Koeling probleem

Lees meer
22-11-2016 20:47 #165085 door Wouter Stoop
Koeling probleem is gemaakt door Wouter Stoop
Sinds ik mijn Amazon heb , is de temperatuur aan de hoge kant . Onder het rijden staat de temperatuurmeter rechts van het midden . Tijdens file gaat de meter meer naar rechts , witte vakje . Ook na een snelle rit tegen de 120 km /uur , bij stilstand nog verder naar rechts . Sinds vorige week heb ik geprobeerd dit probleem op te lossen . Koelsysteem gereinigd , nieuwe radiateur + dop , nieuwe waterpomp , nieuwe thermostaat . Is er niet beter op geworden . De radiateur is na een rit van 100 km van boven warm , van onder lauw . Is dit normaal ? Lijkt dan toch een circulatieprobleem . Na een lange rit zijn alle slangen warm . Verwarming is dan heet . Koelsysteem is ontlucht . Kan het probleem in het koelpijpje zitten in de kop ? Open systeem , B18 A , LPG . Nieuwe verdamper . Thermostaat 82 graden . Is een thermostaat van 75 graden beter ? Graag jullie advies .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2016 21:50 - 22-11-2016 21:52 #165087 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Koeling probleem
Dit probleem is hier al heel vaak aan de orde geweest, even zoeken dus.
Kort samengevat komt het meestal hier op neer:
● klein gaatje boren in thermostaat,
● temperatuurmeters zijn onnauwkeurig en geven vaak te hoog aan.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2016 00:18 #165090 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling probleem
Ook even bekijken of dat je goede koelvloeistof circulatie heb.
Dop van de radiator afhalen motor warm laten draaien en kijken of er koelvloeistof van de cilinderkop terug in de radiator komt motor moet wel eerst op temperatuur komen dus termosstaat open.
Je moet soms wel een beetje gas geven om dit te kunnen zien.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2016 18:27 #165102 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Koeling probleem
Wouter,

Meten is weten, de temp. meter van een Amazon is nogal onnauwkeurig en daarmee is het lang niet zeker of je echt wel een probleem hebt. Met een infrarood thermometer kan je op diverse plaatsen op het blok de temp meten. Dat geeft een betere indicatie of je überhaupt wel naar een probleem op zoek bent wat er ook echt is.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2016 18:56 - 23-11-2016 18:57 #165103 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Koeling probleem
Dank je wel voor de reactie's . Ik ga ermee aan de slag !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2016 12:20 - 26-11-2016 12:20 #165165 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Koeling probleem
Ik vind het allemaal niet zo uitzonderlijk. De meter rechts van het midden is normaal, bij stoppen van de motor gaat de temperatuur nogal omhoog, maar dat is ook niet afwijkend.
Als je tijdens het normale rijden de meter tegen het rood aan ziet staan dan is er iets aan de hand.
Een betere koeling krijg je ook door de koelvin dichter tegen de radiator aan te laten draaien. Er bestaat een afstandsplaat voor. Artikelnummer 673649 in de webshop

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2016 13:26 #165166 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Koeling probleem
Ik snap je antwoord . Maar sinds ik alles vervangen heb is de meter alleen maar meer naar rechts gegaan . Dus nieuwe radiator , nieuwe thermostaat 82 graden , nieuwe waterpomp , nieuwe dop op de radiateur . Als ik 120 rijd op de snelweg gaat de meter nog meer naar rechts . Ook in deze kou . Sta ik voor het stoplicht dan zit de meter in het witte vlakje rechts . Ga ik dan weer rijden gaat de meter weer rechts naar het midden . Alles goed gespoeld . Alle slangen los gehaald en gespoeld . Geen lucht in het systeem . Koelvloeistofniveau 2 cm boven de koelribben in de radiator , open systeem . Of het koelpijpje in de kop is verstopt , terwijl daar met het spoelen gewoon water doorheen gaat . Of testen met een 75 graden thermostaat .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2016 00:47 #165181 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling probleem
Beste Wouter, wat je gedaan heb is gewoon goed.
Maar wat ik mij voor kan stellen is dat er misschien lucht in het systeem zit.
Wat je zou kunnen doen is de radiator tot de top toe opvullen de motor warm draaien totdat er koelvloeistof uit de overstort komt.
Op die manier crieer je een hogere druk in het system waardoor er eventuele lucht wordt uitgeperst.
Een 75gr termosstaat is goed voor de zomer winter zou ik toch bij 82gr blijven met een 1mm gaatje erin.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2016 09:49 #165184 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koeling probleem
Met dit weer hoort de temperatuurmeter van een amazon tijdens een rit op de snelweg niet bijna rechts te staan. Daar ben ik zeker van.
Dat de meter heel ver naar rechts loopt ,als de motor is uitgezet ,is normaal bij een amazon.
Weet je zeker ,dat je na het doorspoelen alle slangen bij kachelkraan en kachel en lpg aansluiting weer precies hebt teruggezet.Zaten ze eigenlijk van te voren wel goed? Daar moet je eerst zeker van zijn.Als de kachel en de gasverdamper goed warm worden vermoed ik ,dat het wel goed zit.
Ik merk op,dat ik de ervaring heb, dat het plaatsen van een 76 graden thermostaat ten opzichte van een 82 graden thermostaat meestal grote verbeteringen geeft..Een paar kleine gaatjes in de rand van een thermostaat geboord ,leiden tot grote resultaten,maar meestal blijft een motor dan in de winter dan veel te koud.Dit moet dus direct resultaat opleveren.
Nog een vraag: komt de wijzer van de meter bij koude motor wel helemaal in de ruststand tegen het pennetje ? Een meter en met name de stand van de wijzer raakt nogal eens van streek als de meter uit -en weer is ingebouwd .Het ding is zeer gevoelig voor verbuigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2016 11:57 #165192 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Koeling probleem
De temperatuur meter staat koud helemaal naar links . Alle slangen zitten goed , gecontroleerd door de LPG man . Alle slangen worden ook warm. Een nieuwe thermostaat gemonteerd . Schijnt een nieuw type te zijn waar een soort van buisje inzit . Hoeft geen gaatje meer geboord te worden volgens Scandcar . De radiator is na een lange rit boven warm en onder lauw . Volgens de LPG man hoort dat zo omdat het koelwater gekoeld wordt door de ventilator en rijwind .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.