Oliekoeler ervaringen

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-04-2014 22:16 #139773 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Oliekoeler ervaringen

"Ronald Damme" schreef:
@ Arno, Joost Buitings (turbo-project) heeft er 1 onder gebouwd en ik weet dat Pieter Singelenberg er ook 1 onder heeft hangen.


inderdaad heb ik er 1 tussen hangen ongeveer dezelfde als hier eerder naar verwezen werd.
Ik rijd met een turbo die natuurlijk ook gesmeerd word met de carter olie, tussen het blok en de koeler heb ik
een thermostaat zitten die de boel op (even uit het hoofd) op 75gr zou moeten houden.
Zolang ik maar normaal rijd dan gaat het goed en is de temperatuur tussen de 60 en 75 graden echter zit ik de motor flink te plagen dan schiet de temperatuur heel rap omhoog en 120graden is dan geen uitzondering als ik dan aan de koeler voel is deze ook bloedheet.
Als ik het nog een keer zou doen dan zou ik een grotere koeler kiezen, als je zorgt dat het thermostatisch geregeld is dan kan het verder geen nadelen hebben.

Trouwens 120graden kan best wel even voor de olie al is de beste temperatuur rond de 80graden.
Van zweten of lekken heb ik geen last.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 23:12 #139778 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Oliekoeler ervaringen
Arno, ik heb net heel even heel snel door het het topic gelezen maar kom niet zo snel iets tegen over de koelvloeistof thermostaat die je gebruikt. Ik heb twee weken geleden een 76 graden thermostaat in mijn wagen gezet, had eerst een 82 graden. Het verschil is heel groot, kom nu niet meer voorbij het tweede streepje. Ik denk dat als je water temp zakt dat ook je olie temp lager zal zijn. Ik heb nog een tweede thermostaat liggen voor de wagen van mijn zoon, als je wilt kun je hem er wel even in zetten om het te proberen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 16:18 #139793 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Oliekoeler ervaringen
Ronald, zal er eens een foto van maken. Mijn blok ligt er nu toch even uit. Maar ik meen mij te herinneren dat toen ik de kabel van het oliedruklampje eens op de verkeerde had aangesloten deze steeds feller ging branden bij een warmere motor.
Helemaal zeker weten doe ik het echter niet ;)

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 16:55 #139794 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekoeler ervaringen
Hoi Rob, die van 76 heb ik ook al erin zitten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 16:57 #139795 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekoeler ervaringen
Joost, welke koeler heb je ervoor zitten? Heb je aanvullend ook nog een elektrische Fan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 18:32 #139802 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Oliekoeler ervaringen
Waarom heb je de koeler onderaan gemonteerd, loop je niet het risico dat - als er iets op de weg ligt- dit je koeler raakt en dan is het een flinke plas olie en einde verhaal.
Bij de 244 turbo is hij naast de radiator gemonteerd, in het front....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-04-2014 21:01 #139815 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Oliekoeler ervaringen

"Arno Pfennings" schreef:
Joost, welke koeler heb je ervoor zitten? Heb je aanvullend ook nog een elektrische Fan?


welk type weet ik niet maar hij zal een cm of 25 breed zijn en ik heb er verder geen fan voor zitten.

"Ed van der Zee" schreef:
Waarom heb je de koeler onderaan gemonteerd, loop je niet het risico dat - als er iets op de weg ligt- dit je koeler raakt en dan is het een flinke plas olie en einde verhaal.
Bij de 244 turbo is hij naast de radiator gemonteerd, in het front....


tja door ruimte gebrek en omdat ik geen extra gaten in de carrosserie wil boren is hij aan de onderkant komen hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-04-2014 22:35 #139825 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Oliekoeler ervaringen
Ongeveer dezelfde heb ik liggen, zou van een 240 afkomstig zijn. Het net is 25 cm.



Hij hangt misschien wel wat kwetsbaar op die plek maar ik zie ook niet goed waar je hem anders nog kwijt kan.
In het front zal bij mij ook geen plek zijn vanwege intercooler, radiator en fan.
Je zou wel een beschermplaat eronder kunnen maken, met een luchthapper die de luchtstroom in de goede richting stuurt, dat zal ook de koeling ten goede komen en zo is een grotere model misschien ook niet nodig. Hoe groter het ding, hoe lastiger om het in te bouwen...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2014 11:50 #139857 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Oliekoeler ervaringen

"Ronald Damme" schreef:
nee volgens mij niet, tenzij de koelwatersensor als de olietemp sensor dezelfde weerstand geeft bij dezelfde temperatuur.
(kan je meten met een multimeter)

Tevens heb ik nog niet gehoord van zo'n sensor. Wel een dubbele aansluiting voor analoge oliedruk(0,1,2,3,enz) en het oliedruklampje (aan/uit)


Hierbij de foto's van mijn sensor. Als ik de motor klaar heb en ingebouwd zal ik hem nog eens "verkeerd" aansluiten, en kijken of het lampje feller gaat branden bij meer druk of hogere temperatuur. Dan weet ik zeker waar de tweede aansluiting voor is. ;)




Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
20-04-2014 12:43 #139880 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Oliekoeler ervaringen
Het kan goed zijn dat dit een druksensor is die op een electronische drukmeter aangesloten moet worden.
het kan ook zijn dat het een temperatuuropnemer is die ook op een electronische temperatuurmeter aangesloten moet worden.

Je zou het kunnen testen door de weerstand te meten tussen de contacten en dan verwarmen of druk erop zettten.
je kunt natuurlijk ook het ding schoon maken en kijken of er iets op staat! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.