Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Lees meer
02-07-2016 23:11 #161541 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Ik wil er wel een!
Welk type moet ik hebben voor een standaard b18?
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2016 23:24 #161544 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Thom Fransen schreef : Welk type moet ik hebben voor een standaard b18?

Er zit geen verschil in thermostaten voor de B18 en de B20. Als je een 82 gr. exemplaar wilt. is het dus de 2033-180 of de 2034-180. Beide passen blijkbaar, daarom heb ik een e-mail naar MotoRad gestuurd met de vraag wat het verschil is tussen die twee. Tot op heden geen reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2016 22:37 #162449 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Rob Vijgenboom schreef : Ik zou heel voorzichtig zijn met de modificatie die op die Duitse site voorgesteld wordt.
Ik zou verwachten dat door alle sleuven langer en breder te maken er in principe nog minder gekoelde koelvloeistof achterin de kop (schutbord zijde) zal komen - m.a.w. het heetste deel van de kop wordt dan nog heter.
Om een betere verdeling van de gekoelde koelvloeistof over de kop te krijgen lijkt het mij logischer dat de sleuven vooraan (radiator zijde) klein moeten zijn, en naar achteren toe (schutbordzijde) steeds groter moeten worden.


Wat betreft dat laatste: je bent niet de enige die er zo over denkt. Het gaat dus om deze modificatie en die intrigeert mij nogal, daarom heb ik er een topic over aangezwengeld op dat Duitse forum. En daar zijn de nodige reacties op gekomen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2016 23:34 - 11-08-2016 23:45 #162451 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Gert,

Door de sleuven te vergroten vermindert de weerstand over de waterdistributiepijp gering; de inlaatzijde blijft immers hetzelfde, alleen de uitstroom oppervlakte wordt vergoot.

Verwacht hier geen wonderen van.

Door de sleuven aan te passen kan je wel iets aan de temperatuurverdeling over het blok veranderen.

Bij onze B18/B20 motoren blijft het probleem dat de waterdistributiepijp intern zit. Bij de B20TC motor van Gunnar Axelsson waar jij eerder een keer melding van hebt gemaakt zie je dan ook een externe waterdistributie pijp - op die manier krijgen alle cylinders koelwater van gelijke temperatuur.

Als je de verdeling van het koelwater wilt verbeteren moet je - zoals eerder gemeld - m.i. de sleuven van voor naar achter groter later worden.

Eerder stelde ik de vraag : "waarom en wat wil je bereiken ?"

Op het Duitse forum wordt in een van de reacties gesteld : "das Problem im Leerlauf ist nicht primär die geringe Zirkulation, sondern der fehlende Fahrtwind".
Daarbij gaat het kennelijk om oplopende motor temperatuur als je bijv in de file staat. Ik ben het met die opmerking niet (volledig) eens : je hoeft maar het gaspedaal aan te raken om daarmee het het stationair toerental licht te verhogen en je ziet de temperatuur dalen.

Ergo : het is wel degelijk ook een circulatieprobleem.

Natuurlijk kan je dit probleem ook aanpakken met een extra electrische koelvin : te krappe circulatie vereist meer koeling om de temperatuur op peil te houden. Maar je kan natuurlijk ook het circulatieprobleem zelf aanpakken.

De standaard mechanische waterpomp is wat krap bemeten, zeker als je motor stationair laag afgesteld staat. Ik had dat probleem vroeger nooit : met 2 Strombergs kreeg ik het stationair toerental domweg niet lager dan 950 rpm. Nu ik met 1 Stromberg (als gasklephuis) uitsluitend op LPG rijd staat het stationair toerental een stuk lager ..... en zie ik voor het eerst de temperatuur oplopen in de file !

Als je hier wat aan wilt doen (en ik denk daarover, niet omdat ik zo veel in de file sta, maar wel omdat ik de oude dame in de toekomst wil inzetten in een gebied dat veel minder vlak en meestal ook een stuk warmer dan Nederland is), dan zou ik eerder denken aan een hulppompje (bijv Bosch PAD). In mijn geval - heb LPG verdamper parallel aan het kachel circuit - in de kachelretourleiding. Aansturing bijv met pwm, een temperatuur sensor en Arduino (maar een eenvoudig aan/uit sensor schakeling kan natuurlijk ook).

Ik verwacht dat een bijkomend effect van zo'n hulppompje ook is dat het afgekoelde koelwater beter over het blok verdeeelt wordt (het zuigt immers aan de achterzijde van de kop), zonder aan de sleuven van de waterdistributiepijp te gaan knoeien ....

En, als je dan toch bezig bent, kan je natuurlijk ook overwegen om de hele mechanische fan er uit te mikken en te vervangen door een electrische, die je dan met dezelfde temp sensor en Arduino eveneens pwm aanstuurt. Maar da's weer een hele andere discussie ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2016 00:17 #162452 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Rob, het gaat –uiteraard- inderdaad om de oplopende koelwatertemperatuur tijdens langere tijd stationaire loop. Een elektrische ventilator met handmatige schakelaar heb ik al jaren (de mechanische overigens ook nog) en daarmee kun je voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt. Dus waar maak je je druk over, zou je zeggen.
Welnu, de elektrische fan is symptoombestrijding en het intrigeert mij om een oplossing voor de oorzaak van het probleem te vinden. De niet al te betrouwbare originele temperatuurmeter veroorzaakt mogelijk ook dat een vertroebeld beeld ontstaat ipv een exacte temperatuuraanduiding, zoals Pieter Singelenberg al eens schreef. Ook ik wil daarom een andere temperatuurmeter plaatsen met een aanduiding in graden Celcius, maar in principe zal daar de warmtehuishouding in het koelsysteem natuurlijk niet anders door worden.

Een additionele elektrische waterpomp zoals de Bosch PAD zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. In het verleden heb ik ooit twee elektrische waterpompen van Davies Craig gemonteerd in een Saab 99, dat was trouwens wel een hoop loodgieterswerk...

Ik heb een topic geplaatst op het Duitse forum omdat ik benieuwd ben of de daar beschreven aanpassing aan de interne waterbuis al eens door iemand is toegepast en wat vervolgens de invloed ervan bleek te zijn op het temperatuurverloop (en dan natuurlijk vooral in files e.d.). Het zou immers een efficiënte oplossing kunnen zijn, of je dat nu een wonder wilt noemen of niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2016 10:05 #162455 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
De hogere temperatuur is meestal te wijten aan minder koelend oppervlak van de radiator in combinatie met lage toeren, minder rijwind en (indien van toepassing)LPG.
Een electrische, temperatuur gestuurde fan is m.i. wel adequaat.
Immers de watertemp wordt afgelezen achteraan het blok (warmste plek)
De fan krijgt zijn info aan de voorzijde.

Een digitale meting van watertemp én olietemp, geeft - samen met het aanslaan van de fan - pas goed de werkelijke situatie aan.
Ik zou erg terughoudend zijn met aanpassingen van de interne circulatie in de kop, zou best wel eens averechts kunnen werken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2016 16:25 #162467 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Ed van der Zee schreef : Ik zou erg terughoudend zijn met aanpassingen van de interne circulatie in de kop, zou best wel eens averechts kunnen werken

Mee eens, vandaar ook mijn vraag op het Duitse forum naar praktijkervaringen met genoemde modificatie.
Bij de reacties valt een verhaal op van iemand met een 1800ES, die beweert e.e.a. te hebben toegepast en sindsdien nooit meer te hoge temperaturen te hebben gezien...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 02:21 #162476 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Is er niet iemand met een draaibank die een kleinere diameter poelie kan draaien voor een waterpomp.
Het probleem lijkt mij dan opgeost.
Hoewel ik heb hier op de Filippijnen wijnig last van dat fenomeen.
Bij mij is eenmaal de temp opgelopen tot einde tweede groene vakje tijdens stationair lopen maar toen was het ook boven de 40gr.
Het heel goed en met aandacht afstellen van de motor help ook bij het in toom houden van de motortemperatuur.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 10:12 - 13-08-2016 10:17 #162478 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Johan,

Met een kleinere diameter poelie verhoog je inderdaad het toerental van de pomp en dus de capaciteit bij stationair draaien van de motor.

Helaas verhoogt dat ook het toerental van de pomp als de motor hogere toerentallen draait en dat kan een probleem zijn. Een dergelijke pomp heeft nl. het probleem dat als ie te hard draait er bellenvorming (cavitatie) op kan treden en dat verlaagt de capaciteit van de pomp (kan aanzienlijk zijn).

Omdat er - voor zover ik weet - geen pomp curve (vermogen vs toerental) bekend is, zou ik dat dus niet zo maar doen.

(Het zou natuurlijk wel een aardig experiment zijn om te kijken wat er bij verschillende poelie diameters gebeurt. Is wel bewerkelijk : verschillende poelies + v-snaren nodig. Kan natuurlijk ook gevolgen hebben voor de levensduur van de pomp).

Het probleem is intrinsiek aan de technologie van die tijd : stationair draait de mechanische pomp eigenlijk net iets te langzaam en op toeren draait ie harder dan nodig. Wil je dat echt oplossen, moet je de mechanische pomp vervangen door een electrische, temperatuur gestuurde, pomp. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 10:59 #162479 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Rob Vijgenboom schreef : Het probleem is intrinsiek aan de technologie van die tijd : stationair draait de mechanische pomp eigenlijk net iets te langzaam en op toeren draait ie harder dan nodig.

Dat mag zo zijn bij de B16/B18/B20, maar er zijn ook klassiekers waarbij de koelwatertemperatuur bij langdurig stationair draaien van de motor niet of nauwelijk oploopt. Zoals bij menige modernere auto die ook voorzien is van een mechanisch aangedreven waterpomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.