extreme koelproblemen amazon met b20

Lees meer
30-06-2014 12:53 #141679 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Dan zal het probleem nog wel niet weg zijn dan, want in beide gevallen komt motor, zij het wat langzamer, op temperatuur.
inzit deze gewoon voorbij het midden, met stationair toerental (ca 1000 toeren op lpg)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2014 13:19 #141680 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Allemaal goede adviezen, maar ik ben benieuwd wat de olietemperatuur doet.....de motoren zijn nooit daadwerkelijk gaan koken, toch ?.
Watertemp wordt op warmste plek gemeten, achter op het blok, dus niet betrouwbaar voor de voorzijde van de motor.
Een olietemp meter kan je exacte informatie geven over de temperatuur van de werkende motor.
Overigens het kan ook een circulatieprobleem zijn, als de motor koud is moet de koelvloeistof onder in de fles staan en bij warme motor niet boven maximum uit komen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2014 14:06 #141681 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Olie temperatuur meter heb ik niet en het betreft hier een open koelsysteem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2014 14:57 #141713 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Het probleem lijkt bij de auto waar soda in gezeten heeft nog niet voorbij, de andere heb ik nog niet verder kunnen checken.

Logischerwijs lijkt het een verstoppping, want deze extreme effecten is na het rijden met in warm water opgeloste (gewone) soda. Ik ga nu extreem reinigings middel gebruiken. Ik hoop dat dit werkt!

Ik laat het weten wat eruit gekomen is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2014 00:03 #141728 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Beste Frans, wat je eens kunt proberen is motor loskoppelen van de radiator onderste slang los en termosstaat eruit en dan met een tuinslang en de vole waterdruk door het blok spuiten kijken of het water aan de onderzijde blok er net zo snel uitkomt als het er van boven in gaat.
Deze zelfde truuk ook met de radiator doen.
Op deze manier kom je er al snel achter of dat je een verstopping of een gedeeltelijke verstopping in je blok of je radiator hebt.

Is het de radiator en er zitten kanalen dicht dan is het moeilijk open te krijgen, ik heb een keer de bovenzijde van de radiator er af gesoldeert en met een zaagblad de kanalen door gestoken dat wasbij een Mazda 616 voor mijn Volvo tijd.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2014 10:32 #141730 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
de radiator is nieuw, ik vermoed dat de verstopping door de soda komt en ik denk dat het probleem in de doorstroming zit.
Overigens liep het water er zoals jij het omschrijft redelijk snel vanaf het thermostaat huis eruit bij het kraantje (die ik eruit gehaald had) op het motorblok. ik heb nog schoonmaak azijn, maar twijfel of dat niet te sterk is voor de metalen etc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2014 10:46 #141731 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Is prima, azijn is niet heel sterk, dat kun je rustig gebruiken.
Ik zou wel de olietemperatuur willen weten, feitelijk zegt watertemp niet alles.
Ooit een kokende motor gehad ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2014 11:06 #141733 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Beste Ed, ik zou niet weten hoe ik de temperatuur kan meten, ik weet van het ene geval wel dat de motor aan het koken geweest is en van de ander waar ik nu eigenlijk actief mee bezig ben niet, die is namelijk van mijn buurvrouw. Maar stel dat het zo is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2014 12:10 #141737 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic extreme koelproblemen amazon met b20
IK heb azijn gebruikt wat bij de supermarkt als voedingsproduct wordt verkocht. Dus geen schoonmaak azijn. Werkte bij mij als een tierelier want mijn radiateur was met een pilletje dicht maar toen ik natuurazijn erin had gedaan was de werking van deze pil opgeheven en mijn rad lek. Nou wist ik al dat deze niet braaf was en had ik al het idee om hem te vervangen. Maar om even een idee te geven wat natuur azijn doet. Mijn moeder wikkelde vroeger om de douchekraan een theedoek, deze was van te voren in natuur azijn gedrenkt en voila weg kalk. Nu is het water veel minder hard dan vroeger dus minder snel kalk aanslag.

Zo ben ik trouwen op het idee gekomen om azijn te gaan toepassen om het inwendige van het blok te reinigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2014 13:06 #142145 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic extreme koelproblemen amazon met b20
Een van de problemen met koeling blijkt nu over. het spoelen met schoonmaakmiddel en het stationair toerental hoger zetten
en de thermostaat met een groter gat (in dit geval 3 mm!) heeft ervoor gezorgd dat de motor wel op temperatuur komt en bij deze extreme warmte de tem iets boven het midden laten uitkomen.

Bij de andere B20 met nieuwe radiator, nieuwe cilinderkop en nieuwe waterpomp, en voor de rest dezelfde handelingen
geven wel een wat stabieler koel beeld maar nog niet optimaal. Hier lijkt echter meer aan de hand te zijn. Bij het starten met veel toeren geeft deze echt uit de uitlaat een enorme blauwe oliedamp, dus mogelijk koppakking en/of zuigerveren.

Dus niet voor het koelsysteem forum item.

Wat heb ik hier van geleerd?
NOOIT meer soda gebruiken.
koelsysteem ieder jaar reinigen met onschuldige middelen als bijv gewone azijn,
toerental bij lpg iets hoger.
thermostaat een extra gaatje geven van bij 1mm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.