Oliekoeler ervaringen

Lees meer
14-04-2014 10:08 #139712 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Oliekoeler ervaringen
Arno,

Heb je al eens bekeken met een olietemperatuurmeter hoe heet de olie wordt? Ik rijd met de 1800 vrij sportief, en zelfs op Zandvoort werd de temperatuur na 20min continu boven de 5000rpm niet heter dan +-100 graden.

Ik zie dus niet echt de noodzaak om een oliekoeler te monteren. Ik heb wel een extra dikke radiateur gekocht, zodat het koelwater niet te heet wordt.


Los daarvan staat een oliekoeler natuurlijk wel gaaf, alleen ik wil je wel adviseren er een met thermostaat te monteren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2014 10:57 #139715 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekoeler ervaringen
Hoi Boele,

Ik heb ook een tropenradiator maar het tempwijzertje staat veelal rechts in de hoek. Voorheen met een normale radiator vloog het wijzertje bij stilstand nog uit beeld. Om zeker te stellen dat de temp-meter een goede waarde aan gaf heb ik op de plek van de sensor de temp gemeten met een exerten meter en die gaf iets van 100Grd aan, dus de on-board meter lijkt goed.

Kennelijk is de huidige motoropbouw inderdaad een wolf in schaapskleren geworden :twisted: :D ;)

Groet

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2014 11:18 #139718 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Oliekoeler ervaringen
De aanpassingen van jouw motor zijn behoorlijk verregaand (2100 cc, TT6-nokkenas, gemodificeerde kop, etc.) en dat vergt wel wat van het blok. Vergelijken met een standaard B18/B20-motor is zinloos, zeker ook qua thermische huishouding. Hoevelen zijn er hier die met eenzelfde motorconfiguratie rondrijden? Wil je volledige duidelijkheid over je olietemperatuur, monteer dan net als Boele een olietemperatuurmeter; meten is immers weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-04-2014 08:11 #139749 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Oliekoeler ervaringen
Mijn b18a krijg ik makkelijk op de 110 graden kwa olietemp. Als ik wil kan ik dit op 2 cijfers achter de komma uitlezen.

Als je wat ruwer rijdt kan het soms best fijn zijn om je olie wat meer richting de 100 graden te krijgen.
Ik heb 1 keer een jankend blok gehad omdat hij volgens mij te heet was geworden. Toen had ik nog geen olietemp meter dus met zekerheid kan ik het niet zeggen.

Als je een watergekoelde oliekoeler heb ( de oude van volvo) heb je daarnaast nog het voordeel dat hij door het koelwater sneller opwarmt naar bedrijfstemperatuur.

Bij 120-130km/h duurlast zonder overdrive, blijft mijn water op plusminus 80 staan en olie gaat naar 110-120.
Met deze temp. valt stationair ook nagenoeg de druk weg, tot onder de 0,8 bar ( dan gaat er bij mij een verklikker af)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 10:26 #139752 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekoeler ervaringen
Ronald welke tempteer heb jij en hoe is die gemonteerd (op de plek van de druksensor?)
Heb jij overigens een oliekoeler gemonteerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-04-2014 12:27 #139753 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Oliekoeler ervaringen
Mijn meter is zelf gemaakt en geijkt

www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...745a53b20e85fcb9e0d0

Ik heb geen koeler.
Voor mijn geplande blok (echt toekomstplannen) komt er zeker 1 in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 13:14 #139754 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Oliekoeler ervaringen
Bij mijn 164 is de oliedrukmeter gecombineerd met een temperatuurmeter. Heb dus 2 aansluitingen. Als ik het goed begrijp zou ik de aansluiting voor de temperatuur gewoon eens op de meter van het koelwater kunnen aansluiten? Gewoon om te kijken hoe warm het zaakje wordt? Overweeg namelijk ook een oliekoeler.

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 20:43 #139766 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekoeler ervaringen
Zojuist nog eens in het motorcompartiment gekeken en het is er een krappe boel voor slangen van een eventuele oliekoeler. Net weg bij het oliefilter, langs het uitlaatspruistuk door…en dan? door een gat voor de normale radiator de koeler zetten. Of onder de auto hangen... :roll: Zullen mensen toch wel al eens bij een amazon gedaan hebben, niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-04-2014 20:45 #139767 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Oliekoeler ervaringen
nee volgens mij niet, tenzij de koelwatersensor als de olietemp sensor dezelfde weerstand geeft bij dezelfde temperatuur.
(kan je meten met een multimeter)

Tevens heb ik nog niet gehoord van zo'n sensor. Wel een dubbele aansluiting voor analoge oliedruk(0,1,2,3,enz) en het oliedruklampje (aan/uit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-04-2014 20:53 #139769 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Oliekoeler ervaringen
@ Arno, Joost Buitings (turbo-project) heeft er 1 onder gebouwd en ik weet dat Pieter Singelenberg er ook 1 onder heeft hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.