- Berichten: 26
extreme koelproblemen amazon met b20
- Bernard Fortuyn
- Junior lid
Minder
Meer
19-06-2022 11:20 #199424
door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Dag Frans,
heb met mijn 544 met B20A motor (op LPG) zelfde probleem:
- te warm worden volgens de meter (meter met 3 groene vlakjes staat rechts in 3e groene vlakje tegen witte vlakje aan)
- snel oplopende temperatuur (in wit vlakje) bij file
- koelwater eruit gooien (‘open’ systeem
Als ik het systeem weer bijvul (tot 1 a 2 cm onder de hals van de vulopening) dan koelt ie tijdelijk beter en staat meter keurig midden in 3e groene vlakje. Maar na stukje file of wat stadsverkeer met stoplichten loopt ie weer op en verliest hij weer koelmiddel.
Ook op terugreis uit Zweden (mooi land!) ook weer last gehad van dit fenomeen, dus nu maar eens echt aanpakken.
Ik ga nu het volgende doen:
1. Nieuwe radiator dop erop zetten (veerdruk wellicht te weinig waardoor te weinig druk opgebouwd wordt)
2. Systeem van ‘open’ naar ‘gesloten’ modificeren dwz vaste radiatordop zonder veerafsluiter, expansietankje met dop met veerafsluiter (0,5 bar) plaatsen en aansluiten op overloopgaatje. De radiator staat hierdoor te allen tijde helemaal vol met koelvloeistof waardoor ook de cilinderkop volstaat en daardoor beter doorstroomt (luchtbellen beïnvloeden stroming). Het uitzetten van koelvloeistof wordt nu door de luchtkolom in expansietankje opgevangen. Volvo maakte deze modificatie eigenlijk ook toen de bedrijfstemperatuur van de motoren verhoogd werd door de 82oC thermostaat en de motoren groter en sterker werden waardoor ze ook meer warmte produceerden.
3. Uitzoeken of er een waterpomp bestaat met grotere capaciteit. Ik las ergens dat er 2 typen waterpompen zijn 8,5mm en 9,5mm. Heb nog geen idee of en wat verschil is. Reacties???
4. elektrische fan met grotere capaciteit strak tegen de radiator aan monteren (mijn huidige e-fan blaast niet goed door de radiator maar ‘verliest’ veel lucht langs boven/onder/zijkant)
5. radiatorblok (pas jaar of 4 oud!) vervangen door blok met grotere koelcapaciteit (tropenradiator)
6. Oliekoeler monteren (eigenlijk belachelijke maatregel als je niet met caravan of langdurig met hoge snelheid rijdt. Gewoon 120 km/u moet kunnen zonder oliekoeler lijkt me.
Ben benieuwd wat een en ander gaat brengen en laat dat tzt weten in deze rubriek.
Ondertussen ben ik erg benieuwd naar andere ervaringen en oplossingen.
groet, Bernard
heb met mijn 544 met B20A motor (op LPG) zelfde probleem:
- te warm worden volgens de meter (meter met 3 groene vlakjes staat rechts in 3e groene vlakje tegen witte vlakje aan)
- snel oplopende temperatuur (in wit vlakje) bij file
- koelwater eruit gooien (‘open’ systeem
Als ik het systeem weer bijvul (tot 1 a 2 cm onder de hals van de vulopening) dan koelt ie tijdelijk beter en staat meter keurig midden in 3e groene vlakje. Maar na stukje file of wat stadsverkeer met stoplichten loopt ie weer op en verliest hij weer koelmiddel.
Ook op terugreis uit Zweden (mooi land!) ook weer last gehad van dit fenomeen, dus nu maar eens echt aanpakken.
Ik ga nu het volgende doen:
1. Nieuwe radiator dop erop zetten (veerdruk wellicht te weinig waardoor te weinig druk opgebouwd wordt)
2. Systeem van ‘open’ naar ‘gesloten’ modificeren dwz vaste radiatordop zonder veerafsluiter, expansietankje met dop met veerafsluiter (0,5 bar) plaatsen en aansluiten op overloopgaatje. De radiator staat hierdoor te allen tijde helemaal vol met koelvloeistof waardoor ook de cilinderkop volstaat en daardoor beter doorstroomt (luchtbellen beïnvloeden stroming). Het uitzetten van koelvloeistof wordt nu door de luchtkolom in expansietankje opgevangen. Volvo maakte deze modificatie eigenlijk ook toen de bedrijfstemperatuur van de motoren verhoogd werd door de 82oC thermostaat en de motoren groter en sterker werden waardoor ze ook meer warmte produceerden.
3. Uitzoeken of er een waterpomp bestaat met grotere capaciteit. Ik las ergens dat er 2 typen waterpompen zijn 8,5mm en 9,5mm. Heb nog geen idee of en wat verschil is. Reacties???
4. elektrische fan met grotere capaciteit strak tegen de radiator aan monteren (mijn huidige e-fan blaast niet goed door de radiator maar ‘verliest’ veel lucht langs boven/onder/zijkant)
5. radiatorblok (pas jaar of 4 oud!) vervangen door blok met grotere koelcapaciteit (tropenradiator)
6. Oliekoeler monteren (eigenlijk belachelijke maatregel als je niet met caravan of langdurig met hoge snelheid rijdt. Gewoon 120 km/u moet kunnen zonder oliekoeler lijkt me.
Ben benieuwd wat een en ander gaat brengen en laat dat tzt weten in deze rubriek.
Ondertussen ben ik erg benieuwd naar andere ervaringen en oplossingen.
groet, Bernard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Fortuyn
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 26
19-06-2022 11:33 #199425
door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic extreme koelproblemen amazon met b20
O ja en het 1 mm gaatje in de thermostaat maken. Dat lijkt me ook de continuïteit van de stroming van de koelvloeistof zeker ten goede komen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 381
19-06-2022 13:39 - 19-06-2022 13:40 #199426
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Heren /Dames, ik zou adviseren eerst een infrarood thermometer aan te schaffen. Bij Bol.com voor ca € 18,00 of Conrad ca € 36,00 en dan de werkelijke temperatuur te meten, Onthoud: Meten = weten, maar de meeste tijd wordt er vaak mee versleten
Uit de discussie begreep ik dat deze sinds 2014 is begonnen?
Succes Fred
Uit de discussie begreep ik dat deze sinds 2014 is begonnen?
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 19-06-2022 13:40 door Fred Kok. Reden: tyoe fout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1352
19-06-2022 17:32 #199428
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Beste Bernard, je koelsysteem naar een gesloten systeem brengen is prima maar de open systeem radiatoren hebben hun buffer ruimte voor lucht gewoon boven de lamellen, het zal voor de koeling niet uitmaken.
Het verschil van 8,5 en 9,5 (mm) slaat waarschijnlijk op de dikte van de rubber O- ringen, daar zit verschil in wat te maken heeft met de dikte van je koppakking.
Wellicht overbodige vraag maar is de retour pijp vanaf de achterzijde van de kop naar de waterpomp niet dicht gekoekt met roestschubben? En zit de LPG verdamper juist aangesloten in het koel circuit?
En zit er een originele thermostaat in die, als hij open gaat, tegelijk ook het ronde gat eronder afdicht?
Voor wat betreft je koelfan, ik heb wel eens gelezen dat ook maar zo 20-30% capaciteit weggeblazen wordt naar de zijkant, heeft daar iemand ervaring mee? Is daar een tunnel om te maken zoals bij de 740-940?
Nou, ik ben benieuwd wat de oplossing brengt. Elk jaar bij ons (caravan naar Frankrijk) een aandachtspunt..
Hans
Het verschil van 8,5 en 9,5 (mm) slaat waarschijnlijk op de dikte van de rubber O- ringen, daar zit verschil in wat te maken heeft met de dikte van je koppakking.
Wellicht overbodige vraag maar is de retour pijp vanaf de achterzijde van de kop naar de waterpomp niet dicht gekoekt met roestschubben? En zit de LPG verdamper juist aangesloten in het koel circuit?
En zit er een originele thermostaat in die, als hij open gaat, tegelijk ook het ronde gat eronder afdicht?
Voor wat betreft je koelfan, ik heb wel eens gelezen dat ook maar zo 20-30% capaciteit weggeblazen wordt naar de zijkant, heeft daar iemand ervaring mee? Is daar een tunnel om te maken zoals bij de 740-940?
Nou, ik ben benieuwd wat de oplossing brengt. Elk jaar bij ons (caravan naar Frankrijk) een aandachtspunt..
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 381
21-06-2022 20:10 - 21-06-2022 20:12 #199452
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Beste sleutelaars,
Als ik dit onderwerp (start in 2014) geheel door lees en alle modificaties in om de motor tracht te begrijpen (hoe en waarom) , Zal een beginnend lid/sleutelaar.
zich gaan afvragen of ze bij VOLVO ooit een verkeerd ontwerp hebben toegepast.
Welnu dat zal voor mij niet waar zijn,. gezien de conditie van mijn motor (B20B) in de PV Heb al eens eerder de suggestie gedaan dat dit een "thermisch" probleem is. Bekijk in de bijlage levensloop van mijn PV de laatst 30 jaar.
Geheel ter info
Fred
Als ik dit onderwerp (start in 2014) geheel door lees en alle modificaties in om de motor tracht te begrijpen (hoe en waarom) , Zal een beginnend lid/sleutelaar.
zich gaan afvragen of ze bij VOLVO ooit een verkeerd ontwerp hebben toegepast.
Welnu dat zal voor mij niet waar zijn,. gezien de conditie van mijn motor (B20B) in de PV Heb al eens eerder de suggestie gedaan dat dit een "thermisch" probleem is. Bekijk in de bijlage levensloop van mijn PV de laatst 30 jaar.
Geheel ter info
Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 21-06-2022 20:12 door Fred Kok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 381
21-06-2022 21:05 #199453
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Sleutelaars, Voor de eerlijke gang van zaken:
Ik ben vergeten de minimale modificaties met betrekking tot de koeling aan te geven.
Welnu een dikker koelblok en een 5 bladige ventilator Beiden begin 2000 aangebracht ivm MOSKOU trophy.
Het traject tussen Oekraine en Moskou, Was oa een kaarsrechte weg met stukken van 200km en temperaturen boven de 40 gr!
Ook de rit in 2004 door Marroko vergde wat van het blok., maar geen enkel probleem ondervonden.
Bij vragen , stuur maar een PB
groet fred
Ik ben vergeten de minimale modificaties met betrekking tot de koeling aan te geven.
Welnu een dikker koelblok en een 5 bladige ventilator Beiden begin 2000 aangebracht ivm MOSKOU trophy.
Het traject tussen Oekraine en Moskou, Was oa een kaarsrechte weg met stukken van 200km en temperaturen boven de 40 gr!
Ook de rit in 2004 door Marroko vergde wat van het blok., maar geen enkel probleem ondervonden.
Bij vragen , stuur maar een PB
groet fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.