Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Lees meer
13-08-2016 13:28 #162482 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Da's waar !

Tegelijkertijd is het zo dat, hoewel lang geleden kan ik mij vaag herinneren, er vroeger veel minder files waren en je die enkele keer dat er wel een file was je toch wel regelmatig een auto met oververhitte motor langs de weg zag staan.

In moderne auto's kom je steeds vaker (maar lang niet altijd) een electrisch hulppompje tegen (+ naloop relais). Die Bosch PAD pompjes worden veel toegepast, maar niet altijd in het hoofd koelcircuit.

Hoe dan ook, n.a.v. jouw vraag op het Duitse forum zijn meerdere reacties gekomen waaruit in ieder geval in de praktijk volgt dat het vergoten van die spleten zeker geen kwaad kan.

Interessant : je vermindert de weerstand van het totale koelcircuit een heel klein beetje en als je de spleten van voor naar achter in grootte op laat lopen krijg je een beter verdeling van de koelcapaciteit en daardoor wellicht ook een wat betrouwbaardere temperatuur aflezing op het dashboard. Da's niet verkeerd ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 16:22 #162491 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Rob, nog wel even een kleine nuancering... Tot dusver zie ik op het Duitse forum slechts één duidelijke praktijkervaring. Deze man (Juergen K met een in NL gerestaureerde 1800 ES) bleek in het koelkanaal bij de 4e cilinder een verstopping te hebben in de vorm van een verdwaalde rubberen O-ring. Dat gaf uiteraard koelingsproblemen. Na de ring te hebben verwijderd heeft hij tegelijk de modificatie van de koelwaterbuis in de cilinderkop doorgevoerd, echter daarbij de oorspronkelijk beschreven methode gebruikt, dus alle spleten evenveel vergroot. Hij beweert sindsdien geen te hoge temperaturen meer te hebben gezien.
De spleten van voor naar achter in grootte op laten lopen lijkt in theorie (nog) beter, echter hiervan zijn nog geen praktijkervaringen. Dus als iemand zich geroepen voelt... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 18:55 - 13-08-2016 18:57 #162495 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Gert,

Niet helemaal :

"Volvomania" schrijft daar :

das Messingrohr beim B20 habe ich auch modifiziert ...

en aangezien hij ook voorstander was om de spleten van voor naar achteren in grootte op te laten lopen, neem ik aan dat hij dat dan ook op die manier gedaan heeft (maar dat zegt hij er niet expliciet bij).

"Andi760" schrijft :

rein aus Erfahrungswissen etlicher Jahrzehnte mit B18 und B20 macht das modifizieren der Schlitze Sinn

- dan neem ik aan dat hij die spleten ook daadwerkelijk aangepast heeft (hoewel dat er niet letterlijk staat ...)

Dus dat zou 3 maken ?

Hoewel ik aanvankelijk nogal skeptisch was, lijkt het al met al toch nog niet zo'n gek idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 19:25 #162496 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Leuk hoe een vraag van mij tijdens mijn vakantie in eens weer begint te leven..
Het licht nog complexer denk ik:
Kop en blok zijn van gietijzer en dat is thermisch lastiger dan aluminium.
Inlaat en uitlaat aan dezelfde kant (dus daar weinig plaats voor kanalen) zorgt voor temperatuurverschillen.
Olievoorraad is verhoudingsgewijs gering dus minder koeling door de olie.
Auto is ontwikkeld in een koud land (kijk maar naar de kachelcapaciteit dat halen twee FIAT's samen niet maar die Italianen hebben altijd verhoudingsgewijs veel olie bij.
Zoals eerder aangegeven is het verkeer verandert.

Oplossing?
1 zorgen dat het standaardsysteem in topvorm is.
2 eventueel een thermostaat erin die iets eerder en verder open gaat.
3 eventueel licht aanpassen van de waterpijp waarbij ik ook alleen de achterste twee zou vergroten.
4 voor zwaarder gebruik etc. Een oliekoeler, maar wel met thermostaat in de olieleiding anders wordt de olie nooit warm op een koude dag.

99 een modern programmeerbaar ontsteking en injectiesysteem dat alles regelt incl je flow van de elektrische waterpompen.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2016 02:34 #162514 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Een kleinere poeli kan geen kwaad bij een B18A of B.
Deze draaien max 4700 to 5500 t/min.
Tevens worden de pompen zover ik weet ook gebruikt op de motoren van onze vrienden die de motor flink hebben gekieteld.
Dus er moet nog al wat gebeuren voor dat je cavitatie gaat krijgen in die pompen.
En daarbij draai jij constant het maximale toerental van de motor.
Ik zou zeggen gewoon proberen.
Maar zoals ik al eerder vermelde een geode afstelling doet ook veel.
En een oliekoeler in Nederland tenzij je veel trekt met de auto en nogal eens een keer richting zuid Europa terkt met caraven is onzin.
Een vijfwieks fan op de waterpomp i.p.v. de vierwieks doet ook een hoop goed.
Krijg je meer luchtcirculatie onder de motorkap en dat is ook zeer belangrijk.
Dan de termosstaat neem b.v. een Volvo penta daar zit een 65gr termosstaat in waarom? er is bijna geen luchtcirculatie rondom de motor.
Bij mij in de Filippijnen zit een 78gr termosstaat in dit om het warme klimaat hier.
In Nederland hoort er 83gr in te zitten.
Noord Europa 89gr.

SU carburetors in de Filippijnen moet er 20W50 in
In Nederland is dat ook dunnere olie als 20W50.

Zo zie je alles is een beetje afhankelijk van wat je met de auto doet en in wat voor een klimaat hij rijdt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 08:15 #168919 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Beste Volvo kenners,

ik zou graag reageren op dit topic.
Mijn Volvo Penta AQ130/B20 wordt te warm, en na wat zoeken kwam ik hier uit.

Het is duidelijk een flow-probleem in mijn geval.
Als ik 2000toeren draai loopt de temperatuur op naar 110graden, maar als ik dan meer gas geef richting de 4000 toeren dan zakt de temperatuur heel snel naar de 90, waarna hij weer oploopt.

Het versnellen van de flow zorgt dus voor een betere koeling. Ik heb ook al 2 gaten in de thermostaat geboord maar zonder enig resultaat.
Nu lees ik iets over de koelwaterpijp, waar kan ik deze vinden?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!
PS. kan een verkeerd ontstekings tijdstip ook voor een hetere motor zorgen? Ik heb een 123 onsteking welke volgens mij wel goed staat, maar ik heb wel eens gelezen dat een te laat onstekingstijdstip kan zorgen voor een te warme motor.

bedankt alvast!
Gr Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.