Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi

Lees meer
19-03-2015 13:28 #149581 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Dan is 490 kg voor een combi wel heel erg weinig. Dat wordt dus niet kamperen met 5 personen. ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2015 14:55 #149586 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Ik had inderdaad ook een lijntje uitgezet naar Volvo.
Van het historisch archief heb ik nu een scan uit een combi brochure van 1966.
Daarin staat:
Curb weight = 1200 kg
Load capacity = 490 kg
Volgens mij wordt onder curb weight verstaan de massa van de auto met brandstof etc (dus rijklaar) maar zonder passagiers en belading.
Ik ga inderdaad via Volvo Nederland ook nog even een verklaring op kenteken en VIN aanvragen analoog aan de trekgewichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2015 15:17 #149588 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Volgende vraag is natuurlijk, hoe ga ik bepalen hoe ik zit met mijn gewicht en gewicht verdeling.
Echte weegplaten waarbij ieder wiel op een weegschaal komt te staan en een display het totaalgewicht laat zien zijn onbetaalbaar. Hetzelfde geldt met weegschalen voor hogere gewichten zo rond de 400 kg.
Nu dacht ik, kan ik niet gewoon twee weegschalen tot 200 kg nemen.
Bijvoorbeeld deze


Hij heeft een losse display.
Dan maak ik met een plank een brug tussen de twee weegschalen (en dan voor de zekerheid nog klosjes zodat hij zowel de plek voor de rechter als linker voet belast).
Die hele setup met twee weegschalen zet ik dan onder één wiel en de andere drie hoog ik evenveel op.
Dan tel ik de waardes van die twee weegschalen op en weet ik het gewicht van 1 wil. Zo doe ik dan alle 4 en ik weet de totale massa en de massa voor/achter.
Klopt die redenatie?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2015 15:44 #149590 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi

"Lars Rengersen" schreef:
Volgende vraag is natuurlijk, hoe ga ik bepalen hoe ik zit met mijn gewicht en gewicht verdeling.
Echte weegplaten waarbij ieder wiel op een weegschaal komt te staan en een display het totaalgewicht laat zien zijn onbetaalbaar. Hetzelfde geldt met weegschalen voor hogere gewichten zo rond de 400 kg.
Nu dacht ik, kan ik niet gewoon twee weegschalen tot 200 kg nemen.
Bijvoorbeeld deze

Bijlage niet gevonden


Hij heeft een losse display.
Dan maak ik met een plank een brug tussen de twee weegschalen (en dan voor de zekerheid nog klosjes zodat hij zowel de plek voor de rechter als linker voet belast).
Die hele setup met twee weegschalen zet ik dan onder één wiel en de andere drie hoog ik evenveel op.
Dan tel ik de waardes van die twee weegschalen op en weet ik het gewicht van 1 wil. Zo doe ik dan alle 4 en ik weet de totale massa en de massa voor/achter.
Klopt die redenatie?


In principe hoef je maar 1x een 200kg weegschaal te hebben. Als je het wiel netjes in het middel van de plank zet is het gewicht op beide uiteindes van de plank gelijk. Dus als je het gewicht van 1 weegschaal weet doe je dat maal 2 en ben je er ook.

Op dezelfde manier kun je natuurlijk ook een setup maken waardoor precies een kwart van het gewicht op 1 weegschaal terecht komt. Dan kun je gewoon de weegschaal uit de badkamer gebruiken..
De meting wordt zo natuurlijk wel steeds onnauwkeuriger..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2015 15:57 #149591 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Oh ja, natuurlijk ;)
Maar dan klopt mijn redenatie in elk geval.
Die dingen kosten 20 euro per stuk, dus uit gemak koop ik er dan liever 2 of zelfs 4.
Met vier kan ik namelijk een as in een keer wegen en dan spelen met gewicht erbij/eraf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-03-2015 18:13 #149597 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Hoi Lars,

Een heel interessant initiatief die elektrische plannen, ga ik met veel plezier en nieuwsgierigheid volgen!
Even over die weegschalen; Meestal werken die op de volgende manier;
-weegschaal staat uit
-weegschaal wordt belast, gaat even "rekenen" en komt met het gewicht op de display
-als je dan het gewicht wilt beïnvloeden registreert de weegschaal het meestal niet, er is een commando/reset nodig voor een nieuwe weging, dat betekend meestal dat je de belasting weg moet halen, weegschaal stelt zich op nul en dan kan er weer gemeten worden.

Kortom, ik ben bang dat je steeds de as moet opkrikken t.o.v. de weegschalen en na iedere wijziging / experiment opnieuw moet wegen.

(ik kocht namelijk al eens een digitale babyweegschaal om polyester af te meten en dat ging ook heel onpraktisch :o )

Er zijn ook caravan-wegers maar die (lees ik net) zijn ook niet even betrouwbaar......

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2015 21:42 #149599 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Goed punt Jan, van dat kalibreren.
Ik heb even gekeken en in de handleiding staat het volgende:

1. Simply step onto the scale (AUTO ON). Stand calmly
2. Read weight.
3. Automatic power down

Ik ben benieuwd of/hoe dat gaat werken. Misschien volstaat er even op leunen als de auto erop staat, maar misschien ook niet.
Met een analoge/mechanische weegschaal zou je dat probleem niet hebben, maar die heb ik nog niet (betaalbaar) kunnen vinden met een bereik tot 200 kg, alleen tot iets van 150 kg. Maar als ik wil kunnen meten tot 1600 kg (gedeeld door 4 gedeeld door twee) heb ik die 200 wel nodig.

Wat ik me verder bedacht is dat het maar de vraag is hoe slim/robuust Soenhle het draadloze contact tussen de weegschaal en display heeft gemaakt. Of meerdere apparaten binnen elkaars bereik last van elkaar hebben.
Die vraag heb ik even uitgezet bij de fabrikant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-03-2015 22:17 #149600 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Je hoeft niet per sé een bereik te hebben van 200KG , als je je wiel verder van de weegschaal zet en dichter bij het vaste steunpunt kan je zelf de verhouding bepalen. EDIT; ik lees Erik's reactie wat beter en zie dat hij dat ook al voorstelde. :oops:
Uiteindelijk werkte een weegbrug met een bereik van 50 TON vroeger ook met zulke principes.Tegenwoordig wordt er met loadcells gewerkt die via elektronica het gewicht aan geven.

Ik zou het over deze boeg gooien;

mybearhawk.com/finish/weight.html

Daarbij denk ik dat het goed is als je de weegschalen onbelast weg zet en niet je auto er dagen lang op laat staan.
Iets zegt mij dat dat de nauwkeurigheid kan beinvloeden.
Ik zou hoe dan ook een paar ijkgewichten maken om de nauwkeurigheid vóór en na het wegen te checken.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2015 22:30 #149601 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Gave oplossing Jan!
Even het plaatje naar dit topic

Het wordt dan natuurlijk wel belangrijk hoe en waar je je wiel neerzet op de hefboom.

Het voordeel van gewoon twee weegschalen eronder zou zijn dat dat niet uitmaakt en je gewoon kunt optellen.

Op zich wel een goed punt van het onbelast bewaren.
Goedkoopste analoge tot 200kg die ik kon vinden is deze

Maar dat kost 100 euro per stuk en voor het gemak zou ik er dan toch twee willen anders kun je zoals je zegt net zo goed aan de slag met een andere hefboom waardoor het weegschaalbereik kleiner kan.
Dan kies ik denk ik toch liever voor proberen met die Soehnle dingen van 20 euro per stuk. In het ergste geval moet de as er even af om te kunnen wegen. Mits ze elkaar qua signaal niet gaan storen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
19-03-2015 22:51 #149602 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Maximum toegestane massa Volvo Amazon combi
Rare opmerking.

Kan je niet gewoon een manometer op een krik of iets dergelijks zetten. Druk, icm met cillender oppervlak laat gewicht uitreken

Ook kan je zelf weegcellen maken. Evt kan je die zelf calibreren. Daarnaast zijn losse weegcellen redelijk goedkoop te verkrijgen. En via een weerstandsmeting kan je die omrekenen naar gewicht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.