Jonge idioot met wellicht veel te grote plannen en een oude Volvo.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
19-12-2022 10:25 #201320 door Hessel Berends

Zoek op Ebay naar "hanging type evaporator with heater" daar vind je verschillende types.

succes

Johan Geers
Zie ze inderdaad staan, zijn er nog specifieke dingen waar op gelet moeten worden i.v.m. airco compressor/filter/condensator? Mijn plan was wat samen hangend spul van Valeo er in te zetten aangezien ik goede ervaring heb met onderdelen van de partij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
19-12-2022 11:03 #201324 door Hessel Berends

Hoi Hessel, leuk je verhaal te lezen en wat een mooie Amazon, de B20B is relatief zeldzaam en je verhaal raakt aan het mijne ... Ooit heb ik in Zeist bij Garage Roos aan de 1e Hoge weg mijn eerste Amazon gekregen van mijn hoofdsponsor.... mijn vader had eerder een '63 grijze Amazon 4- deurs die ik al mooi vond ... kijk maar op de foto

 

Ik studeerde geneeskunde in Amsterdam en hockeyde bij Kampong in Utrecht, dus moest 4 keer in de week heen en weer. In '78, ik was toen 21 jaar oud kreeg ik de rode '67 122-S, met kenteken 62-30-DL. Redelijk in de buurt van jouw kenteken en die zijn wellicht beide door Roos nieuw afgeleverd. Er zat een B18D motor in die zo mooi liep, dat ik een tweede keer startte terwijl hij al liep !. In de loop van de jaren heb ik een '70 Amazon 121 kleur 99 blauw uit Zwitserland gehaald en gerestaureerd (1e) diverse gerestaureerd. Momenteel heb ik een kleur 56  groene '68 combi en een witte '67 123GT die wordt opgebouwd.
Goed dat er jongere leden komen die het model in ere houden !!
Leuk om te horen. Echter is deze auto een beetje een mix geworden van van alles en nog wat (Mede door eigen toedoen). Het is volgens het chassis nummer 13121 en type nummer 131911 wat inhoud dat het een Volvo Amazon "Favorit" chassis gebouwd in Gent Belgie is. Echter heb ik de laatste 34 jaar aan onderhoud facturen en boeken van de vorige eigenaar inclusief de originele aankoop bon waarop staat dat de auto verkocht/geleverd is als een 1967 Amazon 121 met een B18A bij (Uit mijn hoofd) een dealer in Zeist (Wellicht dezelfde? Zal het nog een keer na moeten kijken!). Mijn theorie hiervoor is dat het een auto uit Gent betreft die werden opgebouwd uit losse onderdelen verscheept door Volvo vanuit Zweden (Zie foto). Ik vermoed dat er een casco van een Favorit die al klaar lag (Met juiste kleurcode 79-1) is gebruikt en daar de overige extra's bij op zijn gezet om het te leveren als een 121. Dit wordt ondersteunt door dat de auto beschikt over openklapbare achterramen, hoofdsteunen, chroom accenten, enz die uit de facturen niet later aangeschaft te lijken. De auto heeft wel het typerende rode "marble" interieur wat veel voorkomend was op die uitvoering.
Nu is er erg weinig te vinden over de Favorit uitvoering dus ik kan het allemaal volledig verkeerd hebben. Ze hebben de uitvoering vanuit Gent alleen gemaakt tussen 1967 en 1968 dacht ik (rond de 8000 gebouwd in Gent misschien daar door zeldzaam?).
Op een latere datum is er een B20A blok in gezet uit een 140 (rond 1970-72). Dit is nog steeds het blok wat erin ligt (Al is hij reeds ze ver aangepast dat het niet erg origineel meer is, zal rond de 150pk produceren met een beetje geluk). Ook is de versnellingsbak gewisseld of origineel een M41 met een J-type overdrive, als het een Favorit zou zijn zou het rond dit bouwjaar een M30 (3 versnellingen) moeten zijn.
Al met al is het een beetje een gekke mix van van alles en nog wat, maar het is wel de mijne en geeft het wat extra karakter zou ik zeggen. Onder de kameraden wordt hij ook soms de Volvo-Romeo genoemd door de Delltoro's afkomstig van een of andere Alfa-Romeo uit de 80's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2022 00:31 #201341 door Johan Geers
kijk hier eens na www.youtube.com/shorts/0hSytRCptwA  en 
en 

De sets in de amazone en de 544 zijn erg duur t.w. de beugels wel te verstaan, daarom heb ik die van mij zelf gemaakt koste wel wat puzzelwerk.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2022 02:17 #201342 door Johan Geers
En als je toevallig nog aan een oud dashbord kan komen zou je aan dit smclassiccars.com/volvo/121653-volvo-122...e-ac-b20-engine.html  kunnen denken.
Ik zou niet mijn huidige dashbord er aan opofferen.

succes

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
20-12-2022 09:24 #201343 door Hessel Berends

En als je toevallig nog aan een oud dashbord kan komen zou je aan dit smclassiccars.com/volvo/121653-volvo-122...e-ac-b20-engine.html  kunnen denken.
Ik zou niet mijn huidige dashbord er aan opofferen.

succes

Johan Geers 
Ziet er niet gek uit. maar ik heb onder andere mijn Relais balk en radio op die plek zitten en om die te verplaatsten is ook een heel gedoe. Maar dit brengt me wel op ideeen. Ik kan natuurlijk ook een van de (lelijke) generieke verdampers halen en en zelf een face-plate voor bouwen uit een oud dashboard of nieuw stuk metaal. Is wel de moeite waard om te naar te kijken.
Ik kwam tijdens mijn zoektocht naar verschillende verdampers ook sets tegen die alles aanbieden in een set. (Zie link) Nu is het wel AliExpress maar de verdampers zien eruit als allemaal het zelfde model maar met een ander kastje erom heen. Enig idee of deze kwalitatief redelijk zijn of is het makkelijker om gewoon een universele AC compressor te halen en te combineren met een losse verdamper?

Universele A/C Airconditioning Verdamper Montage Kit Voor Truck Bus Caravan Trailer Rv Recreatieve Voertuig Ac Koelsysteem|Airconditioning installatie| - AliExpress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2022 00:36 #201366 door Johan Geers
Ik weet niet wat in Nederland mag, maar ik heb alles los gekocht en de slangen bij een airco boer gekocht op maat laten maken met de koppelling eraan.
Een gedeelte is met RVS slangen klemmen gedaan.
Ik heb hem ook zelf vauum gezogen en heb daarvoor deze vacuumpomp shopee.ph/Warmhouse-Pneumatic-Air-Operat....85467004.2906056551  gebruikt.
Is een goedkoop ding maar werkt goed.
Ik heb de installatie ook zelf opgevuld.
Ik weet ook niet of de installatie gekeurd moet worden ik weet je auto is APK vrij maar als je aangehouden wordt????
Hetzelfde met je LPG installatie van welk jaar is deze want zover ik weet staan bij nieuw installaties de onderdeel nummers van de PLG installatie op het kenteken vermeld????

Je moet weten dat ik voor airconservice 45KM moet rijden dus ik heb alles zelf aangeschaft..

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
21-12-2022 08:50 #201368 door Hessel Berends

Ik weet niet wat in Nederland mag, maar ik heb alles los gekocht en de slangen bij een airco boer gekocht op maat laten maken met de koppelling eraan.
Een gedeelte is met RVS slangen klemmen gedaan.
Ik heb hem ook zelf vauum gezogen en heb daarvoor deze vacuumpomp shopee.ph/Warmhouse-Pneumatic-Air-Operat....85467004.2906056551  gebruikt.
Is een goedkoop ding maar werkt goed.
Ik heb de installatie ook zelf opgevuld.
Ik weet ook niet of de installatie gekeurd moet worden ik weet je auto is APK vrij maar als je aangehouden wordt????
Hetzelfde met je LPG installatie van welk jaar is deze want zover ik weet staan bij nieuw installaties de onderdeel nummers van de PLG installatie op het kenteken vermeld????

Je moet weten dat ik voor airconservice 45KM moet rijden dus ik heb alles zelf aangeschaft..

succes

Johan Geers
Voor zover ik weet hoef je niet te keuren in Nederland. De LPG installatie zat er al in toen ik hem kocht en staat wel op het kenteken vermeld. maar het is een ouderwetse G1 installatie uit mijn hoofd. Wel jaar zou ik je niet kunnen vertellen, dan moet ik eerst de facturen door kijken. Zat er al wel een tijdje in aan de staat van de klepzetels van de oude kop te zien. gok rond de 90's.
Ik heb volgens mij een airco boer in de buur zitten dus kan daar wel een keer langs om te vragen wat kan en niet kan.
Heel erg bedankt voor alle hulp en info, ben weer een stuk wijzer.

Ik zal deze thread wel blijven gebruiken als een soort update blog voor geinterreseerden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.