Binnenverlichting Amazon
- Sweedest Volvo
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-07-2013 15:00 #129266
door Sweedest Volvo
Binnenverlichting Amazon is gemaakt door Sweedest Volvo
Beste,
Ik ben sinds kort in het bezit van een mooie Volvo Amazon uit 1969. Nu heb ik een paar kleine probleempjes. De dashboardverlichting werkt niet en de binnenverlichting niet. Eerst deed de achterverlichting en stadslichten het ook niet maar dit heeft mijn oom gerepareerd. De schakelaar heeft nu overigens nog 1 tandje vrij (waar zon kabelschoentje op moet) moet hier een kabel op voor naar het dashboard? Overigens heeft mijn oom de stroom bij de binnenverlichting doorgemeten, en gaf de auto maar 5 volt, hoe kan dit?
Kan en wil iemand mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Paul
Ik ben sinds kort in het bezit van een mooie Volvo Amazon uit 1969. Nu heb ik een paar kleine probleempjes. De dashboardverlichting werkt niet en de binnenverlichting niet. Eerst deed de achterverlichting en stadslichten het ook niet maar dit heeft mijn oom gerepareerd. De schakelaar heeft nu overigens nog 1 tandje vrij (waar zon kabelschoentje op moet) moet hier een kabel op voor naar het dashboard? Overigens heeft mijn oom de stroom bij de binnenverlichting doorgemeten, en gaf de auto maar 5 volt, hoe kan dit?
Kan en wil iemand mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michel Worseling
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-07-2013 08:48 #129308
door Michel Worseling
Beantwoord door Michel Worseling in topic Binnenverlichting Amazon
Ik zou eerst eens de massa nazien 9 van de 10 keer zit hier het probleem.....
Alle massa puntjes nalopen en goed roestvrij maken is meestal al een hele verbetering
meten is weten...
mvg Michel
Alle massa puntjes nalopen en goed roestvrij maken is meestal al een hele verbetering
meten is weten...
mvg Michel
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-07-2013 10:30 #129312
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Binnenverlichting Amazon
Hej Paul,
Allereerst gefeliciteerd met je '69 Amazon en welkom bij de club...
Het kan zijn dat je dashboard verlichting niet aangesloten is of dat je lampjes stuk zijn of dat het signaal gedimd is.
Je lichtschakelaar heeft naast een trekfunctie ook een draaifunctie, deze zorgt er voor dat je je dashboardverlichting kan regelen. Je kan ook even onder je stuur kruipen en kijken of er aan beide kanten van je stuurkolom een rode draad je cockpit ingaan door een fitting (lamphouder). beide draden zitten gekoppeld aan één stekker en zouden aan je verlichtingsschakelaar (58a) moeten zitten.
Je binnenverlichting probleem heb ik geen tips voor... :mrgreen: ... doet het bij mij nu ook niet dus ik volg dit draadje in de hoop het zelf ook op te kunnen lossen.
Succes,
Ruud
Allereerst gefeliciteerd met je '69 Amazon en welkom bij de club...
Het kan zijn dat je dashboard verlichting niet aangesloten is of dat je lampjes stuk zijn of dat het signaal gedimd is.
Je lichtschakelaar heeft naast een trekfunctie ook een draaifunctie, deze zorgt er voor dat je je dashboardverlichting kan regelen. Je kan ook even onder je stuur kruipen en kijken of er aan beide kanten van je stuurkolom een rode draad je cockpit ingaan door een fitting (lamphouder). beide draden zitten gekoppeld aan één stekker en zouden aan je verlichtingsschakelaar (58a) moeten zitten.
Je binnenverlichting probleem heb ik geen tips voor... :mrgreen: ... doet het bij mij nu ook niet dus ik volg dit draadje in de hoop het zelf ook op te kunnen lossen.
Succes,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-07-2013 21:55 #129334
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Binnenverlichting Amazon
dashboardverlichting zou ik inderdaad zoeken in de draaidimmer (lichtschakelaar); 5 volt op je binnenverlichting komt hoogstwaarschijnlijk door gecorrodeerde deurschakelaars waarvan ofwel de contacten slecht contact maken ofwel de schakelaar zelf maakt slecht contact naar de massa (lees carrosserie) van je auto; door deze overgangsweerstanden ontstaat spanningsverlies waardoor je nog maar 5 volt meet. even alles goed schoonmaken.
doet je binnenverlichting het overigens wel als je 'm aandoet met het schakelaartje?
doet je binnenverlichting het overigens wel als je 'm aandoet met het schakelaartje?
Groet, Hans
- Sweedest Volvo
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 10:21 #129354
door Sweedest Volvo
Beantwoord door Sweedest Volvo in topic Binnenverlichting Amazon
Hoi Hans,
Dus ik mag misschien wat contactspray aan de deurschakelaars doen? Waar kan ik nog verder de massa verbeteren?
De binnenverlichting doet niets, ook niet met het schakelaartje. ( er zit wel een nieuw lampje in..
)
Dus ik mag misschien wat contactspray aan de deurschakelaars doen? Waar kan ik nog verder de massa verbeteren?
De binnenverlichting doet niets, ook niet met het schakelaartje. ( er zit wel een nieuw lampje in..
- Sweedest Volvo
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-07-2013 18:31 #129466
door Sweedest Volvo
Zojuist een andere schakelaar geprobeerd, deed helaas niets. De kabels zijn volgens mij nu niet op de juiste wijze aangesloten, maar de lichten doen het wel. Behalve de dashboardverlichting. Graag heb ik deze wel werkend. Heeft iemand nog ideeën? En hoe zorg ik dat ik weer voldoende massa krijg?
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2013 21:02 #129468
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Binnenverlichting Amazon
Meet de weerstand als je deur open is van de min van het lampje met een gedeelte van de carroserie
Is deze richting de 0,00 dan is het goed
Aders kan je de schakelaar eruit trekken en de weerstand van de massa draad meten, moet ook richting de 0,00 zijn, is het oneindig groot dan heb je een kanelbreuk en moet je een nieuwe trekken
Verder moet je ook even meten of je wel 12v ontvangt bij je lamp.
Ik lees net dat je 5v ontvangt bij de lamp, is dit gemeten over de carosserie of over de massadraad van je lampje, als dit over de carroserie is, dan kan je 100% zeker zeggen dat je een breuk hebt in je voedingskabel of een slecht contact waar hij gevoed wordt (volgens schema onderste zekering links) ook van de 12v draad kan je (moeilijker ivm afstand) de weerstand meten.
Verkeerd aansluiten kan bijna niet
Is deze richting de 0,00 dan is het goed
Aders kan je de schakelaar eruit trekken en de weerstand van de massa draad meten, moet ook richting de 0,00 zijn, is het oneindig groot dan heb je een kanelbreuk en moet je een nieuwe trekken
Verder moet je ook even meten of je wel 12v ontvangt bij je lamp.
Ik lees net dat je 5v ontvangt bij de lamp, is dit gemeten over de carosserie of over de massadraad van je lampje, als dit over de carroserie is, dan kan je 100% zeker zeggen dat je een breuk hebt in je voedingskabel of een slecht contact waar hij gevoed wordt (volgens schema onderste zekering links) ook van de 12v draad kan je (moeilijker ivm afstand) de weerstand meten.
Verkeerd aansluiten kan bijna niet
- Sweedest Volvo
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-07-2013 23:59 #129469
door Sweedest Volvo
Zal ik de zekering dan eens vervangen? Het was gemeten via de carosserie naar het lampje, na de drukknopjes gaf hij nog minder volt aan.
Hoe meet ik of mijn lampjes uit mijn dashboard nog werken?
groet,
Hoe meet ik of mijn lampjes uit mijn dashboard nog werken?
groet,
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2013 09:46 #129475
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Binnenverlichting Amazon
Let op bij de binnenverlichting.De massadraad is blauw en de plus draad is zwart!!!Mogelijk is het kleine metalen kogeltje bij de schakelaar verdwenen.Er is dan geen stroomkring meer mogelijk.
De dashboardverlichting werkt zoals gezegd door aan de lichtschakelaar te draaien. Dit systeem is nogal eens defect.De dashboardverlichting betaat uit twee lampjes onderaan de tellerklok.Ze maken massa op het huis van de klok.Mogelijk zitten ze wat los.Dus aandrukken .Beide lampjes kunnen ook stuk zijn .Elk lampje heeft een rode draad .Ze komen bij elkaar in een schuifje.dit moet op 58a van de schakelaar.Je kunt dit schuifje ook bij 58b zetten.Dan werkt de dashboardverlichting zonder dimmer zodra je stadslicht aan zet.Even er tegenaan houden met lichtschakelaar aan.Werkt de dashboardverlichting dan wel?
Voor het geval er draden losraken van de schakelaar :
De lichtschakelaar heeft de volgende aansluitingen:30 dubbele zwarte draad.58a dubbele rode draad .54 gele draad 58 witte draad.58b dubbele witte draad.
Succes! Ook met de remmen!
De dashboardverlichting werkt zoals gezegd door aan de lichtschakelaar te draaien. Dit systeem is nogal eens defect.De dashboardverlichting betaat uit twee lampjes onderaan de tellerklok.Ze maken massa op het huis van de klok.Mogelijk zitten ze wat los.Dus aandrukken .Beide lampjes kunnen ook stuk zijn .Elk lampje heeft een rode draad .Ze komen bij elkaar in een schuifje.dit moet op 58a van de schakelaar.Je kunt dit schuifje ook bij 58b zetten.Dan werkt de dashboardverlichting zonder dimmer zodra je stadslicht aan zet.Even er tegenaan houden met lichtschakelaar aan.Werkt de dashboardverlichting dan wel?
Voor het geval er draden losraken van de schakelaar :
De lichtschakelaar heeft de volgende aansluitingen:30 dubbele zwarte draad.58a dubbele rode draad .54 gele draad 58 witte draad.58b dubbele witte draad.
Succes! Ook met de remmen!
- Sweedest Volvo
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-07-2013 13:00 #129477
door Sweedest Volvo
Alle lampjes werken op 1 lampje na. Maar sommige van die grijze fittingen krijgen wel stroom. Als ik met de multimeter meet dan meet ik er 2,25 Volt (apparaatje staat op 20V ingesteld), maar het lichtje brand niet. Als ik de kabeltjes volg zie ik dat deze op een connector van de schakelaar zit. Heb deze nog niet los, maar zou dit contactje kapot zijn? en mag ik er contactspray op doen?