- Berichten: 12
Fors verlies van koelwater via expansievat
- Gert Jan van de Streek (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Model: 221 (Amazon)
Motor: B18A
Bouwjaar: 1968
Mijn Amazon verliest forse hoeveelheden koelwater, via het expansievat. Zomaar een liter tot anderhalve liter op een ritje van 35 kilometer. Na 3 garagebezoeken met bijkomende kosten is het euvel nog steeds niet opgelost. De temperatuur loopt ook verder op dan ik zou willen, maar nooit rechts van de meter af. Met de kachel aan, zelfs netjes in het midden of iets rechts er van.
Er is met een snuffelaar gezocht naar eventuele problemen met de koppakking, niets. Het koelsysteem is afgeperst om eventuele andere lekken te vinden, niets. Er is een andere dop op het expansievat gegaan, zonder succes. De thermostaat is vervangen, helpt niets. De waterpomp is vrijwel nieuw. De radiateur wordt overal netjes warm.
Het euvel treedt op bij stationair draaien, bijvoorbeeld voor een stoplicht of na de rit als de motor is uitgezet.
Wie heeft er ideeen om de oorzaak van dit probleem op te sporen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 489
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Jan van de Streek (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 12
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Jan van de Streek (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 12
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bastian Koman (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels Bijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 39
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Jan van de Streek (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 12
Koelcircuit is afgeperst geweest. Geen enkel lek geconstateerd. Nieuwe thermostaat gemonteerd. Andere dop op het expansievat. Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
op het expansievat open gaat bij overdruk die kan/mag liggen tussen
0,23-0,25 atmosfeer en 0,30 atmosfeer, en dat de inhoud vh koelsysteem
+-8,5liter is. Dat is dus voor een enigszins "normale" motor. </p><p>
Zowel druk als inhoud kn gecontroleerd worden. Omdat de dop echter reeds
vervangen is, kan aangenomen worden dat die goed is, maar dan zou ik water
nog eens aflaten, alles opvangen en uiteindelijk volume meten. Het zou
kunnen dat wegens hardnekkige, misschien plaatselijke, verstopping er bvb.
nog slechts 6 liter of minder in zit (welk "leven" hebben sommige motoren
al niet gehad?). </p><p>
Indien zo, dan zal inderdaad bij stationair de temperatuurschommeling het
grootst zijn: ventillatie is kleinst, en minstens zelfde hoeveelheid warmte
moet door veel minder water afgekoeld worden. Het kan zelfs zo zijn dat die
schommeling door thermometer op dashbord maar slechts gedeeltelijk
waargenomen wordt. De temperatuur zal dus in bepaalde omstandigheden toch
te veel oplopen, met als gevolg overdruk groter dan 0,30 atmosfeer, en
koelwater - of op einde stoom - verlies langs dop.</p><p>
Mijn gok is dus: veel te weinig koelwater door inwendige verstopping.</p><p> </p><p>Tot slot: expansievat en dop hebben verschillend part nr bij B18 (A/ en B20 (A/, maar toegelaten overdruk is zo goed als zelfde.
</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.