- Berichten: 128
extreme koelproblemen amazon met b20
- Frans Lotty
- Premium lid
Minder
Meer
26-06-2014 14:50 #141580
door Frans Lotty
extreme koelproblemen amazon met b20 is gemaakt door Frans Lotty
Gevalk A:
Wat is er reeds vervangen:
radiator voor een nieuwe (open systeem)
waterpomp
thermostaat 2 keer voor de zekerheid
als je bij het stoplicht staat en dus stationair loopt gaat de meter redelijk snel richting rood.
En als dat maar lang genoeg doet gaat de vloeistof er gewoon uit via het pijpje.
Het lijkt net alsof er te weinig koellvloeistof in het onderblok komt en dus daardoor druk opbouwt.
Wat is er al gebeurd: soda opgelost in warm water en dit door het koelsysteem gedaan, Dat lijkt het toch erger gemaakt te hebben. Dus mogelijk is het nu nog meer verstopt.
geval B:
Ditzelfde probleem heb ik ook bij een andere motor:
B20a
nieuwe cilinderkop (kleppen waren te ver ingeslagen en had het idee dat de flow door de kop qua koelvloeistof
niet goed was, maar maakte met een andere kop niet uit!)
nieuwe waterpomp
nieuwe radiator
nieuwe thermostaat ( en met een thermostaat die al wat open gebogen is wordt deze ook nog snel warm)
Ik weet nu dus niet meer waar ik het moet zoeken, met een bijna open thermostaat bij gevakl A wordt de motor niet meer warm, maar met een gewonde nieuwe wel!
zit in Noordholland, ik zit er aan te denken om koelreinigings vloeistof te kopen , weet alleen niet wat en niet waar..
Hopelijk hebben jullie nog ideen
Wat is er reeds vervangen:
radiator voor een nieuwe (open systeem)
waterpomp
thermostaat 2 keer voor de zekerheid
als je bij het stoplicht staat en dus stationair loopt gaat de meter redelijk snel richting rood.
En als dat maar lang genoeg doet gaat de vloeistof er gewoon uit via het pijpje.
Het lijkt net alsof er te weinig koellvloeistof in het onderblok komt en dus daardoor druk opbouwt.
Wat is er al gebeurd: soda opgelost in warm water en dit door het koelsysteem gedaan, Dat lijkt het toch erger gemaakt te hebben. Dus mogelijk is het nu nog meer verstopt.
geval B:
Ditzelfde probleem heb ik ook bij een andere motor:
B20a
nieuwe cilinderkop (kleppen waren te ver ingeslagen en had het idee dat de flow door de kop qua koelvloeistof
niet goed was, maar maakte met een andere kop niet uit!)
nieuwe waterpomp
nieuwe radiator
nieuwe thermostaat ( en met een thermostaat die al wat open gebogen is wordt deze ook nog snel warm)
Ik weet nu dus niet meer waar ik het moet zoeken, met een bijna open thermostaat bij gevakl A wordt de motor niet meer warm, maar met een gewonde nieuwe wel!
zit in Noordholland, ik zit er aan te denken om koelreinigings vloeistof te kopen , weet alleen niet wat en niet waar..
Hopelijk hebben jullie nog ideen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1286
26-06-2014 15:14 #141581
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Vreemd..
Heb je de motor vervangen in je auto of gaat het om twee verschillende auto's?
Heeft / hebben de auto's een gasinstallatie?
Kan het zijn dat er iets verkeerd zit aangesloten, waardoor het water via een andere weg circuleert dan de bedoeling is; of juist helemaal niet circuleert?
Heb je misschien wat fotootjes waarop te zien is hoe een en ander zit aangesloten?
Heb je de motor vervangen in je auto of gaat het om twee verschillende auto's?
Heeft / hebben de auto's een gasinstallatie?
Kan het zijn dat er iets verkeerd zit aangesloten, waardoor het water via een andere weg circuleert dan de bedoeling is; of juist helemaal niet circuleert?
Heb je misschien wat fotootjes waarop te zien is hoe een en ander zit aangesloten?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 128
26-06-2014 15:52 #141582
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Het gaat om 2 verschillende auto's en aan de lpg slangen is niets gewijzigd. maar met vergelijkbare problemen.
De koelvloeistof wordt er gewoon uitgegooid.
Dus ik denk aan een sverstopping. Zuit te denken aan een ander schoonmaakmiddel en mogelijk helpt het als de slangen vervangen worden?
De koelvloeistof wordt er gewoon uitgegooid.
Dus ik denk aan een sverstopping. Zuit te denken aan een ander schoonmaakmiddel en mogelijk helpt het als de slangen vervangen worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
26-06-2014 18:57 #141585
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Bij stationair toerental is er altijd minder circulatie omdat de waterpomp dan langzaam draait.
Begin altijd met een betrouwbare temperatuurmeter.
stel het stationair toerental niet te laag af.
een chemisch reinigingsmiddel maakt goed schoon maar in geval van een dubieuze koppakking niet doen, dit is vaak in de praktijk de aanzet tot het monteren van een nieuwe koppakking.
zoek je een low budget extra fan is de citroen bx versie goed te gebruiken.
mag het wat kosten is de kenlowe ook mooi , neem wel een fan met de juiste bladen voor montage aan de voorkant.
en als laatste , een verkeerd afgestelde ontsteking kan ook voor meer warmteontwikkeling zorgen.
Begin altijd met een betrouwbare temperatuurmeter.
stel het stationair toerental niet te laag af.
een chemisch reinigingsmiddel maakt goed schoon maar in geval van een dubieuze koppakking niet doen, dit is vaak in de praktijk de aanzet tot het monteren van een nieuwe koppakking.
zoek je een low budget extra fan is de citroen bx versie goed te gebruiken.
mag het wat kosten is de kenlowe ook mooi , neem wel een fan met de juiste bladen voor montage aan de voorkant.
en als laatste , een verkeerd afgestelde ontsteking kan ook voor meer warmteontwikkeling zorgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2280
26-06-2014 23:09 #141597
door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic extreme koelproblemen amazon met b20
vul hem af met goedkope azijn en rij daar een tijdje mee. Dan aftappen en spoelen met water blok weer ff laten draaien zodat de rest van het vuil afgetapt kan worden. Herhaal dit een paar keer en je zal zien dat het helpt. Ik had een combi die met water was gevuld (ex California) en je raad het al dicht gekoekt. Nieuwe radiateur (geen tropenradiator maar originele) en waterpomp gekocht. Toen het azijn erin tijdje mee rond gereden en toen spoelen. Nooit geen problemen met koeling. Ook niet op vakantie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3475
27-06-2014 00:12 #141599
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Beste Frans, ik denk dat schoonmaken de remedie is maar wat je ook kunt doen is een dunnerre pakking achter de waterpomp krijg je iets meer circulatie bij statioair.
Pakking moet je wel zelf maken is niet in de handel.
Bij mij loopt de temp stationair ook wel eens op als het echt warm weer is (tegen de 40gr) maar komt niet verder dan het laatste groen vakje.
Ik heb er een termosstaat inzitten van 78gr en ik heb ook nog een oliekoeler voor de radiator zitten en tropenradiator maar ik woon ook in de tropen dus is dit niet overbodig.
Bij een normale buitentemp mag hij stationair wel iets oplopen maar niet extreem hoog zoals jij beschrijft.
succes
Johan Geers
Pakking moet je wel zelf maken is niet in de handel.
Bij mij loopt de temp stationair ook wel eens op als het echt warm weer is (tegen de 40gr) maar komt niet verder dan het laatste groen vakje.
Ik heb er een termosstaat inzitten van 78gr en ik heb ook nog een oliekoeler voor de radiator zitten en tropenradiator maar ik woon ook in de tropen dus is dit niet overbodig.
Bij een normale buitentemp mag hij stationair wel iets oplopen maar niet extreem hoog zoals jij beschrijft.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
- Berichten: 267
27-06-2014 01:24 #141601
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Frans,
Bij mij was ook de temp. te hoog. Terwijl ik een tropen radiator heb. Oplossing bij mij was:
Schoonmaak azijn 4 ltr van de action.
Ontsteking juist op tijd zetten
Kabels nalopen. Zorgen dat ze elkaar niet raken.
Bij lpg zorgen dat stationeer tussen 1000 en 1100 toeren staat
Radiator niet tot het randje vullen bij een open systeem.
Ik heb een maand met het azijn rond gereden. Kleine 1000 km. Daarna gewoon goed gespoeld. Zelfs 2 of 3x gedaan. Daarna koelvloeistof er in.
Ontsteking is erg gevoelig. Bij mij lag de bobine kabel omdat die te lang was tegen bougie kabel aan. Ook had ik ruimte tussen de bobine en de rubber afdichting. Hierdoor bij een beetje vocht al verlies. Vind die niet lekker.
Door wat meer toeren een betere doorstroming.
Radiator komt onder druk te staan. Ook bij een open systeem. Als die vloeistof warm wordt en iets uitzet perst die het gewoon onder de dop door en verlies je vloeistof. Dat loopt dan gewoon er uit. Zeker als je net de vloeistof vervangen hebt. Er zit de eerste 100 km altijd wel ergens een luchtbel. Dus remedie is 1 cm onder de dop leeg laten.
Het gaat je lukken.
O ja ik heb nu ook een extra koeling in de vorm van kenso ven met thermostaat. Werkt ook perfect in de file met caravan er achter.
Cees
Bij mij was ook de temp. te hoog. Terwijl ik een tropen radiator heb. Oplossing bij mij was:
Schoonmaak azijn 4 ltr van de action.
Ontsteking juist op tijd zetten
Kabels nalopen. Zorgen dat ze elkaar niet raken.
Bij lpg zorgen dat stationeer tussen 1000 en 1100 toeren staat
Radiator niet tot het randje vullen bij een open systeem.
Ik heb een maand met het azijn rond gereden. Kleine 1000 km. Daarna gewoon goed gespoeld. Zelfs 2 of 3x gedaan. Daarna koelvloeistof er in.
Ontsteking is erg gevoelig. Bij mij lag de bobine kabel omdat die te lang was tegen bougie kabel aan. Ook had ik ruimte tussen de bobine en de rubber afdichting. Hierdoor bij een beetje vocht al verlies. Vind die niet lekker.
Door wat meer toeren een betere doorstroming.
Radiator komt onder druk te staan. Ook bij een open systeem. Als die vloeistof warm wordt en iets uitzet perst die het gewoon onder de dop door en verlies je vloeistof. Dat loopt dan gewoon er uit. Zeker als je net de vloeistof vervangen hebt. Er zit de eerste 100 km altijd wel ergens een luchtbel. Dus remedie is 1 cm onder de dop leeg laten.
Het gaat je lukken.
O ja ik heb nu ook een extra koeling in de vorm van kenso ven met thermostaat. Werkt ook perfect in de file met caravan er achter.
Cees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 128
27-06-2014 10:00 #141603
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Bedankt allemaal voor het mee denken.
Ik kom dus eigenlijk uit op of sterke vervuiling en mogelijk toch ook de koppakking.
Ik ga in ieder geval de ontsteking bekijken en het toerental iets hoger zetten.
En ik ga in de weer met schoonmaak azijn.
Ik laat wel weten hoe het afgelopen is!
Ik kom dus eigenlijk uit op of sterke vervuiling en mogelijk toch ook de koppakking.
Ik ga in ieder geval de ontsteking bekijken en het toerental iets hoger zetten.
En ik ga in de weer met schoonmaak azijn.
Ik laat wel weten hoe het afgelopen is!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 128
30-06-2014 11:46 #141676
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
gisteren 2 auto's landurig met Wyn's radiator cleaner laten lopen en daar gespoeld.
Heb ook het toerental hoger gezet en de ontsteking iets bijgesteld.
Ik heb een gaatje van de thermostaat waar een soort "leveler" in zat gebruikt en dat is nu een gaatje geworden.
Ik heb het idee dat dat het meeste helpt.
Maar goed de komende week weet ik meer.
Ik houd jullie op de hoogte
Heb ook het toerental hoger gezet en de ontsteking iets bijgesteld.
Ik heb een gaatje van de thermostaat waar een soort "leveler" in zat gebruikt en dat is nu een gaatje geworden.
Ik heb het idee dat dat het meeste helpt.
Maar goed de komende week weet ik meer.
Ik houd jullie op de hoogte
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3475
30-06-2014 12:30 #141677
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Beste Frans, dat gaatje van de leveler is te groot de motor komt nu heel langzaam of niet op temperatuur.
Je moet de leveler laten zitten en een gaatje van 1mm in de termosstaat boren.
Op deze manier loopt de temp tijdens het opwarmen niet helemaal, soms einde derde groene vakje door maar loopt door tot iets boven de normale bedrijfs temperatuur.
succes
Johan Geers
Je moet de leveler laten zitten en een gaatje van 1mm in de termosstaat boren.
Op deze manier loopt de temp tijdens het opwarmen niet helemaal, soms einde derde groene vakje door maar loopt door tot iets boven de normale bedrijfs temperatuur.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.