Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
18-03-2021 17:19 #193113 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Johan.

Het zou ook vocht in het systeem kunnen zijn, als de verdamperdruk onder 0 Gr C komt en er zit vocht in het systeem, dan vriest het ventiel dicht .
Als de A-C uit gezet wordt ontdooit het weer en start het koelen weer opnieuw, tot dat hij weer geblokkkeed is .
Maar eest de drukken meten , hoge en lage druk .
,Dan moet je zien wat er gebeurt, als het inspuit ventiel dicht  vriest, zak je zuigdruk weg, tot 0 bar of nog lager.
Er zitten geen beveiligingen op je systeem, bv hoge of lage druk schakelaars ?
Anders stopt deze deze hier op .
Eerst even dê drukken meten of laten meten, heb je een speciale drukmeter voor nodig.

mvrg Aart.


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2021 00:12 #193118 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, ik heb er een hoge druk schakelaar op zitten en die regaart niet.
Het systeem is voor het gevuld is helemaal leeggezogen.
Maar vocht zou kunnen, hier heb je altijd een hoge luchtvochtigheid en daar kom je niet vanaf.
Een kit ziet er dat zo www.joom.com/en/products/5f221d20c2fce501068a4ad0  uit. (ik hoop dat de link werkt)
Ik moet volgende week weer naar Dumguete toe en kom dan voorbij de airconzaak waar ik veel van mijn spullen koop en kan daar dan even binnen wippen voor zo een set.
Voorlopig schakel ik even de fans uit van de nakoelers zodat de temperatuur uitgang condensers een beetje hoger wordt en dus de temperatuur in het hele systeem wat hoger wordt.
Wat is eigenlijk een goede/normale lucht temperatuur uitgang evaporator met volle snelheid fan?


Maar weer bedankt en dat is iets waar ik niet aan gedacht had.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
19-03-2021 21:39 #193125 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste John.

De uitblaas temp die ik meet is ca 5 Gr C.
Zit er bij jou wagen ook geen LD schakelaar op ?
Als de A-C uit schakelt moet je iets vreemds zien in je druk.
Normale LD druk ca 0 Gr C voor R 134a is = 2 bar en voor de HD ca 10/ 15 Gr C hoger als omgeving temp, dus ca 12,5 bar.
Als de A-C eerst goed werkt en dan stopt, zal de zuig druk weg zakken naar 0 bar of lager .
Dan lijkt het er op dat inspuit ventiel dicht vriest.
De oplossing is dan filter droger vervangen, het tankje met het kijk glaasje er op.
Volvo P 1800 E van mij , is het weer gaan doen zonder iets gevonden te hebben?...
Kun  jij dit begrijpen.?
gt Aart,


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2021 00:19 #193127 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Mijn airco doet het op het moment ook weer maar dat is in de garage, ik ga volgende week weer naar Dumagute en probeer dan de airco.
Als hij het dan weer heeft koop ik op de weg terug een filter.

Alvast bedank.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-03-2021 22:42 #193143 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Hoi Johan.

Je kunt de filter droger er zo niet uithalen.
De installatie eerst leeg halen met een afpomp unit.
En het gas opslaan in een lege fles.
Droger vervangen en dan afpersen met stikstof, op ca 10 bar.
Na een stand test van een paar uur, controleren dat de druk constant blijft.
Daarna vacumeren tot een vacuüm van ca 150 micron, de kranen dicht en de vacuümpomp uit .
Als de vacuüm blijft staan en het vacuüm niet oploopt, is de installatie droog.
Anders breken met droge stikstof en weer vacumeren.

Mvr Gr Aart.
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2021 00:40 #193144 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, ik heb geen stikstof, alleen lucht 7 bar en dat verandert in volume als de temperatuut verandert.
Ik kan wel alle koppelingen etc afgaan met zeepsop wat ik normaal doe.
En droger filter dat is geen probleem.
De jongen die het altijd bij komt doen heeft een vacuum pomp (van de zaak) die hij altijd in bruikleen heeft.
Normaal doet deze jongen airco units van huis installaties maar wat is het verschil het principe is hetzelfde.
In onze stad heb je geen dealer voor aircon voor auto's, dichtsbijzijnde dealer is 45km van hier en daar moet ik volgende week zijn voor droger/filter.
Je heb daar in totaal 3 aircon dealers en die hebben het allemaal stervens druk daar waar ik ga is de grootste van de drie en heb ik het meest kans.
Als die tijd heeft op het moment dat ik daar ben dan kan ik het daar laten doen, maar normaal heeft deze man het stervens druk. 

Met stikstof spoelen ik moet vragen of dat die jongen dat kan ik denk het wel maar een kleine tank stikstof?
Je moet weten die jongen werkt bij een zaak die koelkasten, airco en dergelijk verkoopt.
Ik ben die jongen toevallig tegen het lijf gelopen en die doet het voor mij anders had ik voor elk klein dingetje naar Dumaguete gemoeten 45km van hier. 

zo zie je dat is mijn situatie hier en je moet roeien met de riemen die je hebt.

maar het komt goed beetje bij beetje.

Maar jou probleem met de P1800 kun je niet bij iemand een regelunit lenen, want ik begin toch langzaam die kant op te denken.

m.vr.gr.

Johan Geers 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2021 10:57 #193215 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, gisteren op weg naar huis de droger filter bij de airo firma laten wissellen en nieuwe freon er in.
De drukken waren veel te hoog met dacht ook nog aan het expansie venteil maar dat zit bij mij zo moeilijk dat we dat nog even achterwege hebben gelaten.
De airco werkt nu weer goed, de tijd zal het leren.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
26-03-2021 15:31 #193223 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Hoi Johan.

Mooi dat het gelukt is, nu kijken of het goed blijft. 
De AC van mijn Volvo P1800E werkt ook prima, het is een York Compressor, maar trilt niet en loop erg rustig.   

De spook storing is nog niet terug gekomen, alles werkt goed. Wel vreemd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 04:01 #194511 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
Beste Aart, na lange tijd een goed werkende airon te hebben gehad  toch weer problemen.
Ik had het bekende warm koud worden weer wat betekend volgens mij een verzadigede filter dryer.
Heb deze met het expensieventiel gewisseld.
Ik heb mezelf ook een vulsetje aangeschaft met een vacuumpomp.
De jongen die voor mij het systeem vulde had altijd haast en hing de vacuumpomp maar voor een kleine 10min aan het systeem.
Ik heb mijn vacuumpomp voor 45min aan het systeem gekoppeld voordat ik ging vullen.
Ik heb de lage druk op ongeveer 40 a 45 PSI staan echter ik krijg de hoge druk niet verder dan 150PSI.met een buiten temperatuur van 30gr.
Wat doe ik fout? Want volgens mij moet de hoge druk op ongeveer 250PSI komen.

De aircon koelt overigs goed.  

alvast bedankt 

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 05:50 #194513 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aircon van Johan Geers met de kennis van Aart
IK heb de drukken goed gekregen na de zaak nog eens aangesloten te hebben was de persdruk veel te hoog afgelaten naar ongeveer 250PSI bij 32gr buiten temperatuur.
Beginners gesukkel.
Ik moet nu wel mijn fles bij laten vullen, ik heb een flesje van 2 kg en ik wil niet zonder vallen.
Afwachten wat mijn beginners gesukkel opbrecht.
Maar dat zal nog wel even duren we zitten in quarantine ik heb mijn eerste spuital wel gehad maar toch.
Ik kan wel wat stadsritjes doen dus daar kan ik de aircon wel proberen.
Maar bij hoeveel toeren van motor/compressor moet de druk tussen de 250 en 270PSI zijn.
Ik heb hem nu stationair rond de 250PSi staan.
Drukken heb ik van R134a temp pressure chart.

m.vr.gr.

Johan Geers

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.