Ik en mijn Volvo de grootste blunder
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Welnu, de restauratie van mijn P1800E was vrijwel gereed en ik was de remmen aan het ontluchten.
Alles was hagelnieuw dus moest een gemakkelijk klusje worden....maar niks hoor wat ik ook ontluchtte, geen remdruk.
Kon alleen bedenken dat de hoofdremcylinder de geest zou hebben gegeven. Dus nieuwe erop en nog steeds niks, snapte er geen bal van.
Ik stond te peinzen en mijn oog viel op de ontluchting nippels van de achterremmen, ze bleken naar beneden en opzij te wijzen....en dat lucht omhoog gaat is toch echt een feit...had ze verkeerd om gemonteerd, waardoor de lucht er niet uit kon.
Nadat ze waren omgewisseld kon ik zonder probleem het systeem op druk krijgen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Na het plaatsen van een andere motor + bak in de Amazon de vloeistoffen bijgevuld, met daarbij:
- Direct waterlekkage omdat de onderste slangklem aan de radiator nog niet vast zat
- Daarna waterlekkage omdat ik de 2 hoge en 2 lage ringetjes voor de waterpomp verwisseld had: vandaar dat de twee waterpijpjes zo lastig in de waterpomp te duwen waren..
- Olielekkage: uit de olieaftapplug, want die had ik er slechts losjes ingedraaid om 'm niet kwijt te raken, onder het motto 'die draai ik wel vast voordat ik de olie ga bijvullen'
En het Verhaal van de Niet Drogende Verf op de Nadenkit past hier ook mooi in het rijtje, maar om dat nogmaals uit te typen zie ik niet zitten.. Zie nu net dat ik daar nog een update moet posten.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 109
ik rij niet eens op gas maar had wel de choke een stukje open..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Het moet ergens in de 80ger jaren of zo geweest zijn. Ik had een 1968 P131 Amazon die voor dagelijks gebruik in gebruik was, en ik had besloten dat ik zelf wel de remvoeringen van de achter remmen, die versleten waren, kon vervangen.
Maar ik kreeg de trommels met geen mogelijkheid los. Dus via het VOD of via mijn toenmalige garage een trommeltrekker gekocht. Volgend weekend weer de krik er onder, het wiel er af en de gloednieuwe trommeltrekker er op. 1/2" doppenset met dop 32 op de trommel trekker, en proberen hem los te krijgen. Snel blokken voor en achter de drie wielen die nog op de straat stonden geplaatst en de auto in de eerste versnelling gezet, want als je flink wat kracht zet breng je via het differentieel de wagen aan het rollen (niet goed op de krik).
Uiteindelijk een vuist er bij gehaald en na wat inspanning kwam de trommel een halve cm naar buiten. Toen pas besefte ik dat er wat fout was. De handrem stond niet aan, met een halve cm was de trommel echt los van de as, maar hij zat nog steeds moervast op de as. Na nog een halve cm kon ik tussen de grondplaat van de trommelrem en de trommel kijken en zag wat er aan de hand was. Omdat mijn Volvo al jaren stadsverkeer reed, waren de remmen flink gebruikt en was de trommel ingesleten. Aangezien de remvoeringen niet tot aan de rand de trommel uitslijten was een smalle rand van ongeveer 2mm diep ontstaan. En omdat een 1968 Amazon een zelf stellende achterrem heeft was de buiten omtrek van de remvoeringen groter dan de vernauwde achterkant van de trommel. Ik was vrolijk bezig de remvoeringen mee naar buiten te trekken, wat vrij slecht is voor je remcilinders en je automatische stel mechanisme.
Helaas heb ik sindsdien mijn deel aan blunders gemaakt. Misschien later nog eens eentje van mij
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb nog een aardige; toen mijn 1800E net klaar was heeft hij een tijdje, in de winter, bij Garage Buitenweg in Hilversum in de showroom gestaan.
Het is een automaat en ik had netjes nieuwe ATF F ingegooid, na enkele maanden wilde ik de wagen ophalen.
Stoer nam ik plaats achter het stuur, starten lopen, maar welke versnelling ik ook probeerde hij kwam niet van zijn plek. Het viel me op dat de motor wel veel toeren maakte. De monteur die kwam helpen keek, hoorde en vulde de ATF bij......bij stationair loop, zoals het hoort.
Hoop jullie voor zo iets knulligs te behoeden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Heeft iemand een 1800S grillrand voor me? Het binnenwerk is met een beetje goede wil wel te richten, hoop ik. Een E/ES rand is een ander nummer, maar is die werkelijk anders?
Bumper moet ik nog onderzoeken. Dat wordt voorlopig de originele bumper terug.
Geluk bij een ongeluk: de schermen zijn nog heel en er is weinig plaatwerk schade. Het motorblok is naar voren geschoven en heeft de radiator gesloopt. Bij het wisselen van de motor is waarschijnlijk het achterste rubber gesneuveld.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Klinkt toch nog als flink wat schade, dat doe je van je leven nooit meer.. Nog een geluk bij een ongeluk: je kunt het navertellen.
Succes met 't herstellen!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Balen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik zal m'n ogen open houden voor de gevraagde delen.
Het zit je nog niet mee....
Succes!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.