- Berichten: 2144
Oliekoeler ervaringen
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
Heb je al eens bekeken met een olietemperatuurmeter hoe heet de olie wordt? Ik rijd met de 1800 vrij sportief, en zelfs op Zandvoort werd de temperatuur na 20min continu boven de 5000rpm niet heter dan +-100 graden.
Ik zie dus niet echt de noodzaak om een oliekoeler te monteren. Ik heb wel een extra dikke radiateur gekocht, zodat het koelwater niet te heet wordt.
Los daarvan staat een oliekoeler natuurlijk wel gaaf, alleen ik wil je wel adviseren er een met thermostaat te monteren!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Ik heb ook een tropenradiator maar het tempwijzertje staat veelal rechts in de hoek. Voorheen met een normale radiator vloog het wijzertje bij stilstand nog uit beeld. Om zeker te stellen dat de temp-meter een goede waarde aan gaf heb ik op de plek van de sensor de temp gemeten met een exerten meter en die gaf iets van 100Grd aan, dus de on-board meter lijkt goed.
Kennelijk is de huidige motoropbouw inderdaad een wolf in schaapskleren geworden :twisted:
Groet
Arno
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Als je wat ruwer rijdt kan het soms best fijn zijn om je olie wat meer richting de 100 graden te krijgen.
Ik heb 1 keer een jankend blok gehad omdat hij volgens mij te heet was geworden. Toen had ik nog geen olietemp meter dus met zekerheid kan ik het niet zeggen.
Als je een watergekoelde oliekoeler heb ( de oude van volvo) heb je daarnaast nog het voordeel dat hij door het koelwater sneller opwarmt naar bedrijfstemperatuur.
Bij 120-130km/h duurlast zonder overdrive, blijft mijn water op plusminus 80 staan en olie gaat naar 110-120.
Met deze temp. valt stationair ook nagenoeg de druk weg, tot onder de 0,8 bar ( dan gaat er bij mij een verklikker af)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Heb jij overigens een oliekoeler gemonteerd?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...745a53b20e85fcb9e0d0
Ik heb geen koeler.
Voor mijn geplande blok (echt toekomstplannen) komt er zeker 1 in.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Guy Rutten
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 40
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
(kan je meten met een multimeter)
Tevens heb ik nog niet gehoord van zo'n sensor. Wel een dubbele aansluiting voor analoge oliedruk(0,1,2,3,enz) en het oliedruklampje (aan/uit)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.