Fors verlies van koelwater via expansievat

  • Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2006 17:14 #51813 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Fors verlies van koelwater via expansievat is gemaakt door Gert Jan van de Streek (GAST)

Model: 221 (Amazon)
Motor: B18A
Bouwjaar: 1968

Mijn Amazon verliest forse hoeveelheden koelwater, via het expansievat. Zomaar een liter tot anderhalve liter op een ritje van 35 kilometer. Na 3 garagebezoeken met bijkomende kosten is het euvel nog steeds niet opgelost. De temperatuur loopt ook verder op dan ik zou willen, maar nooit rechts van de meter af. Met de kachel aan, zelfs netjes in het midden of iets rechts er van.

Er is met een snuffelaar gezocht naar eventuele problemen met de koppakking, niets. Het koelsysteem is afgeperst om eventuele andere lekken te vinden, niets. Er is een andere dop op het expansievat gegaan, zonder succes. De thermostaat is vervangen, helpt niets. De waterpomp is vrijwel nieuw. De radiateur wordt overal netjes warm.

Het euvel treedt op bij stationair draaien, bijvoorbeeld voor een stoplicht of na de rit als de motor is uitgezet.

Wie heeft er ideeen om de oorzaak van dit probleem op te sporen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2006 17:52 #82609 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Het lijkt erop dat er toch ergens een vernauwing/verstopping zit, anders zou er tijdens stationair toch genoeog doorstroming moeten zijn om te voorkomen dat de koelvloeistof gaat koken want als er zoveel uit gegooit wordt lijkt het mij waarchijnlijk dat het ergens in de motor gaat koken, en dat er dan stoom ontstaat dat de plaats van het koelwater inneemt. Probeer je koelsysteem te reinigen goed doorspoelen met de tuinslang. Eventueel een speciale reiniger gebruiken of schoonmaakazijn hoewel de meningen daarover verdeeld zijn. succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2006 21:11 #82608 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
Dat moet inderdaad haast wel waar zijn. Het systeem is een keer doorgespoeld. De doorstroming leek vrij goed te zijn. Het koelwater is verder brandschoon (blijft gewoon zo groen als toen het er in ging).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2006 21:30 #82607 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
<p>Een veel voorkomende "fout" is dat het expansievat te vol wordt afgevuld. Met een warme motor moet het niveau op iets onder "MAX" staan. Met een koude motor iets boven "MIN". Zeker alser LPG in zit neemt de inhoud van het koelsysteem toe; en koelvloeistof zet flink uit als het warm wordt.</p><p>Als bij koude motor het niveau net boven "MIN" staat en bij warme motor de boel toch overloopt dan is er iets mis.</p><p> </p><p>Staat je stationair toerental overdreven laag? dan is de koeling bij staionair duidelijk minder.</p><p> </p><p>Succes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2006 21:46 #82606 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
De afstelling kan beter, maar de motor wordt al tijdens het rijden te warm. Bij afzetten van de motor komt het er meteen uit. Het moet een verstopping of iets anders kleins zijn. Maar hoe ga ik dit vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bastian Koman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
11-11-2006 15:43 #82605 door Bastian Koman (GAST)
Beantwoord door Bastian Koman (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
<p>Mischien is het probleem inmiddels opgelostemaar ik heb een dergelijk geval een keer mee gemaakt dat de dop van het expansietanje toch niet in orde was. Hierdoor werd onvoldoende druk opgebouwd waardoor het kookpunt wordt bereikt bij 100 graden en niet bij ca 115 graden. Onder kritische omstandingheden (wegvallen van rijwindkoeling, verminderde doorstroming door laag toerental van pomp) zorgt er voor dat de motor overkookt. Vooral bij het gebruik van LPG is de verbrandingstemp iets hoger en zal de radiateur meer warmte moeten afvoeren. </p><p>Testen van dop met met een pompje met drukmeter moet plaats vinden zodat je kunt vaststellen of overdruk wordt opgebouwd.</p><p>Dit soort problemen eindigen vaak na het vervangen van de radiateur als thermostaat dop en waterpomp in orde zijn. Een inwendige verstopping/ vervuiling of verteren van de lammellen door corrossie kan een lagere koel capaciteit tot gevolg hebben. Omdat de temp in orde blijft bij rijden denk ik dat de radiateur goed is.</p><p>Als dop toch niet goed blijkt garage aanspreken op slechte diagnose. Wel snel handelen anders is je motor zo stuk.</p><p>Succes Bastian </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niels Bijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2007 23:53 #82604 door Niels Bijl (GAST)
Beantwoord door Niels Bijl (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
<p>Zelfde probleem ook gehad na preventef vervangen van de thermostaat , daar dus nooit meer naar gekeken. Pas nadat alles verder gecontroleerd was de "nieuwe" Thermostaat onder de loep genomen, dat was bij mij dus de boosdoener. Andere oorzaak kan lucht in het systeem zijn dor minimaal lekje in bovendeel van het koelsysteem.</p><p>Controle daarop door afpersen! Suc 6 niels</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2007 18:01 #82603 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic Fors verlies van koelwater via expansievat

Koelcircuit is afgeperst geweest. Geen enkel lek geconstateerd. Nieuwe thermostaat gemonteerd. Andere dop op het expansievat. Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2007 20:22 #82602 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
<p>Je zou zeggen dat de enige oorzaak die overblijft de waterpomp is. Als de opbrengst onvoldoende is bij stationnair draaien, kan hij nog n&eacute;t genoeg zijn op hogere toeren. Zie je de temperatuur w&eacute;l dalen bij hogere toeren? En hoe is het met de ventilator? 1. De originele? 2. Een electrische? 3. Slipt de riem?</p><p>Een rotprobleem, hoor! Ik hoop dat je er uit komt. </p><p>P.s. ik neem aan dat de onsteking goed op tijd staat? En is vooraf misschien de slangenboel achter het blok van de kachel losgeweest en per ongeluk verkeerd aangesloten?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2007 20:36 #82601 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Fors verlies van koelwater via expansievat
<p>in "Service Manuals" op V44 CDROM leest men (bvb. p.6201/10207), dat de dop
op het expansievat open gaat bij overdruk die kan/mag liggen tussen
0,23-0,25 atmosfeer en 0,30 atmosfeer, en dat de inhoud vh koelsysteem
+-8,5liter is. Dat is dus voor een enigszins "normale" motor. </p><p>
Zowel druk als inhoud kn gecontroleerd worden. Omdat de dop echter reeds
vervangen is, kan aangenomen worden dat die goed is, maar dan zou ik water
nog eens aflaten, alles opvangen en uiteindelijk volume meten. Het zou
kunnen dat wegens hardnekkige, misschien plaatselijke, verstopping er bvb.
nog slechts 6 liter of minder in zit (welk "leven" hebben sommige motoren
al niet gehad?). </p><p>
Indien zo, dan zal inderdaad bij stationair de temperatuurschommeling het
grootst zijn: ventillatie is kleinst, en minstens zelfde hoeveelheid warmte
moet door veel minder water afgekoeld worden. Het kan zelfs zo zijn dat die
schommeling door thermometer op dashbord maar slechts gedeeltelijk
waargenomen wordt. De temperatuur zal dus in bepaalde omstandigheden toch
te veel oplopen, met als gevolg overdruk groter dan 0,30 atmosfeer, en
koelwater - of op einde stoom - verlies langs dop.</p><p>
Mijn gok is dus: veel te weinig koelwater door inwendige verstopping.</p><p> </p><p>Tot slot: expansievat en dop hebben verschillend part nr bij B18 (A/B) en B20 (A/B), maar toegelaten overdruk is zo goed als zelfde.
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.