Jonge idioot met wellicht veel te grote plannen en een oude Volvo.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
13-12-2022 12:04 - 13-12-2022 12:17 #201228 door Hessel Berends
Beste leden,

Inmiddels hang ik al wel weer een tijdje rond hier en daar maar heb mij nog niet echt voorgesteld, dus bij deze. ik verontschuldig mij alvast voor de lange tekst ben vrijwel nooit kort van stof.

Ik ben Hessel inmiddels 25 jaar en 2,5 jaar trotse eigenaar van een 1967 Volvo Amazon 121. Sommige kunnen mij al wel een hebben gespot bij de verschillende toertochten van regio oost en noord of sinds kort evenementen van het jongeren register (ben inmiddels actief als algemeen lid bij jongerenregister en al een jaartje bij regio-oost als hun digitale man).
Het is niet alleen mijn eerste auto maar ook de eerste waar ik aan heb gesleuteld (lekker beunen dus). Mijn vaardigheid in het laatste is dan ook niet 100% maar ik doe mijn best, mijn normale baan is Software Engineer dus dat had ik ook niet mee zitten.

Altijd een fan geweest van oude auto's voor hun karakter en altijd mezelf voorgehouden een oude auto <1985 als eerste auto te willen rijden. Nadat ik mijn rijbewijs had gehaald begonnen de handjes al wel te zweten. Meteen was de zoektoch van start naar een oude auto. Verschillende overwogen en geprobeerd, Audi 100 B1, Opel Taunus, enz... Omdat ik student ben en dus iets zocht wat nog enigszins betrouwbaar is viel mijn oog op de Volvo Amazon.
Na beetje zoeken een (Op het eerste oog) goede amazone gevonden in de buurt van Zeist. Na 2 proefritten besloten de auto te kopen. Het werd mijn dagelijks vervoer voor het komende halfjaar, en gaf nooit een krimp. Door weer, wind en regen bleef de auto moeiteloos door rijden (Een echte Volvo dus).

Als nieuwe eigenaar wil je natuurlijk je auto overal mee naar toe nemen en dus ook dat jaar op vakantie. Voor dit feest kon beginnen waren er echter wat dingen die nog aangepakt moesten worden. Voornamelijk de bekabeling, het was een ratten nest van tape en kabels. Omdat ik zelf niet alles wilde uitzoeken i.v.m. school en geen stalling. heb ik het laten doen. Tijdens de bekabeling kwamen we bij de motor uit en deze liep af en toe wat schokkerig. na was onderzoek bleek de nokkenas uitgesleten te zijn en het voorste lager er in 2 delen uit te komen.... als dit al zover is hoer is de rest van de motor er aan toe was dan de vraag? En dus naar bekabeling ging ik het pas van een volledige motor revisie in.
na een heel traject had ik 2 weken voor vertrek het blok er weer in zitten met een paar upgrades. Nar 1,5 week proef te hebben gereden ben ik (als de idioot die ik ben) zonder überhaupt een extra v-snaar of back-up voertuig vertrokken naar midden Italië.

1500/1600km heen, 2000 km in Italië en 1500/1600km terug beloofde het een avontuur te worden. met nagenoeg geen problemen behalve wat olie tekort, die ik uiteindelijk bij een Italiaanse klassieke kever dealer heb kunnen vinden 100km verderop. geen tot weinig problemen gehad. Alleen een gebrek aan vermogen was wel duidelijk voor snelweg verkeer (Zit een overdrive in hoor!).

Na de vakantie was het dan ook al snel kijken naar het opvoeren van de auto, ben nog jong dus hoort er misschien ook wel een beetje bij. En zo begon de tuning fase van het project. Eerste op de lijst was bredere velgen, setje 5J velgen kunnen ophalen en gemonteerd. In combinatie met de 4cm verlaging is het een heel verschil.
Daarna was de motor voor de 2e keer aan de beurt. Gelukkig had ik bij mijn revisie al rekening gehouden met dat dit mogelijk een uitkomst zou kunnen zijn. Compressie was al verhoogt naar 10,5, opgeboord naar 2,2l en een TT3 nokken as in combinatie met een later type injectie kop waren ook al gemonteerd. Waar de winst te behalen was leek mij de carburateurs dus weg met de oude CD175 en in kwamen de Dellorto DHLA40's (Deze lopen stationair nog niet lekker maar daar is een aparte thread van Brandstof). Na wat afstel gedoe had ik ze toch goed werkend dat ik er weer mee kon rijden. En wat een power! 0-100 werd geklokt op 7,8/8s en hij trekt door tot 180km/u en wil nog wel harder maar dat hoef ik niet mee te maken. Het inhalen van vrachtwagens enzo voort gaat nu wel heel rap (Of MK I - IV VW gti's achter je laten).

Meerdere tourritten gedaan inmiddels door de verschillende fasen van de auto. Hondsrugrit, HTTT, Limburgrit en Classics & Castles om er een paar te noemen. België is inmiddels vorige zomer afgestreept en het vizier staat nu op een Tsjechië, Slovenië en door naar Kroatië reis. Genoeg om naar voorruit te kijken! 

Inmiddels in de 2,5 jaar van mijn bezit 45.000 km gereden en hopelijk komen daar nog heel wat km's bij!
Stukje bij beetje bouwen we gewoon door aan de droom!

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag hoor!
Vriendelijke groet,

Hessel 

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2022 20:46 #201234 door Rob Baeten
Wat een leuk verhaal Hessel en wat mooi om te zien dat je zo enthousiast bezig bent met je wagen, ziet er trouwens heel gaaf uit. Als ik goed terug reken dan was ik jouw leeftijd toen ik mijn eerste Amazon kocht in 1981, en kijk ik heb deze Amazon (combi) nog steeds en ben nu met de restauratie van mijn 123GT begonnen. Ik wens je net zoveel rij en klassieker plezier en wie weet schrijf je over 40+jaar een zelfde reactie op dit forum 
Goed bezig man
Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2022 22:27 #201235 door Rob Spoon
Goed verhaal voor het VKM, Hessel. Wil je me de fotos groot sturen? Redactie@volvokv.nl

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2022 00:46 #201238 door Johan Geers
Beste Hessel, ik ben een gepensioneerde proces control engineer en dat heeft ook niet zoveel met autotechniek te maken maar waar en wil is, is een weg.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
14-12-2022 08:49 #201240 door Hessel Berends

Wat een leuk verhaal Hessel en wat mooi om te zien dat je zo enthousiast bezig bent met je wagen, ziet er trouwens heel gaaf uit. Als ik goed terug reken dan was ik jouw leeftijd toen ik mijn eerste Amazon kocht in 1981, en kijk ik heb deze Amazon (combi) nog steeds en ben nu met de restauratie van mijn 123GT begonnen. Ik wens je net zoveel rij en klassieker plezier en wie weet schrijf je over 40+jaar een zelfde reactie op dit forum 
Goed bezig man
Groeten, Rob
Hopelijk rijd ik er zelf dan ook nog in rond. Het is niet de mooiste Amazon maar wel de mijne!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
14-12-2022 09:17 #201241 door Hessel Berends

Goed verhaal voor het VKM, Hessel. Wil je me de fotos groot sturen? Redactie@volvokv.nl
Leuk om te horen, maar ik heb een minder gedetailleerd/ingekorte verhaal al in het VKM gehad bij mijn voorstelling voor het Jongere register bestuur. Dus ik weet niet of het er nog een keer in moet?
Welke foto's zou je willen hebben? Ik heb ook nog foto's van toen ik mijn blok aan het reviseren was enz.... Heb onder een paar voorbeelden toegevoegd, want ik heb nog meer foto's en paar grappige avonturen die ik uit dit verhaal heb gelaten.
Beetje uitleg van de onderstaande fotos:
1. De motorruimte toen ik destijds de auto heb aangeschaft
2. Huidige motorruimte
3. Mooie kelkjes erop, moeten nog filters voor worden gemaakt dus voor nu terug naar foto 2
4. Spuiten is duur en een studenten budget laat dat niet toe naast al het andere werk. Dus hebben we met profi auto lak de motor ruimte hobby matig geschilderd (Ooit spuiten we het nog wel een keer!)
5. Muziek is ook iets waar ik erg van kan genieten maar de versies die bij de auto op de hoedenplak kwamen waren niks. Maar als je geen budget hebt zal je toch iets moeten doen om het te fatsoeneren. Dus een plank op maat gemaakt als hoedenplank.
6. Na een halfjaar toch wat budget kunnen vinden en betere speakers samen met een versterker in de kofferbak kunnen maken.
7/8. Als de bekabeling toch volledig eruit moet samen met het interieur laten we dan ook maar de vloeren aanpakken (Helaas geen geld over voor de roest plekjes, precies in de hoeken 2 gaatjes ter grootte van een duimnagel. Voor nu afgelazerd met een antiroest laser en met hammerite behandeld en daarna de rubber plaat erop, moet zelf eerst nog een las apparaat halen).

Ik ben zeker 1 maand rond gereden met 1 stoel en de kabels onder het dashboard zoals te zien is op foto 7. Maar als het regende moest ik 2 draadjes tijdens het rijden aan elkaar draaien haha. Je moet er wat voor over hebben!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
14-12-2022 09:20 #201242 door Hessel Berends

Beste Hessel, ik ben een gepensioneerde proces control engineer en dat heeft ook niet zoveel met autotechniek te maken maar waar en wil is, is een weg.

m.vr.gr.

Johan Geers
Er is dus nog hoop voor mij haha . Ik kwam u naam al een paar keer tegen dacht ik bij het zoeken naar het vervangen van de vrijloop koppeling van een J-type overdrive. (Ik denk dat deze bij mij onderweg naar buiten is).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 05:30 #201256 door Johan Geers
Beste Hessel, ik had een beetje hetzelfde probleem wat jij had hoe om te gaan met de speakers achterin.

Ik heb een hoedenplank gebouwd volgens volgens bijgevoegde foto’s, in die hoedenplank zitten vier Pioneer speakers Pioneer TS-G1020F 10cm 2 way Speaker met een vier maal 100watt RMS versterker de X12 MRV-F809 komt met specificities overeen met Alpine maar deze komt van Taiwan. 

Voor in de deuren heb ik Infininty PR6500CS component speaker systeem  en onder de stoelen heb ik 5inch bas woofertjes zitten dit alles is weer gevoed door een tweede X12 MRV-F809 versterker die ik achter de radio in het dashboard heb gemonterd.

Voor de speakers in de deuren heb ik nieuwe deurpanelen gemaakt met de opbergvakken wat naar achter om plaats te maken voor de Infinty’s.

Als signaalkabels heb ik Ugreen gebruikt staat meestal wel in de top 10 van signaalkabels.
Als luidspreker heb ik 10GA Multi-Strand loudspeaker kabel gebruikt is 6mm2, nadeel van deze dikke kabel is dat je de crossovers in de deuren moet plaatsen.

Dikke kabel de bassen gaan aan de buitenzijde van de ader dus heb je een lekkere mooie bas. 

Als headunit heb ik deze essgoo.com/products/essgoo-car-radio-blu...ontrol-optional-1din   radio. 

Gevolg een erg gedatalieerde en warme sound zonder gebruik van toonregeling. 

m.vr.gr. 

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
15-12-2022 09:12 #201259 door Hessel Berends

Beste Hessel, ik had een beetje hetzelfde probleem wat jij had hoe om te gaan met de speakers achterin.

Ik heb een hoedenplank gebouwd volgens volgens bijgevoegde foto’s, in die hoedenplank zitten vier Pioneer speakers Pioneer TS-G1020F 10cm 2 way Speaker met een vier maal 100watt RMS versterker de X12 MRV-F809 komt met specificities overeen met Alpine maar deze komt van Taiwan. 

Voor in de deuren heb ik Infininty PR6500CS component speaker systeem  en onder de stoelen heb ik 5inch bas woofertjes zitten dit alles is weer gevoed door een tweede X12 MRV-F809 versterker die ik achter de radio in het dashboard heb gemonterd.

Voor de speakers in de deuren heb ik nieuwe deurpanelen gemaakt met de opbergvakken wat naar achter om plaats te maken voor de Infinty’s.

Als signaalkabels heb ik Ugreen gebruikt staat meestal wel in de top 10 van signaalkabels.
Als luidspreker heb ik 10GA Multi-Strand loudspeaker kabel gebruikt is 6mm2, nadeel van deze dikke kabel is dat je de crossovers in de deuren moet plaatsen.

Dikke kabel de bassen gaan aan de buitenzijde van de ader dus heb je een lekkere mooie bas. 

Als headunit heb ik deze essgoo.com/products/essgoo-car-radio-blu...ontrol-optional-1din   radio. 

Gevolg een erg gedatalieerde en warme sound zonder gebruik van toonregeling. 

m.vr.gr. 

Johan Geers
Flinke setup zo te horen. Ik heb JBL Club 9632 85W RMS 3-weg speakers in de hoedenplank gebouwd die de koffer ruimte gebruiken als klankkast. Gecombineerd met een JBL Stage A9004 versterker. De keuze was het relatief goede geluid voor de prijs en de meest klassieke maar toch moderne look. Het blijft JBL dus genoeg bas maar moet nog wel wat tweeters en mid's onder het dashboard (Wil liever de deurkaarten niet aanpassen, dus moet eerst kijken of het onder het dashboard past) voorin zetten voor betere verspreiding van het geluid. Maar luister regelmatig alleen naar motor geluid want dat blijft ook altijd mooi (Vooral met de kelken erop!).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
15-12-2022 09:26 #201260 door Hessel Berends

Beste Hessel, ik had een beetje hetzelfde probleem wat jij had hoe om te gaan met de speakers achterin.

Ik heb een hoedenplank gebouwd volgens volgens bijgevoegde foto’s, in die hoedenplank zitten vier Pioneer speakers Pioneer TS-G1020F 10cm 2 way Speaker met een vier maal 100watt RMS versterker de X12 MRV-F809 komt met specificities overeen met Alpine maar deze komt van Taiwan. 

Voor in de deuren heb ik Infininty PR6500CS component speaker systeem  en onder de stoelen heb ik 5inch bas woofertjes zitten dit alles is weer gevoed door een tweede X12 MRV-F809 versterker die ik achter de radio in het dashboard heb gemonterd.

Voor de speakers in de deuren heb ik nieuwe deurpanelen gemaakt met de opbergvakken wat naar achter om plaats te maken voor de Infinty’s.

Als signaalkabels heb ik Ugreen gebruikt staat meestal wel in de top 10 van signaalkabels.
Als luidspreker heb ik 10GA Multi-Strand loudspeaker kabel gebruikt is 6mm2, nadeel van deze dikke kabel is dat je de crossovers in de deuren moet plaatsen.

Dikke kabel de bassen gaan aan de buitenzijde van de ader dus heb je een lekkere mooie bas. 

Als headunit heb ik deze essgoo.com/products/essgoo-car-radio-blu...ontrol-optional-1din   radio. 

Gevolg een erg gedatalieerde en warme sound zonder gebruik van toonregeling. 

m.vr.gr. 

Johan Geers
Zie ook dat je een airco hebt gemonteerd. Was dit enigszins makkelijk te doen? Dit is ook nog iets waar ik naar kijk voor volgende zomer maar heb moeite met het vinden van een verdamper + blower unit. Mijn huidige idee was om gewoon een airco systeem van een moderne sloop Volvo af te halen die een verdamper heeft die klein genoeg is om desnoods voor de heater-core in het originele kachel huis te zetten (Beetje originaliteit op die manier behouden). Het circuit bord maak ik dan zelf een nieuwe behuizing voor die gewoon met een switch de compressor aan of uit zet en ergens in het interieur weg werk.
Vorige keer naar Italië 3 uur in de file gestaan bij de gotthard tunnel met de ramen open en de verwarming op max aangezien de koeling toen nog niet was aangepakt (Was ook nog met de oude carburateur). lekkere 45 graden in de auto, partij zweten haha. Nu gaat een airco daar natuurlijk niet bij helpen maar zal het wel wat dragelijker maken. Maar is natuurlijk ook de vraag of de condensator niet te veel warme afstoot naar de rest van het koel systeem, waarschijnlijk kan ik de airco alleen rijdend aanzetten maar dat scheelt wel dat je de ramen dicht kan houden en de oren niet voor een rit van 10 uur alleen maar windgeluid krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.