 10 gr komt en het systeem werkt prima en dat al voor een paar weken.
Geen sneeuw meer in de cabine.
Dit nog even een terugkoppeling op het probleem.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.