- Berichten: 128
extreme koelproblemen amazon met b20
- Frans Lotty
- Offline
- Expert lid
inzit deze gewoon voorbij het midden, met stationair toerental (ca 1000 toeren op lpg)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Watertemp wordt op warmste plek gemeten, achter op het blok, dus niet betrouwbaar voor de voorzijde van de motor.
Een olietemp meter kan je exacte informatie geven over de temperatuur van de werkende motor.
Overigens het kan ook een circulatieprobleem zijn, als de motor koud is moet de koelvloeistof onder in de fles staan en bij warme motor niet boven maximum uit komen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 128
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 128
Logischerwijs lijkt het een verstoppping, want deze extreme effecten is na het rijden met in warm water opgeloste (gewone) soda. Ik ga nu extreem reinigings middel gebruiken. Ik hoop dat dit werkt!
Ik laat het weten wat eruit gekomen is
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Deze zelfde truuk ook met de radiator doen.
Op deze manier kom je er al snel achter of dat je een verstopping of een gedeeltelijke verstopping in je blok of je radiator hebt.
Is het de radiator en er zitten kanalen dicht dan is het moeilijk open te krijgen, ik heb een keer de bovenzijde van de radiator er af gesoldeert en met een zaagblad de kanalen door gestoken dat wasbij een Mazda 616 voor mijn Volvo tijd.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 128
Overigens liep het water er zoals jij het omschrijft redelijk snel vanaf het thermostaat huis eruit bij het kraantje (die ik eruit gehaald had) op het motorblok. ik heb nog schoonmaak azijn, maar twijfel of dat niet te sterk is voor de metalen etc
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik zou wel de olietemperatuur willen weten, feitelijk zegt watertemp niet alles.
Ooit een kokende motor gehad ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 128
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Zo ben ik trouwen op het idee gekomen om azijn te gaan toepassen om het inwendige van het blok te reinigen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 128
en de thermostaat met een groter gat (in dit geval 3 mm!) heeft ervoor gezorgd dat de motor wel op temperatuur komt en bij deze extreme warmte de tem iets boven het midden laten uitkomen.
Bij de andere B20 met nieuwe radiator, nieuwe cilinderkop en nieuwe waterpomp, en voor de rest dezelfde handelingen
geven wel een wat stabieler koel beeld maar nog niet optimaal. Hier lijkt echter meer aan de hand te zijn. Bij het starten met veel toeren geeft deze echt uit de uitlaat een enorme blauwe oliedamp, dus mogelijk koppakking en/of zuigerveren.
Dus niet voor het koelsysteem forum item.
Wat heb ik hier van geleerd?
NOOIT meer soda gebruiken.
koelsysteem ieder jaar reinigen met onschuldige middelen als bijv gewone azijn,
toerental bij lpg iets hoger.
thermostaat een extra gaatje geven van bij 1mm
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.