Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==

Lees meer
17-09-2006 15:59 #82454 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
<p>wanneer een motor niet juist is afgesteld, loopt de temperatuur ook op =
meter staat steeds verder dan waar hij moet staan. Met reinigingsmiddel
moet ook opgepast worden: door wegnemen van wat vervuiling kan koppakking
het misschien begeven.</p><p> </p><p>Wat betreft kooktemp. van koelvloeistof: als je weet bij hoeveel graden
koelvloeistof in motor (=50% water + 50% pure koelvloeistof) kookt, dan kan
je berekenen bij welke temp. die zal koken bij hogere druk. De formule is
eenvoudig en staat in elk leerboek fysica, ik zoek het deze week eens op.
Bij deze problematiek: zie ook CDrom pag. 9605 bij "Druktest koelsysteem
B20,B30". Daarbij staat dat klep van expansievat opent bij 0.7kg/cm2
overdruk, dus bij 1.7kg/cm2 echte druk. Ik neem aan dat dit ook ongeveer de
druk is waarbij de koelvl. gaat koken. Heb je de formule, dan levert dit ook
de corresp.temp. Maar 120 graden lijkt me veeeeel te veel hoor!, ik zou dan
gaan denken dat er geen koelvl. meer in de motor zit...
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendri Verveda (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-09-2006 13:32 #82453 door Hendri Verveda (GAST)
Beantwoord door Hendri Verveda (GAST) in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
And the story continues....

Ik heb een thermostaat geplaatst (die zat er immers niet meer in). Voor de zekerheid maar een 82 graden exemplaar, hoewel standaard 88 is dacht ik... Tegelijkertijd ook maar de radiator verwijderd en gespoeld, maar daar zag ik weinig prut uitkomen. Ik wilde eigenlijk ook de waterpomp controleren, maar die was toch wat lastiger te demonteren dan ik dacht. Er zit een metalen leiding aan vast (van de pomp tot aan achterzijde blok) die me lastig te demonteren leek.. Ik heb 'm voorlopig maar laten zitten, eerst eens kijken wat er gebeurd.

Inderdaad loopt de temperatuur nu sneller op, zoals het hoort, echter opnieuw tot de 110 graden. Ik heb toen maar eens gemeten met een thermometer wat er nu daadwerkelijk met het koelwater gebeurd. Radiatordop er af en met een thermometer gemeten. Wat denk je.... 82 graden (stationair). Na direkt na belasting 83 graden. Ziet er goed uit dus.

Blijft wel de vraag waarom mijn sensor 110 graden aangeeft natuurlijk... die heb ik al eens met kokend water geijkt, dus die 110 graden klopt ook wel ongeveer. Moet ik toch maar eens de kop er af halen en zien dat ik de leidingen schoon krijg (dat lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak)? Kan ik problemen verwachten als ik doorrijd, aangezien het probleem waarschijnlijk alleen plaatselijk is? Plaatselijk te warm is natuurlijk ook niet fijn (gevaar voor kromtrekken kop?)


Ik heb ook nog even het temperatuurverloop van de radiator gemeten om te zien of daar nog koude plekken in zaten.

Resultaat (oppervlaktetemperatuur radiator, van voren gezien):
IN
79 77 77 79 77
65 58 60 57 74
55 50 51 54 70
59 50 52 50 70
57 48 41 48 66
UIT

Hoe nauwkeurig deze meting is is natuurlijk wel de vraag, het maakte wel verschil hoe diep ik de sensor tussen de lammelen stak.
Ik neem aan dat de hogere temp. aan de rechterzijde (eigenlijk linkerzijde radiator dus), komt doordat de uitstroomopening aan de andere kant zit en dat hier dus minder doorstroming is? Volgens mij is het verloop op zich wel normaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niels Bijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2007 00:02 #82452 door Niels Bijl (GAST)
Beantwoord door Niels Bijl (GAST) in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
<p>De meter kan ook een zwaar vehoogde waarde aangeven als ter plaatse van de sensor een luchtbel zit, even iets de sensor lossen en de bel is weg. Hoge uitlezing ook weet ik uit ervaring.</p><p>Bij herhaling van het probleem dringt er ergens lucht je systeem binnen. Met afpersen is dit te controleren.</p><p>Niels</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.