Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==

  • Hendri Verveda (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2006 22:24 #51853 door Hendri Verveda (GAST)
Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg == is gemaakt door Hendri Verveda (GAST)
Bij mijn Amazon '65 met B20A motor staat de temperatuurmeter (aparte meter op het dashboard met elektrische voeler op originele plek achter op de kop) eigenlijk altijd te warm. Het lijkt wel of de bedrijfstemperatuur zo'n 110 graden is. Hij blijft altijd een tijdje rond de 90 graden steken, maar na een tijd kruipt hij toch ver voorbij de 100. Zeker geen extreme belasting, gewoon bij 100 km/h. Bij 120 loopt ie na verloop van tijd nog verder op en stationair ook.

Nu had ik de stille hoop dat de meter niet goed was, maar in kokend water geeft hij precies 100 graden aan.
Ik heb echter nog nooit een kokende motor gehad en vroeg me nu af of ik hieruit kan concluderen dat het blok alleen ter plaatse van de sensor warmer is en dat de normale koelwatertemperatuur nog wel meevalt. Het zou dan opgelost moeten zijn met het schoonmaken van de leidingen in de kop neem ik aan?

Koelwater kookt niet bij 100 graden (omdat het onder druk staat), maar bij welke temperatuur dan wel? Mijn meter heeft wel eens op 120 gestaan en toen gebeurde er nog niks...

Nu schijnen de meeste Amazons temperatuurproblemen te hebben (zo veel dat je het eigenlijk geen problemen meer kunt noemen), maar ik ben bang dat ik toch iets moet gaan doen... niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2006 23:10 #82463 door Bas van Vliet
Beantwoord door Bas van Vliet in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
Wat ik weet is dat de temp sensor op de warmste plek van het blok zit en dus eigenlijk een te hoge temperatuur aangeeft. Dichter bij de radiateur zal de temperatuur namelijk (veel) lager liggen. Ik heb geen idee bij welke temperatuur de motor gaat koken, maar met een te hete motor rondrijden is sowieso niet goed... En meer dan 120 graden lijkt me aan de hoge kant...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendri Verveda (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2006 23:21 #82462 door Hendri Verveda (GAST)
Beantwoord door Hendri Verveda (GAST) in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
Stel dat het gewoon vervuiling in de radiator en vooral de kop is, helpt een schoonmaakmiddel voor koelsystemen dan überhaupt of is dat niks?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2006 23:54 #82461 door Bas van Vliet
Beantwoord door Bas van Vliet in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
<p>Wanneer er inderaad sprake is van vervuiling/verstopping dan is het zeker de moeite waard om zo'n schoonmaakmiddel een keer te proberen. Wanneer de boel immers verstopt zit, gaat er minder koelwater doorheen, wat resulteert in een hogere temperatuur. </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendri Verveda (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2006 10:07 #82460 door Hendri Verveda (GAST)
Beantwoord door Hendri Verveda (GAST) in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
Ja.. maar HELPT zo'n schoonmaakmiddel echt tegen vervuiling of is dat marginaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2006 12:47 #82459 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
<p>Bij mijn B20A (maar dan in een 144) had ik eenzelfde probleem, de meter liep steeds tegen het rode gebied aan. Ik heb toen 2 dingen gedaan;</p><p>- Spoelen van radiateur en motorblok. Maar hier kwam helemaal geen 'prut' uit dus ik betwijfel of dat er iets mee te maken had.</p><p>- En ik heb de thermostaat vervangen</p><p>Sindsdien heb ik een keurig in het midden staande wijzer (als ie op temperatuur is dan) wat er ook gebeurd kwa belasting of buitentemperatuur.</p><p> </p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>


Groetjes,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2006 13:00 #82458 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
<p>Hendri,</p><p>Wat is de kleur van je koelvloeistof?</p><p>Als deze groen of blauw is dan zit het wel goed, is die echter roestbruin dan is je syteem behoorlijk vervuild.</p><p>Koelvloeistof dient elke twee jaar vervangen te worden. Vaak gebeurt dit niet en dan rijdt je na verloop van jaren dus met die bruine drap rond.</p><p>Goed spoelen is dan zeker de moeite van het proberen waard. Eventueel een agressief goedje als schoonmaakazijn proberen. Doet immers ook wonderen in een vervuild koffiezetapparaat.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2006 14:19 #82457 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
<p>Volgens mij kookt water in het druksysteem bij 107 graden cesius. Misdschien dat koelvloeistof een n&oacute;g iets hoger kookpunt heeft bij die druk.</p><p><strong>Waar het natuurlijk eigenlijk om gaat is: wat is de optimale bedrijfstemperatuur van de B18/B20? Volgens mij moet die liggen in de buurt van de 85 tot 90 graden celsius.</strong> </p><p>Misschien is er sprake van een blokkade achterin het motorblok, dat komt nog weleens voor als oude slangen van binnen afbrokkelen. Probeer eens te rijden met verwijderde thermostaat. Als de motor dan nauwelijks op temp. komt, moet je simpel een eerder openende thermostaat monteren. Die zijn er namelijk in verschillende waarden! Als het goed is staat in je thermostaat de temperatuur van openen vermeld.</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendri Verveda (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-09-2006 02:22 #82456 door Hendri Verveda (GAST)
Beantwoord door Hendri Verveda (GAST) in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
Ik ben vandaag eens met een temperatuurmeter in de weer geweest en heb het volgende gemerkt:

- Tussen voorkant en achterkant cilinderkop zit ca. 10 graden verschil (bij stationair toerental).
- Radiator heeft geen koude plekken, wel is er uiteraard temperatuurverschil tussen boven- en onderzijde
- Al voordat de motor op temperatuur is voel ik de bovenste slang en de radiator warm worden. Dit zou betekenen dat de thermostaat niet goed sluit

Mijn voorlopige conclusie is dat de thermostaat in ieder geval niet goed sluit en misschien wel in die (half-open) stand vast zit. Ik had alleen geen tijd meer om 'm er uit te draaien en te bekijken. Misschien zondag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendri Verveda (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-09-2006 13:51 #82455 door Hendri Verveda (GAST)
Beantwoord door Hendri Verveda (GAST) in topic Wanneer kookt koelvloeistof? == Vervolg ==
De thermostaat deed het inderdaad niet meer.... er zit er nl. geen een in! Dat verklaart in ieder geval het langzame opwarmen.
Het is echter helaas dus geen verklaring voor het te warm worden. Ik zal maar eens proberen een reinigingsmiddel er in te gooien, misschien helpt dat.

Overigens was de koelvloeistog mooi schoon, maar misschien zegt dat niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.