Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
- Arjan Stuiver
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2026 21:06 #1480302
door Arjan Stuiver
Beantwoord door Arjan Stuiver in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Daar lijkt het wel op. Draad gaat eraf, zal komende tijd eens kijken of ik een reden tegen kom waarom hij er überhaupt was.
Dank voor het meedenken!
Dank voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-03-2026 22:06 #1480303
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
De enigste reden die ik kan bedenken is de volgende.
Bij de Amazon en Kattenrug wil het laadstroomlampje wel eens oplichten als er veel gebruikers zijn ingeschakeld zoals ventilator, ruitenwisser en richtingaanwijzer.
Vermoedelijk heeft een "slimmerik" het met deze blauwe draad geprobeerd op te lossen.
Mijn auto's hebben allemaal last van dit fenomeen maar de accu wordt gewoon goed bijgeladen. Dus als het AMP lampje een beetje begint op te lichten; gewoon negeren.
Gaat bij mij al 38 jaar goed.
Bij de Amazon en Kattenrug wil het laadstroomlampje wel eens oplichten als er veel gebruikers zijn ingeschakeld zoals ventilator, ruitenwisser en richtingaanwijzer.
Vermoedelijk heeft een "slimmerik" het met deze blauwe draad geprobeerd op te lossen.
Mijn auto's hebben allemaal last van dit fenomeen maar de accu wordt gewoon goed bijgeladen. Dus als het AMP lampje een beetje begint op te lichten; gewoon negeren.
Gaat bij mij al 38 jaar goed.
- Arjan Stuiver
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2026 22:59 #1480304
door Arjan Stuiver
Beantwoord door Arjan Stuiver in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Ga ik op letten, toch fijn als je het waarom weet he...
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-03-2026 23:20 #1480305
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Lijkt mij toch eens verstandig dat je die draad eens gaat volgen je weet maar nooit.
Ik heb bij mijn auto ook een hoop extra bedrading maar alles staat op papier ik heb een heel tekeningpakket van wat ik heb gedaan doe je dit niet zie je door de bomen het bos niet meer.
Dus buiten het volgen van de draad is het verstandig dat je het op tekening zet.
Want nu weet je het nog over maar over een half jaar niet meer.
Een goed tekeningpakket is de halve oplossing.
Er zijn genoeg gratis teken programmas op internet of anders doe je het met paint maak je zelf wat typicals (relais schakelaars etc) en ga daarmee aan de slag.
succes
Johan Geers
Ik heb bij mijn auto ook een hoop extra bedrading maar alles staat op papier ik heb een heel tekeningpakket van wat ik heb gedaan doe je dit niet zie je door de bomen het bos niet meer.
Dus buiten het volgen van de draad is het verstandig dat je het op tekening zet.
Want nu weet je het nog over maar over een half jaar niet meer.
Een goed tekeningpakket is de halve oplossing.
Er zijn genoeg gratis teken programmas op internet of anders doe je het met paint maak je zelf wat typicals (relais schakelaars etc) en ga daarmee aan de slag.
succes
Johan Geers
- Arjan Stuiver
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 11:22 #1480319
door Arjan Stuiver
Valt mee hoor dat volgen, draad gaat rechtstreeks naar de accu vanaf de zekeringen. Goed idee om aanpassingen goed bij te houden, had mij nu ook wel geholpen het sneller te vinden. Nu de draad weg is, is de bedrading weer precies als origineel, dus valt er niet zo veel bij te houden.
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 23:43 #1480328
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Als je aanpassingen doet met interface relais werken en extra zekering kastjes houd je de orginele bedrading zo goed als mogelijk intact.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-03-2026 09:20 #1480332
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
was er een rede waarom deze extra draad een extra verbruiker voedde via een extra zekering?? Of was het gewoon gepruts?
Ik neem aan dat die plek voor de extra zekering op de Amazon wel was gemaakt om iets te voeden van een accessoire??
Succes en groet,
Reinier
Ik neem aan dat die plek voor de extra zekering op de Amazon wel was gemaakt om iets te voeden van een accessoire??
Succes en groet,
Reinier
- Arjan Stuiver
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2026 09:31 #1480334
door Arjan Stuiver
Wat Han hierboven noemt zou een logische reden kunnen zijn, dat het AMP lampje wat oplicht omdat de laadspanning op het randje is (ook al laad ie prima). Heb dat oplichten nog niet gezien, zal eens gaan rijden met wat meer verbruikers aan (in het donker).
Andere theorie, door de draad zag je wel dat de accu onderbreker sleutel er nog in zat, soort waarschuwingslampje dat je die er uit moet halen?
Er loopt in ieder geval over een extra deel van de bedrading ongezekerde spanning, voor mij genoeg reden hem weg te halen.
Andere theorie, door de draad zag je wel dat de accu onderbreker sleutel er nog in zat, soort waarschuwingslampje dat je die er uit moet halen?
Er loopt in ieder geval over een extra deel van de bedrading ongezekerde spanning, voor mij genoeg reden hem weg te halen.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 22:33 #1480348
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Wat soms ook helpt met het oplichtende laadstroom lampje is de aarde van het blok naar het chassis goed schoonmaken en weer stevig vastzetten.
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 23:42 #1480349
door Johan Geers (GAST)
De laadkabel van de dynamo gaat via de startmotor naar de accu.
Dus dat is nogal een omweg.
Om het brandend lampje te voorkomen moet je de laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar de accu leggen,ben je van het hele probleem af.
Ik heb vijf ventielatoren in mijn auto zitten voor aircon en koeling, ik zie dat lampje nooit meer oplichten sinds ik die modificatie uit heb gevoerd.
succes
Johan Geers
Dus dat is nogal een omweg.
Om het brandend lampje te voorkomen moet je de laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar de accu leggen,ben je van het hele probleem af.
Ik heb vijf ventielatoren in mijn auto zitten voor aircon en koeling, ik zie dat lampje nooit meer oplichten sinds ik die modificatie uit heb gevoerd.
succes
Johan Geers