Koeling probleem

Lees meer
01-12-2016 09:25 #165288 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Koeling probleem
Ik rij gewoon met een 88 graden thermostaat in mijn 1800ES getuned pk of 130 met megasquirt ms3 en lpg injectie. Hoger rendement en geen enkel probleem.
Alleen een electrische fan en geen visco fan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2016 10:00 #165314 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Koeling probleem
Niek , ik heb een 76 graden thermostaat gemonteerd . Extra gaatje geboord en nu is het perfect !Temperatuurmeter staat na een lange rit links in het eerste groene vakje . Bedankt voor jullie tips en reacties !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2016 11:45 #165315 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Koeling probleem

Wouter Stoop schreef : ik heb een 76 graden thermostaat gemonteerd . Extra gaatje geboord en nu is het perfect! Temperatuurmeter staat na een lange rit links in het eerste groene vakje.

Dat vind ik tamelijk laag. Het is misschien perfect voor je gemoedsrust, maar of het dat ook voor je motor is? Normaal gesproken zou de wijzer ongeveer in het midden moeten staan. Ook mijn temperatuurmeter vond ik met een 82 gr thermostaat te hoog aangeven, wat ik eveneens met een 76 gr thermostaat heb kunnen "oplossen", dwz de meter staat sindsdien doorgaans weer in het midden. Mijn B20A heeft echter een hogere compressie (9,25 : 1).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2016 12:14 - 03-12-2016 12:51 #165316 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Koeling probleem
Je weet nu dat de doorstroming goed werkt.
Maar de normale bedrijfstemperatuur van een B20 ligt rond de 85 graden. De wijzer in het eerste groene vakje lijkt echt te koud.
Ik raadde je aan om ook een 82 graden thermostaat aan te schaffen. Als je daar net zo'n gaat je in prikt en ervan uitgaande dat hij goed functioneert dan zou de meter in het midden of een fractie rechts daarvan moeten staan.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2016 13:36 #165318 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Koeling probleem
Ik heb het koelsysteem nog iets ontlucht . Nu staat de meter bijna links van het midden . Het is een B18 A en rijdt op LPG en buiten is het nu rond het vriespunt .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2016 16:36 - 03-12-2016 16:37 #165319 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Koeling probleem
Zeker weten hoe het nu goed is? klik

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2016 23:41 #165322 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling probleem
Net links uit het midden is goed met de temp zoals die nu is in Nederland.
Als het hier (Filippijnen) eens wat koeler is of het regend staat de temp meter bij mij ook net links uit het midden.
Bij warmmere dagen of zeer warm precies in het midden.
Termsostaten zijn niet geheel liniair.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2016 22:33 #165338 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koeling probleem
Een warmte meter is leuk om de temperaturen in je blok te bekijken, maar wat meet je dan ?.
Als je echt wil weten wat er gebeurd in je motor.. monteer een oliedruk en olietemperatuur meter.
Ik heb eindeloos in Amazons gereden, als de motor op bedrijfstemperatuur is staat de meter in het midden.
Als het vriest doe ik een stuk karton voor de radiator, ongeveer de helft van het oppervlak hou ik uit de wind.
Dan wordt het aangenaam warm in de wagen, en zie hier het wonder, de watertemp meter staat in het midden.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 16:36 #165419 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Koeling probleem
Na een week met de nieuwe thermostaat een update . Eerst een 82 graden , nu een 76 graden exemplaar . Wel 30 km minder op een volle tank . En wat bijzonder is , met de 82 graden thermostaat met het kouder weer van 5 graden boven 0 na 100 meter inhouden op LPG . Wel starten op LPG maar na 100 meter afslaan en een koude verdamper . Met de 76 graden thermostaat met een klein gaatje erbij geboord nu zelfs starten met 5 graden onder 0 en niet meer afslaan na 100 meter . Kan dat komen door het kleine gaatje extra dus dat je gelijk een doorstroming hebt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2016 00:02 #165445 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling probleem
Kan dat komen door het kleine gaatje extra dus dat je gelijk een doorstroming hebt ?

klopt Wouter


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.