Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart

Lees meer
26-11-2020 11:46 #191160 door Johan Geers
Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart is gemaakt door Johan Geers
Ik heb de discussie tussen Aart en mij over airon er tussenuit gehaalt daar het, het onderwerp injection te veel off topic was.
Vraag aan Aart 19-11-2020
Beste Aart, ik heb wel een vraag over airco in de auto. (Volvo amazon)
Ik heb mijn kachel omgebouwd naar een airco dus een koelblok er in heater er uit echter dit kreeg ik niet goed werkend daar ik geen ventielator kon krijgen die genoeg luchtstroming kon verzorgen.
Dus heb ik de kachel eruit gehaald en een underdash unit er in gebouwd.
Echter de eerste condensors die ik er in bouwde nam te veel koeling weg voor de radiator van de motor gevolg oververhitting van de motor.
Nu heb ik twee kleinere condensers achter de roosters zitten maar krijg niet genoeg koude lucht uit de underdash unit.
Hoe kan ik nu bepalen welke condenser in relatie tot de evaporator de juiste is.
Ik heb er een filmpje bij gedaan van een amazon met aircon maar ik kan mij niet voorstellen dat deze man zonder extra ventielators de zaak goed krijgt.
Een soortgelijke condenser valt hier wel te krijgen.
P.s. ik woon op de Filipijnen dus vandaar geen nood voor een kachel.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers
reactie Aart 21-11-2020
Beste John.

Ik zou proberen een orginele condensor te krijgen,, die er in hoort, niet te klein zeker daar niet, hoe groter hoe beter .
Verder moet je zorgen voor een hogedruk beveiliging in je pers leiding, zit er w's al in.
Deze moet uitschakelen op ca 20 bar.
Een goede lucht geleiding, geen kortsluitlucht.
Wat ook belangrijk is bij jullie een elektriche fan voor de condensor als exstra koeling, hebben we hier ook.
Deze fan moet inschakel;en bij een druk van ca 14 a 15 bar , dit zijn druksensor met een vaste instelling, monteren in de persleiding.
Je kunt deze druksensors ook kopen met de beide functies, dus stoppeen als de druk te hoog is ca 20 bar, schakeld dan de koppeling uit van de compressor .
En met een ander kontakt de condensor fan, op ca 14a 15 bar in schakelen.
Als je nu toch een exstra fan hebt, kun je deze ook geschikt maken voor exstra koeling van de motor, bv als je in de file staat .
Plaats een thermokontakt in je koelwater, ca 85 a 90 gr C, schakeld een relaitje en overbrugt het condensor kontakt.
Dan gaat je condensor fan draaien, zonder dat de airco aan staat .
Met welk gas werk je ?

m.vr.gr Aart.
Is goed gevacumeerd en geen lucht of teveel koelmiddel.?
Reactie Aart 21-11-2020
Beste John.

Nog een aanvulling op je filmpje.
Deze airco kan zeker werken, heeft een zeer grote condensor en als je gewoon lekker door rijdt is er niets aan de hand .
Alleen in de file heb je een probleem, dan zal hij stoppen op zijn hoge druk beveiliging, als die gemonteerd is .
Anders gaan de V snaren gillen en branden er af .
Een exstra fan is veel beter .

Maar ik heb een Mercedes Sprinter lopen van 1999, daar zit ook geen fan op, is echt geen plaats voor .
In de file stopt de AC zeer regelmatig aan /uit, zet hem dan meestal uit .

mvrgr Aart.

Reactie Johan 22-11-2020
Beste Aart, ik heb eenzelfde condenser gekocht als op het filmpje 23X12 inch 2 cm dik en deze op advies van de aircoboer in serie gezet met de twee kleinere condensers die ik al had zitten altans daar ben ik nu mee bezig om dit te doen.
Verder heb ik een puch pull configuratie met fans gemaakt voor het koelen van de condenser en motorradiator.
Er zitten nu 4 tien inch fans twee puch en twee pull dit is de meest efficientie combinatie voor koelen.
Verder heb ik op de twee kleinere condensers ook fans zitten alleen pull.
Als beveiliging maak ik het zo dat wanneer de motor te warm word de compressor uitgeschakeld worden en de vier fans alleen blijfen draaien t.b.v. koelen motor.
Verder heb ik ook een temperatuur beveilig zitten op uitgang condenser deze schakelt de compressor bij een temperatuur van 60 graden uit, vrij instelbaar zou ik ook net na de compressor kunnen zetten. (misschien beter?)
Ik heb geen drukbeveiliging, misschien daar toch eens aan werken/denken.
Bij stationair lopen van de motor wordt de compressor ook uitgeschakeld dit omdat anders het toerental te ver terugvalt en bij stationair loopt de temp van de motor altijd iets op en kan ik de vier fans beter gebruiken voor het koelen van de motor.
Je zult zeggen te veel fans maar hier kan het soms 45gr worden en dan moet het spul ook werken.
En een compressor kost hier incl thuiszenden 60 Euro immitatie Sanden orginaal valt hier niet te krijgen eigenlijk is alles hier immitatie en komt het uit China of Taiwan.
Een orginele condenser! ik ben hier de enige met een Volvo Amazon in de Filippijen, dus dat gaat hem niet worden
Volgens de aircoboer hier zal dit moeten werken.

m.vr.gr.

Johan Geers

Reactive Aart 22-11-2020
Hallo Johan.

Als de wagen van mij was zou ik kiezen voor 1 grote condensor, wat je max kwijt kan.
In de tropen is een condensor niet snel te groot, wel een goede regeling er op, het is daar ook wel eens kouder.
Ik zou proberen 2 stuks fan’s, schakelen op een thermostaat, werkt, maar dan alleen op de condensor retour , nooit op de pers van de compressor, werkt niet .
Een druk sensor op de pers werkt nog beter is sneller, of een poort van je reciver gebruiken, is filter droger, moet er ook op zitten.
Je bestaande condensors in serie zetten kan, maar heeft ook gevaren.
Het kan er ook echt slechter van worden, in de hoofd condensor gebeurt het condensatie proces, er komt dan vloeistof uit het eind van deze condensor en die ga je alleen onderkoelen, niets mis mee zou je denken, alleen als de leidingen dun zijn, dan krijg je veel weerstand . Een echte na koeler heeft dikkere pijpen , omdat hier alleen vloeistof door heen gaat , het condensatie proces heeft al plaats gevonden in de grote condensor.
Mijn Volvo P 1800 E heeft ook geen condensor fan, dus het werkt wel, komt uit de USA.
Maar ik ga er wel een in maken, heb de kabels en sensor al klaar liggen, maar eerst moet hij nog lopen.
Verder gebruik ik altijd een LD sensor als extra, direct op de zuigkant van de compressor, uit schakelen op 0,5 bar en in op 1,5 bar, is behoud van je compressor, geen druk gaat niet lopen en ok een HD druksensor.
Mijn compressor revicie bedrijf zegt , niet doen , heb anders geen werk meer .
Veel plezier met je A-C.
Gr Aart.

Reactie Johan 23-11-2020

Beste Aart, bedankt voor de uitleg maar onderkoeling bij soms 45gr ik ga het niet geloven, in Nederland zou ik er anders over denken.

Reactie Aart 23-11-2020

Hallo Johan.

Je krijgt wel wat onder koeling, een graad of 5 is al mooi, de vloeistof uit de hoofd vondensor kan wel 50 gr C zijn.
Dan krijg je wel wat onder koeling, maar ik maak mij meer zorgen over de interne weerstand van de kleine condensors.
Het zijn condensors en geen nakoelers, maar je kunt het proberen.
Heb zelf regelmatig in Tanzania gewerkt, daar was het ook heet en altijd met 1 grote condensor gewerkt met geregelde ventilatoren .
Het kon daar 40gr Czijn en soms ook 10 grC

Reactie Johan. 23-11-2020

Beste Aart, ze worden verkocht als condensers voor airco en de aircoboer waar ik vorige week was en die mij de grote condenser verkocht zei dat ik de zaak gewoon in serie kon zetten.
Ik was zelf eerst van plan om ze weg te laten maar de man zei niet doen.
Dus daar ben ik maar op afgegaan.
De pijpjes van die condenser zijn 12mmOD dus ze zullen niet veel onderdoen van de platte pijpjes in een zeg maar normale condenser.

Reactie Aart 23-11-2020

De airco, Een hoofd condensor heeft echt voordelen, in de condensor komt eerst oververhit gas, wat in het einde van de condensor condenseert.
Als je alleen de 2 kleine condensor wilt gebruiken, kun je ze beter als ze exat het zelfde zijn paralel zetten, maar dat is vaak lastig te monteren .
Een goede grote condensor is het beste, koste hier ook niet veel .

Reactie Johan. 24-11-2020

Beste Aart, ik heb nu alles in serie staan eerst de hoofd (grote condenser) en dan de twee kleintjes.
Het voordeel van de twee kleintjes is ik kan op elk niveau een temperatuur sensor monteren (dus ik kan de temperatuursensor de ik heb verplaatse)
Zo kan ik bepalen op welkniveau de freon vloeibaar is.
Ik kan deze condensors afdekken fans uitschakelen/ontkoppellen dus maximale flexibilteit.

Het verhaal van 26-11-2020

Beste Aart
Vandaag het systeem opgevuld met de lokale koelkasten/aircon reperateur. (hier in Bais is geen autoaircon bedrijf)
Het was ongeveer 30gr buiten (we gaan nu de koele periode in) hogedruk 240 psi lage druk 45 psi.
We kregen het voor elkaar om 14,5 gr uit de koelkanelen te krijgen.
Echter toen ik ging rijden zakte de temperatuur uitgang laatste condenser naar 37,5 graden.
Mijn vraag is mag dit zo laag?
Is het beter dat ik tijdens de koude periode de kleine condensers afdek en de fans buiten werking stel en tijdens de warme periode deze weer in bedrijf neem?
Wat als het warmer wordt stijgt dan ook de druk in het systeem?

Verder heb ik hier kennis in opgedaan met rechargeac.com/how-to/ac-system-pressure-chart
en aangehecht document.

Alvast bedankt

M.vr.gr.
Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2020 02:55 #191227 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste medeleden, gisteren alle controls in het airco systeem gebracht.
Het systeem is uitgerust met drie condensers een grote en twee kleintjes die allen in serie staan met elkaar, de grootste is de eerste in rij na de compressor.
Grote condenser is vergelijkbaar met de condenser in het Youtube filmpje van de amazon met aircon 12X23 inch en 2 cm dik.
De kleine consers heb de afmetingen 25x13x2 cm en 30x25x2cm
Verder heb ik nood gedwongen mijn omgebouwde kachel moeten vervangen voor een underdash unit.
Ik kon geen ventielator/motor te pakken krijgen om een grote luchtstroom te krijgen er bleef te veel koude in de evaporator hangen.
De werking is als volgt, wanneer de condenser uitgang boven de 45gr komt gaan de vier ventielatoren draaien die op de condenser en koelradiator motor zitten.
Komt de condensertemperatuur boven de 50gr wordt de compressor uitgeschakeld, dit is een vergrendeling die ik met een thermosstaat heb gemaakt van een electriesche oven, instelbaar 30 tot 110 graden.
Komt de motor temperatuur boven de 79gr gaan de vier ventielatoren draaien en wordt de compressor van de AC uitgeschakeld, motor koeling gaat boven AC.
De twee ventielatoren voor de kleine condensers gaan draaien zodra de aircon wordt ingeschakeld.
Wanneer de motor stationair draait wordt de compressor ook uitgeschakeld daar anders het staionair toerental te ver terug valt.
Doordat de kachel is vervallen heb ik op de plaats vanwaar de bediengshendels van de kachel zaten de temperatuur controllers van de condenser en motor kunnen plaatsen met daarbij een voltmeter.
Ik heb tevens door het vervallen van de kachel de underdash unit meer in het midden kunnen plaatsen waardoor er veel beenruimte is voor de medepassagier en er ook nog een klein dashbordkastje geplaatst kon worden.
Voordeel van deze positie is dat er meer koude lucht voor de passagiers op de achterbank beschikbaar is.
Onder de underdash unit zit de schakelar van LPG/benziene en een kleine toerenteller.
Verder moet ik nog een drukschakelaar plaatsen in de hogedruk zijde van het systeem die de compressor uitschakeld bij hoge druk.
Maar daar ik pas begin December in Dumaguate kom daar waar men dat spul verkoopt moet ik het die tijd zonder doen.
Met deze configuratie ga ik het eens proberen zie wat het brengt.
Doordat het systeem vrij uitgebreid is kan ik nogal wat doen zeker op het gebied van ventielatie koeling.
O ja ik weet het monteren van slangen met slangenklemmen is niet zoals het hoort maar dat is alleen maar bij de kleine condensers en het zijn RVS klemmen en worden gewoon bij de airconboer verkocht.
Onder de motorkap en voor in de cabine heb ik de slangen laten maken zoals het hoort.

Dit was het voorlopig weer.

M.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2020 11:57 #191348 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Indrukwekkend. Ik doe het je niet na.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2020 00:00 #191364 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
IK heb intussen een interlock weggehaald die van de motortemperatur was overbodig meer dan genoeg koeling met al die fans.
De hardware interlock van de condensor heb ik naar hoge temeperatuur radiator verplaatst 90gr voor als het toch een keer uit de hand loopt.
Tijdens rijden condensor temp 38gr motor temp 76gr.
Ik moet nog steeds een hoge druksensor monteren men heeft mij laats de verkeerde meegegeven.
Maar ik zit nu in een lockdown in onze wijk/stad er zijn 5 corona gevallen en dat in een stad van 75000 inwoners.
En masker en faceshield dragen anders word je er op aangesroken.
Hier is men heel allert op dat corona virus.
Ik kom de wijk niet uit ik ben ouder dan 60jaar.
Er staat overal controle aan de grens van de wijk.


m.vr.gr.

Johan Geers

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2021 03:37 #192785 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, ik heb toch nog even wat van je kennis nodig.
Het begint hier warmer te worden dus de aircon wordt wat intensiever gebruikt.
Nu is het zo dat ik bij de uitgaande luchtkanalen de temperatuur niet kouder krijg dan 23 a 24 gr bij een binnentemperatuur van 31gr wel met de deuren open (test in garage).
Wat mag ik voor temperatuur verwachten bij de uitgaande kanalen?
Als ik bij z'n klein airounitje die in de muur zit meet ik bij ons in de kamer 20gr.
Uitgaand condenser temperatuur is rond de 38gr.
Waar duidt dit op te veel freon, te weining freon?
De drukken, lage druk bij een temperatuur van 30gr, 44 to 55 PSI, hoge druk 225 tot 250PSI of sla ik de plank helemaal mis? 

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2021 03:41 #192786 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Of Aart, is de capaciteit van de underdash unit te groot, ventielator met evaporater?

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2021 08:31 #192916 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Probleem gevonden men had er te weinig freon in gedaan.
Gisteren aircon geprobeerd ik haalde 3.9gr bij de uitgang van de luchtkanalen met volle snelheid van de airconfan gemeten met een temperatuurmeter met NTC voeler.
Uitgang condenser temperatuur in rijwind 38gr.
Het wordt nu lekker koel binnen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-03-2021 15:46 #192979 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Hallo Johan 

Goednieuws, had je bericht te laat gelezen sorry.
Wat voor een Compressor zit er bij jou in?
Meestal kun je op het vloeistof tankje cq droger op een kijk glaasje zien of er genoeg freon in zit.
Het glaasje zal met het starten van de A-C borrelen en later helder worden, als het helder is, dus je ziet niets, dan is er voldoende freon.
Fijn dat het weer goed werkt
mvrgr Aart.




 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2021 00:38 #192990 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Er zit een Sanden 508 imitatie in, wordt normaal gebruikt op een Volvo begrijp ik.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2021 08:30 #193106 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, toch weer even een vraagje gisteren kwam ik van Dumaguete af en had de aircon bijgezet.Nu wordt het even koud en dan komt er warme lucht uit de kanalen laat je dat even zo dan komt er weer wat koude lucht.Zet je de aircon uit en na een tijd weer aan krijg je in het begin koude lucht.Vandaag de aircon onder de carport/garage geprobeert geen problemen met een condenser temperatuur van 45 a 52 graden.Mijn vraag wat kan dit zijn, strooien mijn nakoelers roet in het eten? Wordt de condenser te koud (rond de 37 graden uitgang laatste nakoeler?)Het is voor mij simpel om de fans van de nakoelers uit te schakelen, cq nakoelers af te dekken.
Of zit er te veel freon in het systeem?
Als je start zie je in het kijkglaasje het even borrelen en daarna wordt het helder dus dat lijkt mij goed. Alvast bedankt m.vr.gr. Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.