Fors verlies van koelwater via expansievat

Lees meer
31-01-2007 12:41 #82600 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
<p>ik stel vast dat er volgende soorten exp.vat en dop bestaan:</p><p> </p><p>1) exp.vat met daarop nr 676558 = ook part nr in AM B18 onderdeelboek, ook
in VOD lijst; ik meet als totale hoogte vd bijhorende dop: 30mm; bovenste
"kop" vh exp.vat is uiteraard ook vh hoge type.</p><p> </p><p>
2) exp.vat met daarop nr 673624, vind dit nog nergens terug in
onderd.boeken, ook niet in VOD lijst, komt wel van 1 of andere Volvo; ik
meet als totale hoogte vd bijhorende dop: 24.5mm; bovenste "kop" is hier
eveneens laag.</p><p>
Ik stel dus vast dat de lage dop 2) op exp.vat nr 676558 nooit druk kan
tegenhouden. Misschien kan je nog eens controleren of dop en exp.vat wel
bij mekaar passen: dop kan goed zijn maar onvoldoende hoog?</p><p> </p><p>
Ik stel tenslotte vast dat bij bepaalde doppen er kleine scheurtjes
aanwezig zijn in metaal juist boven gummi dichtingsring onderaan dop, weet
echter niet welk effect dit kan hebben op tegenhouden van druk in
koelsysteem.</p><p>
</p><p>Hopelijk is het toch enkel maar dop die niet past!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • C. Bronwasser (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-02-2007 23:15 #82599 door C. Bronwasser (GAST)
Beantwoord door C. Bronwasser (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Bij mij kwam na een aantal km's het vloeistof er uit, temp ook veel te hoog.Na vervanging van de dop was het euvel verholpen.Misschien kan je als test een exp vat, waarvan je weet dat het goed werkt, lenen. Kijken of het helpt...Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2007 19:49 #82598 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Bedankt voor de gedetaileerde info over de doppen. Ik heb de dop nagemeten, het is die van 30mm en met een lamp erachter zie ik hem goed aansluiten op de kunstof ring van het expansievat.

De tip van het nameten van de hoeveelheid koelvloeistof is een goeie. Dat ga ik zo gauw mogelijk eens doen. Ik demonteer dan gelijk de waterpomp voor een inspectie, ook al is hij gloednieuw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-03-2007 10:36 #82597 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Verwijder de termostaat eens en kijk hoe de temp. dan is. Kan zijn dat de term. niet ver genoeg opent of dat er een verkeerde inzit. Kan ook zijn dat je nwe dop van het expansievat niet goed werkt, zou toeval kunnen zijn maar je weet maar nooit en controleer het pasvlak van je expansievat, misschien zit daar een beschadiging waardoor die de druk niet goed kan weerstaan. Het is plastic dus kan makkelijk beschadigd zijn.
Nameten van de hoeveelheid koelwater is lastig, meestal krijg je lang niet al het water eruit bij het aftappen, er blijft altijd wel wat water achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-03-2007 10:46 #82596 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Oh ja, er kan ook ergens lucht in het systeem zitten, kan soms lastig te verwijderen zijn. Let erop dat je kachel op warm staat tijdens het ontluchten. Bij het vullen met water eerst via de radiator en termostaathuis. Zit dat vol dan pas het expansievat vullen en hoog houden. Tijdens het vullen af en toe flink in alle rubberslangen knijpen om de lucht de gelegenheid te geven om te ontsnappen. Motor starten met de dop van het expansievat los

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-03-2007 16:30 #82595 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Kan iemand mij een foto sturen van de opening van het expansievat? Dus bovenin het expansievat kijken zodat je duidelijk de ring ziet waar de dop op aan moet sluiten. In mijn expansievat zitten daar namelijk tegenover de overloopgaatjes twee kleine gootjes in de ring (gekrast?) waardoor ie wellicht niet goed afdicht.. Goed of fout, da's de vraag?

Foto mag naar streek [apestaartje] avisi.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2007 17:14 #82594 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
<p>in geen enkele van mijn expansievaten is de ring ingekrast ter hoogte van de beide gaatjes. Mogelijks heeft de vorige eigenaar door de (verstopte?) gaatjes geboord: wanneer dit te ver gebeurt, dan boort men ook doorheen de afsluitring; die moet dus rondom helemaal gaaf zijn. Foto verduidelijkt de zaak niet erg veel, stuur je toch 2x foto.</p><p> </p><p>Met afgezaagd fietsventiel (dat in gummi darm geklemd wordt) en fietspomp kan men testen of druk in exp.vat behouden wordt</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2007 22:58 #82593 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Vandaag koelsysteem afgetapt, doorgespoeld en een nieuw expansievat gemonteerd. Een kleine test met het oude vat bewijst dat de eerder ontdekte krassen inderdaad voor problemen zorgen. Het nieuwe vat sluit wel perfect.

Tijdens een testrit nog steeds een hogere temperatuur dan ik zou willen, maar nog geen verlies van koelwater. Nog niet heel hoopgevend, meer rijden deze week zal moeten uitwijzen of ie alle koelvloeistof nu binnen wil houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2007 12:23 #82592 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
probleem met verlies koelwater zal nu wel opgelost zijn. Hogere temperatuur kan ook voortkomen van onjuiste voorontsteking. Ofwel is bij jouw motor die hogere temp de normale temp. Meestal is dit geen probleem (zie dit forum).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.