Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?

• Arjan Stuiver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2026 09:57 #1480285 door Arjan Stuiver
Beste volvo liefhebbers,

Redelijk nieuw hier op het forum, wel al bijna een jaar lid.  Pas geleden voorgesteld en nu ook een vraag (vragen).

Bij mijn PV544 B18 uit 63 blijft als ik de sleutel van het contact op uit zet (of verwijder zelfs) de spanning aanwezig op het systeem (OIL en AMP blijven branden, fuel meter blijft uit staan etc). Tot nu opgelost door de accu onderbreker sleutel er uit te halen zodra ik de auto uit zet, maar toch beter om het euvel te verhelpen denk ik. 

Ik vermoed twee oorzaken:
1. het cut-out relais bij de spanningsregelaar blijft gesloten/plakken (gelijkstroom dynamo met aparte spanningsregelaar 12V). Die heb ik gechecked, stond open op contact uit en zelfs met plastic clip ertussen blijft de storing. 
2. de schakelunit van het contact zelf blijft binnenin contact maken ook op de uit stand. Dit wil ik graag checken.

Ik heb daar 3 vragen over.

Vraag 1. Zou het nog iets anders kunnen zijn, dat ik makkelijk(er) kan checken?

Vraag 2. De schakelunit zit met een pantserdraad aan de bobine vast. Dat betekent dat In het ergste geval zal ik het geheel moeten vervangen denk ik? Of is de schakelunit wel los te repareren / open te halen als ie uit de auto is?

Vraag 3. Ik heb het filmpje van Amazon cars bekeken om te zien hoe je de bus van de contactsleutel uit de schakelunit en het dashboard haalt ( sleutel in start positie, pinnetje indrukken en dan de bus uit het dashboard). Ik neem aan dat dat ook nodig is om de schakelunit er af te halen. Zit de schakelunit naast de 2 schroeven aan de onderkant van het dashboard en dat pinnetje nog op een andere manier vast, want ik krijg tot nu toe de schakelunit niet los van de contactslotbus.

Ik hoor het graag mocht er iemand zijn die hier een paar antwoorden op weet, dus dank alvast.

groet,

Arjan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2026 20:41 #1480287 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Heeft de auto dit probleem altijd al gehad of is het spontaan opgetreden? Is van belang voor je eerste vraag.

@ vraag 2; heb het contactslot wel eens open gemaakt, felsrand weggeslepen, maar dan moet je heel inventief zijn om het weer te assembleren. 
In het VKO liggen geteste bobines op voorraad.

@ vraag 3: Als het sleutelgedeelte uit het slot is en je hebt de twee schroeven verwijderd dan kun je de pantserkabel met contactslot  uit het dashboard halen. De pantserkabel is behoorlijk stug  dus je moet wat kracht zetten. 

• Arjan Stuiver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2026 08:15 #1480288 door Arjan Stuiver
Beantwoord door Arjan Stuiver in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Hoi Han, 

dank voor je reactie!

Heeft de auto dit probleem altijd al gehad of is het spontaan opgetreden? Is van belang voor je eerste vraag.
Het flauwe antwoord is, dat denk ik niet, Volvo zal dat destijds wel op orde hebben gehad toen ie de fabriek uit kwam... ..maar eerlijk antwoord is, ik weet niet beter dan dat dit zo is, is dus al wel een jaar of 3 zo. 

@ vraag 2; heb het contactslot wel eens open gemaakt, felsrand weggeslepen, maar dan moet je heel inventief zijn om het weer te assembleren. 
In het VKO liggen geteste bobines op voorraad.

Uitdaging.. als ik vrij zeker weet dat deze niet goed is, valt open maken te proberen wellicht. Gaat bij de bobine om hele combi bobine, pantserkabel en contact toch? 

@ vraag 3: Als het sleutelgedeelte uit het slot is en je hebt de twee schroeven verwijderd dan kun je de pantserkabel met contactslot  uit het dashboard halen. De pantserkabel is behoorlijk stug  dus je moet wat kracht zetten. 

Ok dat is wel duidelijk. Het is onder het dashboard liggend natuurlijk niet heel makkelijk om dat pinnetje goed ingeduwd te krijgen en het schakel deel en sleuteldeel te scheiden, dus zou best eens aan mij kunnen liggen dat dat niet 123 lukte. Maar ik heb het idee dat ze wel erg stroef op elkaar zitten, kan dat nog min of min aan elkaar geoxideerd/geplakt zijn?

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2026 14:30 - 20-03-2026 14:38 #1480289 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Arjan,

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat bij een vorige sleutelexercitie iets fout is aangesloten.
Goed kijken en "meten is weten". Aan de hand van het elektrische schema kom je er denk ik wel uit.

Pak de bestuurdersstoel eruit zodat je comfortabel onder het dashboard kunt kijken en werken.
Achter op het contactslot zitten drie aansluitingen.
Op de rechtse (nr. 30) zitten twee zwarte draden; hierop staat altijd 12 V
Op de linker (nr 54) zitten een zwarte draad die naar de sigarettenaansteker gaat en een rode die naar het zekeringenkastje gaat (naar de korte  hoofdzekering. Hier staat alleen spanning op als het contact aan staat. En trouwens ook in de accessoire stand.
De middelste (bovenste) aansluiting krijgt alleen maar spanning tijdens het starten.
Door eerst op deze drie aansluitingen te meten weet je of het contactslot naar behoren functioneert.

Achter op de benzinemeter zit een aansluiting met vier rode draden.
Eentje gaat naar het richtingaanwijzer relais
Een ander gaat naar de aanjager / verwarmingsventilator
De derde gaat naar de controlelampjes voor oliedruk en AMP
Een vierde gaat naar de ruitenwisser schakelaar; hier komt de 12 V vandaan. Hier staat allen maar 12V als het contact aan staat.!!
Ik heb het sterke vermoeden dat die draad ergens niet goed is aangesloten en dus altijd 12 V heeft

Succes

Laatst bewerkt 20-03-2026 14:38 door Han Misdom.

• Arjan Stuiver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2026 18:11 #1480290 door Arjan Stuiver
Beantwoord door Arjan Stuiver in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Ik wilde de verkeerd aangesloten optie niet uit sluiten ondanks dat ik alles al een keer gemeten heb, dus zal alles zeker nog een keer doormeten. Je beschrijving helpt zeker om alles nog keer goed te bekijken en te volgen. Hopelijk kan ik dat straks nog even doen, anders morgenavond. Zal even rapporteren wat de bevindingen zijn. 

Trouwens, je (ik) zou toch als je alle bedrading van het contact afhaalt die ook zelf moeten kunnen doormeten in de verschillende standen? 

Wat betreft de stoelen, die zitten er net weer in verdorie, had er al vaak genoeg onder gelegen.. ;)

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-03-2026 23:32 #1480291 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Spanning blijft bij contact uit - contactschakelaar stuk?
Label en zet het e.e.a goed op papier voor je het loshaalt, voor dat je het weet zit je verder in de problemen.

succes

Johan Geers

• Arjan Stuiver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2026 19:49 #1480298 door Arjan Stuiver
Alles nog een keer doorgemeten, conclusie: ik denk dat je gelijk hebt en dat het een bedradingsprobleem is. Contact lijkt goed.

Mijn bevindingen:

Op de rechtse (nr. 30) zitten twee zwarte draden; hierop staat altijd 12 V

klopt, staat 12v op.

Op de linker (nr 54) zitten een zwarte draad die naar de sigarettenaansteker gaat en een rode die naar het zekeringenkastje gaat (naar de korte  hoofdzekering. Hier staat alleen spanning op als het contact aan staat. 

Niet goed, op de (wat dikkere rode) die naar het zekeringskastje loopt staat zelfs losgekoppeld nog 12v. Lijkt mij niet ok. 

Achter op de benzinemeter zit een aansluiting met vier rode draden.

5 heb ik, de 4 die je noemt, plus een wat dikkere rode, ik denk dat ik die ook zie in het schema als nummer 17. Die loopt daar ook naar het zekeringskastje. Echter ook op die dikkere staat 12v (ook losgekoppeld nog), gaat volgens schema ook naar zelfde punt in zekeringkastje (stukje met die gekke brug). 

Het contact lijkt wel goed, terminal 54 van de rode draad en de sigarettenaansteker krijgt alleen 12v als het de auto echt op contact staat. Dat dus in ieder geval uit kunnen sluiten, dank!

Ben er nog niet helemaal uit wat het nou betekent, zal nog even moeten puzzelen vrees ik, maar lijkt wel een bedradingsprobleem.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2026 20:03 #1480299 door Han Misdom
Maak eens een foto van het zekeringkastje met de bekabeling. Misschien dat ik iets verdachts kan ontdekken ( wel het dekseltje verwijderen)

• Arjan Stuiver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2026 20:39 #1480300 door Arjan Stuiver
Ik denk dat je me naar de juiste plek hebt gestuurd. Dit ziet er raar uit. Die blauwe draad zit op een terminal die in het schema leeg is volgens mij. Loopt ook nog eens direct naar de accu.  

Ik heb geen idee wat die draad daar doet... Zonder draad reageren de lampjes en fuel meter zoals zou moeten op contact schakelen. 

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2026 21:03 #1480301 door Han Misdom
Bingo, dat is een erfenis van "Beun de Haas".
Lijkt erop dat jouw probleem is opgelost.